سینمای پلیسی و جنایی موضوع برنامه «هفت» بود و مهدی فخیم‌زاده با اشاره به مشکلات فراوان این ژانر از علل موفق نبودن آن گفت. به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، فخیم‌زاده در ابتدای این بحث گفت: «من در ابتدای انقلاب «میراث من جنون» را در سینمای جنایی ساختم. آن زمان هنوز آقابالاسری نبود که بگوید برای ساخت مجوز بگیر. در ابتدای انقلاب ژانری به اسم ساواکی‌کشی درست شده بود، من فکر نمی‌کردم اینها از جنس ژانرهایی باشد که منطبق بر مشی انقلاب باشد، از این‌رو به تهیه‌کنندگی خودم سراغ ژانر جنایی رفتم. بعد از آن سینما دچار یکسری خط‌مشی‌ها، امتحان و آزمون و خطاهایی شد که گاه ساخت این نوع فیلم‌ها را نهی می‌کردند.» این کارگردان سینما و تلویزیون افزود: «وقتی «ولایت عشق» را تمام کردم، آقای قالیباف آن زمان فرمانده نیروی انتظامی بود به سراغ من آمد و گفت می‌خواهم کاری درباره پلیس بسازی. گمان کردم به دنبال یک فیلم تبلیغاتی باشند. گفتند نه فیلم تبلیغاتی نمی‌خواهیم، امروز مردم در جامعه ما را به چشم همان آژان‌ها می‌بینند درصورتی که ما به دنبال طراحی یک پلیس مدرن هستیم و آن زمان تازه ۱۱۰ راه‌اندازی شده بود. با شناختی که به این فضا پیدا کردم، سریال «خواب و بیدار» را ساختم.» او ادامه داد: «دوستان نیروی انتظامی هم مشاوره‌هایی درخصوص این کار می‌دادند، اما به هیچ وجه دخالتی در خط داستان و قصه نمی‌کردند. پس از این فیلم دو فیلم دیگر در این ژانر ساختم که ساخت آنها هیچ ارتباطی با نیروی انتظامی نداشت. اما هیچ‌کدام موفقیت «خواب و بیدار» را نیافت. آن زمان آقای قالیباف با این کار قصد داشت ساخت فیلم‌هایی در این ژانر را ترویج کند و این اتفاق افتاد. اما به مرور عملا ترمزی شد برای تولید این جنس فیلم‌ها. چون اساسا به دنبال یک فیلم پروپاگاندا در جهت سیاست‌های بوروکراتیک نیروی انتظامی و شکل‌گیری یک شخصیت کلیشه‌ای رفتند.»