محمد قبله در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در رابطه با وضعیت واردات گوشت قرمز و تنظیم بازار این محصول گفت: با توجه به مشکلاتی که در رابطه با کمبود و تامین این کالا وجود داشت، تصمیم گرفته شد واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی انجام شود تا بدین وسیله واردات به وفور و به اندازه نیاز کشور انجام شود.

مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چرا یک تصمیم غیرقانونی برای توقف واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی با توجه به اینکه ۱۴ هزار میلیارد تومان در بودجه سال ۹۸ برای واردات ۲۵ قلم کالای اساسی اختصاص یافته اتخاذ شده است، افزود: ممکن است انتقاداتی به این تصمیم وجود داشته باشد اما این کار غیرقانونی نیست زیرا تعداد کالاهای اساسی در هر سال را دولت مصوب می‌کند و ممکن است تعداد کالاهای اساسی که باید با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شود برحسب شرایط افزایش یا کاهش یابد. قطع واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی و واردات آن با ارز نیمایی هم براساس مصوبه ستاد تنظیم بازار انجام شده است.

قبله در پاسخ به این سوال که با توجه به قطع واردات گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی اکنون برنامه برای تنظیم بازار گوشت قرمز چیست و چه برنامه‌ای وجود دارد تا گوشت حاصل از واردات با ارز نیمایی با قیمت ارز بازار آزاد به دست مصرف‌کننده نرسد، گفت: برنامه خاصی وجود ندارد و فرض بر این است که همه متقاضیان واردات گوشت قرمز بتوانند ارز مورد نیاز خود برای واردات این کالا را تامین کنند و واردات را انجام دهند. وی با تاکید بر اینکه عرضه گوشت وارداتی با ارز نیمایی باید براساس ضوابط سازمان حمایت باشد، گفت: شبکه توزیع خاصی یا جامعه هدف خاصی برای عرضه این گوشت تعیین نشده است.

مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که اگر شبکه‌ای برای توزیع در نظر گرفته نشده چرا برخی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای اعلام کرده‌اند که گوشت تنظیم بازاری از ابتدای اردیبهشت ماه را عرضه خواهند کرد، گفت: وقتی واردات گوشت با ارز نیمایی انجام شد فروشگاه‌های زنجیره‌ای منعی برای عرضه ندارند و می‌توانند گوشت وارداتی را با ارز نیمایی عرضه کنند اما این اقدام آنها مبنی بر اطلاع رسانی برای عرضه گوشت تنظیم بازاری اقدامی خودسرانه است و احتمالا برای جلب نظر مشتری است. وی در پاسخ به این سوال که آیا درباره واردات گوشت قرمز با ارز ۴۲۰۰ تومانی محدودیتی برای واردکنندگان وجود داشت، گفت: هر واردکننده‌ای که امکان واردات داشت می‌توانست برای واردات تقاضا دهد اما از آنجا که واردات این گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شد، شبکه توزیع آن زیر نظر شرکت پشتیبانی امور دام و وزارت صنعت، معدن و تجارت بود، بنابراین عرضه آن در مکانی صورت می‌گرفت که دو نهاد مذکور تعیین می‌کردند.

مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که آیا هنوز هم گوشت با ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه می‌شود، گفت: در حال صفر کردن تمام حواله‌هایی گوشت وارداتی با ارز ۴۲۰۰ تومانی که تا پایان اسفند سال گذشته صادر شده است، هستیم. با مصوب شدن واردات گوشت با ارز نیمایی دیگر آن تعریف خاص برای عرضه وجود ندارد و امکان توزیع گوشت قرمز وارداتی با ارز نیمایی در شبکه‌های توزیع عامل وجود دارد؛ اما باید ضوابط قیمت‌گذاری سازمان حمایت را رعایت کنند. وی در پاسخ به این سوال که آیا برای واردات گوشت با ارز نیمایی محدودیتی وجود دارد، گفت: ممکن است در سبد ارزی محدودیتی وجود داشته باشد اما میزان واردات آن در سال‌جاری هم تعیین نشده است. او در پاسخ به این سوال که قیمت عرضه گوشت قرمز وارداتی با ارز نیمایی در بازار چقدر تعیین شده است، گفت: قیمت را باید سازمان حمایت اعلام کند اما قطعا قیمت گوشت قرمز وارداتی با ارز نیمایی نسبت به گوشت عرضه شده در بازار کمتر خواهد بود.

وی در مورد زمان واردات گوشت با ارز نیمایی اظهار کرد: مقدمات واردات را واردکنندگان انجام داده‌اند؛ اما هنوز این گوشت وارد نشده است و پیش‌بینی می‌شود عرضه آن از اردیبهشت ماه آغاز شود. قبله در پاسخ به این سوال که آیا میزان واردات با ارز نیمایی نسبت به ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر خواهد بود، گفت: شرایط بازار این موضوع را تعیین می‌کند، اگر قیمت عرضه گوشت تولید داخل افزایشی نباشد واردات نباید نسبت به سال گذشته تغییر کند اما اگر قیمت‌ها افزایش داشته باشد احتمالا واردات بیشتر می‌شود. وی همچنین در پاسخ به اینکه اکنون وضعیت تولید چگونه است، گفت: چند ماه باید از سال بگذرد تا در این رابطه اظهارنظر کرد و فعلا نمی‌توان در رابطه با روند کاهشی یا افزایش تولید اظهارنظری کرد.

مدیرکل امور خدمات بازرگانی وزارت صنعت، معدن و تجارت همچنین در پاسخ به این سوال که آیا در کنار واردات گوشت قرمز با ارز نیمایی واردات این کالا با ارز به قیمت ارز بازار آزاد هم صورت خواهد گرفت، گفت: سال گذشته برای کنترل قیمت گوشت قرمز، این کالا به‌صورت منجد و گرم با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شد و به غیر از این ارز با هیچ ارز دیگری گوشت قرمز وارد نشد، امسال هم به همین صورت خواهد بود و برای کنترل قیمت‌ها گوشت قرمز فقط با ارز نیمایی وارد خواهد شد. بنابراین اگر گوشتی در بازار با قیمت‌هایی بیشتر از قیمت گوشت قرمز تنظیم بازاری عرضه می‌شده مربوط به گوشت تولید داخلی بوده است. سال گذشته به دلایل مختلفی تولید‌کنندگان اعلام کردند که هزینه تمام‌شده تولید گوشت قرمز بالا رفته، بنابراین گوشت با قیمت‌هایی بالایی در بازار عرضه شد.