مزیت رقابتی در فلزات غیرآهنی عكس‌ها: دنیای‌اقتصاد

در این شرایط در سال‌جاری همایشی با عنوان «چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران» به ابتکار روزنامه «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود تا مسائل این بخش از دو زاویه «تولید» و «بازار» تحلیل شود. برگزاری همایش‌های صنعتی و تجاری در جهان علاوه بر آنکه فرصتی را برای تبادل اطلاعات و معرفی دستاوردها فراهم می‌کند، فضایی مناسب برای فعالان صنعتی و کارشناسان و فعالان بازار به وجود می‌آورد تا در گفت‌وگوی مستقیم و چهره ‌به‌ چهره با یکدیگر، تعامل سازنده داشته باشند؛ حال در همایش جدید قرار است تمرکز روی تولید و بازار فلزات غیرآهنی (شامل آلومینیوم، مس، سرب، روی و طلا) باشد. در دومین نشست کمیته راهبردی همایش و نمایشگاه چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران با نگاهی به تولید و بازار، مهدی کرباسیان رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)؛ رضا اشرف‌سمنانی مشاور مدیرعامل شرکت میدکو؛ عبدالرضا هاشم‌زایی عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس؛ مختارپور و عالی؛ نمایندگان شرکت ملی مس ایران؛ احمد مرادعلیزاده مشاور وزیر صنعت، معدن و تجارت؛ بهرام شکوری رئیس کمیسیون معدن و صنایع معدنی اتاق ایران؛ محمدمهدی مستقیمی مدیرعامل شرکت آلومینیوم جنوب (سالکو)؛ اردشیر سعدمحمدی معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)؛ هوشنگ گودرزی رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران؛ محمدرضا بهرامن رئیس‌خانه‌معدن ایران، هومان خواجه‌نصیری مشاور توسعه بازار؛ احمد دوست‌حسینی و علیرضا بختیاری مدیرمسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» حضور داشتند.

چالش‌های فلزات غیرآهنی

سیاست‌های داخلی و خودتحریمی از جمله چالش‌هایی است که حاضران در این نشست از آن به‌عنوان چالش‌های درونی یاد کردند؛ مشکلاتی که به گفته فعالان اقتصادی برگزاری چنین همایش‌هایی می‌تواند مسیر را برای یافتن راهکاری برای عبور از این چالش‌ها فراهم کند. علاوه بر مشکلات داخلی، تحریم‌ها نیز از دیگر چالش‌هایی است که فعالان این بخش از آن به‌عنوان چالش‌های بیرونی یاد می‌کنند. مهدی کرباسیان معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رئیس هیات عامل ایمیدرو در این نشست با اشاره اینکه بیشترین نگاه‌ها در حال حاضر به دو محصول مس و آلومینیوم است، عنوان کرد: در ارزیابی‌های اولیه «آلومینیوم، مس، سرب و روی» به‌عنوان محصولات پیش‌بینی‌شده برای ارزیابی در همایش مدنظر قرار گرفته بودند، اما پس از بررسی‌های صورت گرفته «طلا» نیز به لیست مذکور اضافه شد با این شرایط نیازمند زمان بیشتری برای ارزیابی هستیم؛ از سوی دیگر این نکته را نیز باید مدنظر قرار دهیم که در اولین نشست کمیته راهبردی همایش، خروج آمریکا از برجام به صراحت اتفاق نیفتاده بود.

