500 بنگاه صنعتی به بورس می‌آیند

برنامه عرضه ۵۰۰ شرکت صنعتی و معدنی اکران شد. سیاست‌گذاران صمت با هدف تامین منابع مالی طرح‌ها، به دنبال اتصال بنگاه‌های تولیدی به بازار سرمایه هستند. گزارش اقدامات وزارت صمت نشان می‌دهد با وجود تعهد برای ورود ۱۰۰ شرکت به بورس در سال جاری، ۲۶۳ شرکت برای پذیرش در بازار سهام-بیش از ۵/ ۲ برابر-اعلام آمادگی کردند. از ۲۶۳ شرکت یاد شده تاکنون ۱۱۵ شرکت نسبت به عقد قرارداد با نهاد مالی یا کارگزار مربوط برای انجام فرآیند پذیرش و یا انتشار اوراق گام برداشته‌اند. تصمیم‌سازان صمت در نظر دارند تا از مسیرهای «توقف بررسی پرونده‌های مالیاتی سال‌های گذشته بنگاه‌ها»، «تشکیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به منظور هدایت منابع مردمی برای بنگاه‌های معتبر» و «حذف رکن ضامن برای بنگاه‌های معتبر در انتشار اوراق بدهی» تامین مالی بنگاه‌های تولیدی را به بازار سهام منتقل کنند.

روز گذشته معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت از اعلام آمادگی ۲۶۳ شرکت جدید برای پذیرش در بورس خبر داد. به گفته سعید زرندی از این میزان ۱۱۵ شرکت با نهادهای مالی قرارداد بستند و ۴۱ شرکت نیز در حال طی کردن فرآیندهای قبل از قرارداد هستند. این در حالی است که وزارت صمت تعهد داده بود که امسال ۱۰۰ شرکت را به بورس متصل کند که با خبر زرندی مشخص شد استقبال شرکت‌ها از این طرح بالا بوده است. معاون طرح و برنامه وزارت صمت در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» از دلایل استقبال شرکت‌ها برای اتصال به بازار سرمایه گفت. به اعتقاد زرندی طرح وزارت صمت که از ابتدای امسال در دستور کار قرار گرفت، توانسته است متقاضیان بیشتری را جذب کند.

طبق داده‌های اعلام شده از سوی معاون طرح و برنامه وزارت صمت، سال گذشته تنها ۱۱ شرکت در حوزه صنعت در بورس حضور داشتند که از این تعداد تنها سهام ۵ شرکت در بورس عرضه شده است. به گفته زرندی اما این روند در سال ۱۳۹۹ با تغییر و تحولاتی همراه شد. طبق چارچوب سیاست‌های تعیین شده در وزارت صمت، در سال جاری مبنا بر این گذاشته شد که برای تامین منابع مالی مورد نیاز بنگاه‌ها و جبران نقدینگی، نگاه تولید و صنعت به سمت بازار سرمایه متمایل شود. در همین راستا وزارت صمت از طرق مختلف به موضوع اتصال بنگاه‌ها به بازار سرمایه ورود کرد. زرندی در این رابطه گفت: با برگزاری جلسات متعدد در استان‌ها با کمک تشکل‌ها، برگزاری همایش‌ها و حتی ارسال پیامک به صاحبان بنگاه‌ها، به سمت شناسایی بنگاه‌های مشتاق به حضور در بازار سرمایه گام برداشتیم. ابتدا در مقابل این طرح، مقاومت‌های نشان داده شد و هیچ بنگاهی حاضر نبود کسب‌وکار خود را در بازار سهام عرضه کند.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به اینکه مشوق‌هایی برای ورود بنگاه‌ها به بورس در نظر گرفته شد ادامه داد: نخست برای بنگاه‌هایی که وام‌های بالای ۵۰ میلیارد تومان نیاز داشتند وارد عمل شدیم؛ چرا که اعتقاد داریم شرکت‌های بزرگ نباید منابع مالی مورد نیاز خود را از بانک تامین کنند و در اصطلاح بانک‌محور باشند. به اعتقاد او پیش از این از محل‌های مختلف تاییدیه از سوی وزارت صمت داده می‌شد تا بنگاه‌ها به منابع مالی دست یابند. در گام اول به‌صورت پیشنهادی شرکت‌های بزرگ را به سمت بازار سرمایه هدایت خواهیم کرد و بنگاه‌های کوچک نیز از بانک‌ها برای تامین مالی کمک خواهند گرفت.

زرندی مهم‌ترین گام برای ترغیب واحدهای تولیدی به سمت بازار سهام را این‌گونه توضیح داد: طبق توافقاتی که صورت گرفته است، شرکت‌هایی که در سال ۱۳۹۹ به بورس وارد شوند تا زمانی که در بورس حضور دارند، سازمان امور مالیاتی تعهد داده است که بررسی پرونده‌های مالیاتی سال‌های قبل آنها را متوقف کند. این موضوع باعث می‌شود بنگاه‌های بزرگ به سمت شفاف‌سازی پیش روند.

او ادامه داد: هدف اصلی ما شناسایی حدود ۵۰۰ شرکت و پروژه صنعتی و معدنی برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه است. در این مسیر تاکنون ۲۶۳ شرکت برای استفاده از ظرفیت بازار سرمایه و پایش مستمر و مرحله به مرحله آنها به منظور راهنمایی، هماهنگی، تسهیل و تسریع در پذیرش و عرضه سهام یا انتشار اوراق بدهی گام برداشته‌اند.

زرندی افزود: از ۲۶۳ شرکت یاد شده تاکنون تعداد ۱۱۵ شرکت نسبت به عقد قرارداد با نهاد مالی یا کارگزار مربوط برای انجام فرآیند پذیرش یا انتشار اوراق اقدام کرده‌اند. همچنین ۴۰ شرکت به مرحله پذیرش در بازار سرمایه رسیده‌اند. به گفته معاون طرح و برنامه وزارت صمت، انتشار ۳۹۰۰ میلیارد تومان اوراق بدهی توسط بنگاه‌های تولیدی در ۵ ماه نخست سال جاری (پتروشیمی جم، فولاد مبارکه، بستنی دومینو، کرمان خودرو) محقق شده است این در حالی است که این رقم در ۱۲ ماه سال گذشته ۲۴۵۰ میلیارد تومان بوده است. او ادامه داد: پذیرش ۶ محصول جدید شامل ریل آهن، تولوئن در بازار اصلی و شمش زاماک، چیپس چوب، کائوچوی طبیعی و نرمال پارافین در بازار فرعی بورس کالا در سال جاری نیز انجام شده است.

معاون طرح و برنامه وزارت صمت با اشاره به سایر اقدامات در دستورکار برای ورود بنگاه‌ها و تامین منابع مالی از طریق بازار سرمایه گفت: شناسایی بالغ بر ۴۰۰ طرح نیمه تمام صنعتی برای استفاده از بازار سرمایه به منظور تامین مالی و تکمیل طرح‌ها نیز در دستور کار وزارت صمت است. طرح‌‌هایی با ۶۵ درصد پیشرفت را انتخاب کرده‌‌‌ایم که در راستای فراخوان و پیامک اعلام آمادگی کرده‌اند.

زرندی در ادامه به پیگیری عملیاتی شدن تاثیر رتبه‌بندی اعتباری در بازار سرمایه و حذف رکن ضامن برای بنگاه‌های معتبر در انتشار اوراق بدهی اشاره کرد و گفت: در همین راستا همچنین پیگیری ایجاد صندوق‌های سرمایه‌گذاری خصوصی به منظور هدایت منابع مردمی به سوی جریان تولید و واحدهای صنعتی و معدنی و افزایش بهره‌وری سرمایه در دستور کار است. او ادامه داد: پیگیری و هماهنگی برای راه‌اندازی ۱۰ شرکت سهامی‌عام پروژه برای طرح‌های منتخب و مهم و پیگیری و هماهنگی برای واگذاری ۵۰ معدن از طریق بازار سرمایه نیز از دیگر اقدامات وزارت صمت است.

به اعتقاد معاون طرح و برنامه وزارت صمت، تا زمانی که بورس در خدمت تولید نباشد، این بخش نمی‌تواند در اقتصاد ایران نقش مولدی ایفا کند.