شماره روزنامه ۶۱۱۳
|

  • توسعه صنعتی بدون صنعت!

    دنیای اقتصاد -امیررضا انگجی: اقتصاد ترکیه طی ۲۰سال پس از بحران مالی سال ۲۰۰۱ گام‌های مهمی به سوی رشد پایدار برداشته و میانگین نرخ رشد سالانه آن حدود ۵.۷درصد بوده است. اما کیفیت این رشد، به‌ویژه از سال ۲۰۰۷، بدون هیچ بهره‌‌‌وری، ارتقای تکنولوژیک محدود، تخصیص نادرست قابل‌توجه منابع به بخش ساخت‌وساز و افزایش عظیم اعتبار، ضعیف بوده است. از طرفی این رشد نیز عموما به صورت نابرابر توزیع شده است. این رشد بی‌کیفیت و نابرابر در چارچوب بدتر شدن نهادهای اقتصادی بوده که زیربنای آن نهادهای سیاسی رو به زوال است.
  • ۱۹ سد بیش از ۵۰‌درصد آب دارند

    دنیای‌اقتصاد: براساس اولین آمار منتشرشده از وضعیت سدهای کشور در سال آبی جدید از اول مهرماه تا روز شنبه، ۱۹سد بیش از ۵۰‌درصد آب دارند و حجم آب موجود در مخازن ۴۷‌درصد است.
  • دریافت ۵ برابر هزینه تامین برق از مشترکان بسیار پرمصرف

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل توانیر گفت: برای مشترکان پرمصرف تا میزان الگوی مصرف نیم‌برابر هزینه تامین، تا ۱.۵برابر الگو ۱.۵برابر هزینه تامین و تا ۲.۵برابر الگوی مصرف و بیشتر از ۲.۵برابر الگوی مصرف ۵برابر هزینه تامین برق در تعرفه برق مشترکان پرمصرف لحاظ می‌شود.
  • کسری ۲۴‌هزار مگاواتی برق در ۱۴۰۴

    دنیای‌اقتصاد: رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن اشاره به کسری ۲۴‌هزار مگاواتی برق در سال ۱۴۰۴ از آمادگی بخش خصوصی برای تولید ۴‌هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تا پایان سال آینده خبر داد.
  • تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای فراتر از کاغذ امیدی برای توسعه پایدار در بخش معدن

    یاسر عرب‌نژاد / وکیل و مشاور حقوقی در حوزه فعالیت‏‏‌های اقتصادی و رفع موانع
    بخش معدن به‌‌‌عنوان یکی از ارکان حیاتی اقتصاد کشور، نقشی بی‌‌‌بدیل در تامین مواد اولیه صنایع مختلف ایفا می‌کند. اهمیت این بخش زمانی بیشتر نمایان می‌شود که به اهداف تعیین‌‌‌شده در قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران نگاه کنیم؛ جایی که رشد سالانه ۱۳‌درصدی و افزایش ۲۰درصدی اشتغال در بخش معدن پیش‌بینی شده است. با وجود این، بسیاری از تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ها و اسناد مشابه، به‌‌‌دلیل کلی‌‌‌گویی و عدم‌تعریف دقیق اهداف، تنها روی کاغذ باقی‌مانده‌‌‌اند و به مرحله اجرا نمی‌‌‌رسند. سوال این است که آیا تفاهم‌‌‌نامه ۲۸شهریور ۱۴۰۳ میان کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، دبیرخانه شورای گفت‌‌‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان و کمیسیون معدن اتاق بازرگانی کرمان نیز از این دسته است؟
  • بوروکراسی، انرژی را می‏‏‌بلعد

    دنیای اقتصاد -فاطمه صالحی: در عصر حاضر که جهان با بحران‌های زیست‏‏‌محیطی و تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم می‌کند، انرژی‏‏‌های تجدیدپذیر به‌عنوان راهکاری امیدبخش برای کاهش وابستگی به سوخت‏‏‌های فسیلی و حفظ محیط‌زیست مطرح شده‏‏‌اند. ایران، کشوری با پتانسیل عظیم در زمینه انرژی‏‏‌های تجدیدپذیر، در مسیر ‌گذار به سمت این منابع پاک انرژی قرار گرفته است. با این حال، چالش‏‏‌های متعددی پیش‌روی این مسیر قرار دارد که نیازمند توجه جدی و برنامه‏‏‌ریزی دقیق است.
  • پیگیری صدور تضامین دولتی تامین مالی طرح‌‌‌های بخش خصوصی

    دنیای‌اقتصاد: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام‌‌‌ کرد: این وزارتخانه آماده پیگیری صدور تضامین دولتی برای تامین مالی خارجی طرح‌‌‌های بخش خصوصی است.
  • ضرورت سازماندهی فرآیند صادرات در صنعت فولاد