هوشنگ گودرزی رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه آلومینیوم جایگاه وسیعی برای سرمایه‌گذاری دارد، گفت: هدف همایش و نمایشگاه بین‌المللی چشم‌انداز صنایع فلزات غیرآهنی ایران نیز جذب سرمایه‌گذار است، در این خصوص این نکته را باید در نظر گرفت که ظرفیت‌های زیادی برای سرمایه‌گذاری در صنایع پایین‌دستی در این بخش وجود دارد و می‌توان سرمایه‌گذاران را به این بخش هدایت کرد. رئیس سندیکای صنایع آلومینیوم ایران با اشاره به اینکه ایران اولین تولیدکننده آلومینیوم در خاورمیانه بوده است، افزود: ایران در دهه ۴۰ تولید آلومینیوم را استارت زد و در حال حاضر ظرفیت تولید آلومینیوم در کشور به ۴۳۰ هزار تن رسیده است، با این حال سال گذشته مجموع تولید آلومینیوم کشور ۳۲۷ هزار تن بوده که با این شرایط می‌توان گفت تولیدکنندگان آلومینیوم زیرظرفیت مشغول به فعالیت هستند. به گفته گودرزی، روند تولید ما در حالی است که کشورهای شورای همکاری خلیج فارس سال گذشته بیش از ۵ میلیون تن تولید آلومینیوم داشته‌اند که با این شرایط می‌توان گفت ما تنها ۷ درصد از تولید منطقه را در اختیار داریم، این در حالی است که برای افزایش تولید از مزایای بسیار برخوردار هستیم و می‌توانیم با استفاده از این مزایا به رشد تولید دست پیدا کنیم. محمد‌رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران نیز با اشاره به اینکه تقاضا برای سرمایه‌گذاری در فلزات رنگی هم در کشورهای اروپایی و هم آسیایی وجود دارد، عنوان کرد: عمده معادنی که در این بخش فعال هستند به صنایع کوچک و متوسط بازمی‌گردد که در برگیرنده فلزات رنگی هستند و تقاضا برای سرمایه‌گذاری در آنها در دنیا بسیار است، ‌به همین دلیل می‌توان سرمایه‌گذاران را به این سمت هدایت کرد. به گفته بهرامن، برای استفاده از پتانسیل سرمایه‌گذاران باید از زمان و استادان این حوزه استفاده کرد تا سرمایه‌گذاری به درستی هدایت شود. موارد مطرح شده از سوی حاضران در این نشست موجب شد تا علیرضا بختیاری، مدیرمسوول روزنامه «دنیای اقتصاد» درخصوص زمان برگزاری همایش، عنوان کند: ما نمی‌توانیم منتظر باشیم که تحریم‌ها با کشور ما چه خواهد کرد، در حال حاضر دو موضوع داخلی و خارجی مطرح است، در بخش داخلی اول سیاست‌های دولت مطرح است، درخصوص برگزاری زمان برگزاری همایش نیز پیام به فعالان داخلی و خارجی روشن است و این است که با تمام سختی‌ها ادامه خواهیم داد. بهرام شکوری رئیس کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق بازرگانی، صنایع،‌ معادن و کشاورزی ایران نیز در این نشست با اشاره به اینکه بخشی از چالش‌ها به مسائل داخلی برمی‌گردد، عنوان کرد: واقعیت این است که آمریکا هنوز به‌صورت رسمی تحریم‌ها را برقرار نکرده است ولی ما با سیاست‌های غلط خودمان تحریم‌ها را برقرار کرده‌ایم. شکوری در ادامه درخصوص وضعیت معادن کوچک نیز گفت: معادن کوچک در بخش فلزات غیرآهنی در کشور بسیار زیاد هستند که هدایت سرمایه‌گذاری به سمت این معادن را باید در دستور کار قرار داد و در این خصوص می‌توان حتی سرمایه‌های سرگردان مردم را به سمت این معادن هدایت کرد. مختارپور نماینده شرکت ملی مس ایران نیز با اشاره به اینکه در دوره قبل عمده چالش‌های ما به تحریم‌های داخلی بازمی‌گشت، عنوان کرد: در دوره قبل بیشترین انرژی شرکت‌ها صرف گذر از تحریم‌ها می‌شد و برای تسهیل این امر شرکت‌ها تجربه‌های خود را در اختیار یکدیگر می‌گذاشتند؛ در این همایش نیز می‌توان این تجربه‌ها را ارائه کرد که شرکت‌ها بتوانند راهکار عبور از تحریم‌ها را در اختیار داشته باشند.

ارائه راهکار

هومان خواجه‌نصیری مشاور توسعه بازار نیز در این نشست براین نکته تاکید کرد که این همایش بهتر است به‌جای فلزات غیر آهنی، صنایع غیر آهنی را مورد ارزیابی قرار دهد. وی عنوان کرد: آنچه مسلم است در این همایش شاهد دستاورد چندانی برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی نخواهیم بود، ولی می‌توان تامین‌کننده‌هایی را که تاکنون چندان مورد توجه نبوده‌اند در این همایش مورد توجه قرار داد و به‌جای سرمایه‌گذاران از آنها استفاده کرد. به گفته خواجه‌نصیری، نکته بعدی شفاف‌سازی در این بخش است؛ نبود شفاف‌سازی برای سرمایه‌گذاری مشکل‌ساز می‌شود. رضا اشرف‌سمنانی مشاور مدیرعامل شرکت میدکو نیز با اشاره به اینکه یکی از مباحث تنوع آلیاژهای این فلزات در کشور است، عنوان کرد: تنوع آلیاژی این فلزات در ایران در حالی است که کشورهای حاشیه خلیج فارس با وجود رشد در تولید آلومینیوم از چنین تنوعی برخوردار نیستند، با این شرایط می‌توان گفت امکان توسعه این نوع آلیاژ‌ها در کشور وجود دارد.

به گفته سمنانی، مبحث بعدی ایجاد انگیزه در این کنفرانس است، این نکته را باید در نظر گرفت که تحریم‌ها دائمی نیست و ممکن است به زودی تغییر کند. از سوی دیگر، مسیر تحریم برای ما شناخته شده است و می‌دانیم از چه راهی می‌توانیم از آن عبور کنیم. اردشیر سعدمحمدی معاون طرح‌های توسعه معدن و صنایع معدنی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز گفت: در این همایش در کنار مباحث تکنیکی باید سایر موارد مثل تکنیک رفتاری نیز با توجه به شرایط کنونی کشور مورد توجه قرار گیرد. به گفته سعدمحمدی، شناسایی ضعف و قدرت در این بخش اهمیت دارد، به‌طور مثال در بخش آلومینیوم دارای نقاط قوت بسیاری هستیم، اما نقاط ضعف بسیاری هم داریم که موجب شده از منطقه عقب بمانیم به همین دلیل باید نقاط ضعف خود در منطقه را شناسایی و برای رفع آن اقدام کنیم. با توجه به موارد مطرح شده، قرار است در اولین دوره برگزاری این همایش در ۱۰ و ۱۱ مهر سال جاری «چشم‌انداز تولید، مصرف و صادرات فلزات غیرآهنی و آلیاژها در افق ۱۴۰۴»، «مزیت‌های رقابتی و استراتژی‌های سرمایه‌گذاری در حوزه فلزات غیرآهنی در خاورمیانه»، «رقابت‌پذیری محصولات فلزی غیرآهنی در بازارهای داخلی و جهانی»، «ارزش افزوده از محصولات خام تا آلیاژها» و «نقش تکنولوژی نوین تولید و بازیافت در اقتصاد صنایع فلزات غیرآهنی» مورد بررسی قرار گیرد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر درباره این همایش می‌توانند با شماره تلفن ۸۷۷۶۲۳۵۰ تماس بگیرند یا به وب‌سایت  http://events.den.ir مراجعه کنند.

 

03-02

03-03