    دنیای‌اقتصاد: معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بر سازماندهی فرآیند صادرات در صنعت فولاد تاکید کرد.
  • درس معدنی از حادثه طبس

    دنیای اقتصاد: در پی حادثه دردناک انفجار در یکی از معادن زغال سنگ کشور مشخص شد که توانمندی‌های فنی و اقتصادی صنعت معدن ایران با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. حاشیه سود پایین معادن زغال سنگ، انگیزه و توان مالی برای سرمایه‌گذاری در فناوری‌های پیشرفته ایمنی را کاهش داده است.
  • رشد صنعت در محدوده منفی

    دنیای اقتصاد: رشد شاخص تولید و فروش بنگاه‏‏‌های صنعتی بورسی همچنان در محدوده منفی قرار دارد. اگرچه در مردادماه نسبت به ماه قبل شاخص فروش افزایش داشته است، اما شاخص تولید همچنان در مسیر نزولی قرار دارد. مشکلات مربوط به تامین مواد اولیه و ارز، تامین نقدینگی و همچنین محدودیت‌های تامین انرژی از جمله عواملی هستند که به کاهش تولید در بنگاه‏‏‌ها دامن زده‏‏‌ و رشد منفی شاخص تولید اغلب رشته‌فعالیت‏‏‌های صنعتی را به دنبال داشته‌اند. از طرفی اگرچه به نظر می‌رسد تقاضای موثر بنگاه‏‏‌ها در مردادماه بهبود داشته و به رشد شاخص فروش منجر شده است، اما رشد میانگین متحرک شاخص فروش در سه‌ماه منتهی به مردادماه همچنان کاهشی است.
  • تشکیل کمیته مشترک سرمایه‌گذاری برای حل معضل ناترازی برق

    دنیای‌اقتصاد: اتاق ایران و گروه شرکت‌های مپنا با هدف سرمایه‌گذاری در راستای حل معضل ناترازی برق، کمیته مشترک تشکیل می‌دهند. قرار است در قالب این کمیته، پروژه‌‌‌های تولید برق حرارتی، تجدیدپذیر و بهینه‌‌‌سازی تعریف شود.
  • معجزه بنگاه‌‌‌های خرد

    دکتر خلیل پیری / پژوهشگر اقتصادی
    در عصر دیجیتال، بسیاری‌‌‌ از صنایع‌‌‌ کوچک‌‌‌ و متوسط‌‌‌ می‌‌‌توانند ‌‌‌براساس فناوری‌‌‌های‌‌‌ نوظهور، استراتژی‌‌‌ ترجیحی‌‌‌ ورود به‌‌‌ بازارهای‌‌‌ منطقه‌‌‌ای‌‌‌ را مبتنی‌‌‌ بر تشکیل‌‌‌ شرکت‌های‌‌‌ چندملیتی ‌‌‌خرد به‌منظور جست‌وجوی‌‌‌ رشد در بازارهای‌‌‌ جدید اتخاذ کنند.
  • ایران آماده توسعه همکاری‌‌‌ها با بریکس در بخش انرژی

    دنیای‌اقتصاد: وزیر نیرو با اشاره به موقعیت ممتاز جغرافیایی ایران برای تقویت و توسعه همکاری‌‌‌ها با‌‌‌ اعضای بریکس گفت: ایران در این اجلاس به‌منظور توسعه همکاری‌‌‌های صنعتی و فنی، پیشنهادهایی را ارائه می‌دهد. ضمن اینکه توجه ویژه‌‌‌ای به انرژی‌‌‌های تجدیدپذیر شده و برنامه جامعی در این زمینه پیش‌بینی شده است.
  • زنجیره خسارات قطعی برق

    دنیای اقتصاد: در اقتصاد ایران، ضعف تولید برق به‌عنوان یک نهاده اساسی تولید، سال به سال تداوم می‌یابد که این امر باعث تضعیف ظرفیت عرضه کالاها و خدمات شده و در نتیجه حتی با وجود افزایش تقاضا ، توان پاسخگویی وجود ندارد. افزودن این نکته به کاهش تقاضای موثر معمای رکود تورمی اقتصاد ایران است که حتی تلاش‌های مالی و پولی برای کنترل تورم را بی‌اثر می‌کند.
  • مدل چهارسطحی موضوعات اقتصادی در دولت چهاردهم

    احمد تشکینی / رئیس موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
    موضوعات اقتصادی ایران در دولت چهاردهم را می‌‌‌توان در چهار سطح فراکلان (بین‌المللی)، کلان، بخشی و خرد (خانوار و بنگاه) طبقه‌‌‌بندی کرد. در سطح اول یعنی فراکلان باید مجموعه اولویت‌‌‌های بیرونی (عمدتا مرتبط با خارج از مرزهای کشور) مانند رفع تحریم‌‌‌ها، FATF، توسعه روابط با همسایگان و فراروندهای فناوری شامل انقلاب صنعتی چهارم و هوش مصنوعی موردنظر قرار گیرد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر