شماره روزنامه ۵۹۸۷
|

  • کارنامه حذف مجوزهای کاغذی

    مطابق فراخوان اعلام‌شده از سوی درگاه ملی مجوزهای کشور، فعالان اقتصادی تا پایان ۲۵اردیبهشت ۱۴۰۳ مهلت دارند برای اخذ شناسه‏‏ یکتا و ورود به درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار اقدام کنند و پس از اتمام مهلت زمانی گفته‌شده، بنگاه‏‏‌های مذکور از خدمات دولتی و بانکی محروم می‏‏‌شوند. همچنین وزارتخانه‏‏‌های ارشاد، کشور، علوم، بهداشت و آموزش‌وپرورش هنوز تمهیدات فنی لازم برای تبدیل مجوزهای کاغذی صادره در سال‌های گذشته به مجوز الکترونیکی را فراهم نکرده‏‏‌اند. سیدامیر سیاح در گفت‏‏‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» بیان کرد که اگر دستگاه‏‏‌ها در تایید مجوز تعلل کنند، پس از گذشت مهلت داده‌شده، درگاه با اختیاری که مجلس شورای اسلامی تعریف کرده است، ‏‏‌ به صورت خودکار مجوز را صادر می‌کند.
  • تضعیف تولید با سیاست‌‌‌های انقباضی بانک‌مرکزی

    دنیای‌اقتصاد: اعضای کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق ایران با انتقاد از سیاست‌‌‌های انقباضی بانک‌مرکزی، خواستار اتخاذ تدابیری شدند که بدون ایجاد نقدینگی جدید در سطح جامعه، تسهیلات لازم را در اختیار تولید قرار دهد.
  • یکی از موانع توسعه فناوری، چالش تامین برق موردنیاز است

    دنیای‌اقتصاد: علی‌‌‌اصغر انصاری، معاون برنامه‌‌‌ریزی و نظارت راهبردی وزارت ارتباطات، در نشست کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق ایران به برنامه‌‌‌های این معاونت برای تحقق شعار سال و اهداف تعیین‌شده در برنامه هفتم پرداخت و گفت: غیر از منطقه ویژه اقتصادی پیام، این وزارتخانه راه‌‌‌اندازی مناطق ویژه اقتصادی دیگری در اصفهان، مشهد، شیراز و تبریز را در دست انجام دارد.
  • بخش خصوصی منشأ خیر است

    وحید یعقوبی / معاون اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران
    بخش خصوصی با ورود به حوزه‌های مختلف اقتصاد، موجب تحقق توسعه پایدار می‌شود؛ اتفاقی که در نهایت به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.
  • آخرین وضعیت واردات لوازم خانگی

    دنیای‌اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره سرنوشت واردات لوازم‌خانگی در سال‌جاری گفت: کشور در حوزه لوازم‌خانگی خودکفاست و مشکل اصلی نبود بازار است. در مورد واردات هم اگر قانون، واردات کالایی را ممنوع کرده باشد، طبق همان عمل خواهیم کرد.
  • تعرفه خرید برق از نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس به ۹۰۸تومان افزایش یافت

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل توانیر گفت: براساس مصوبه نرخ خرید برق در سال ۱۴۰۳ قیمت خرید برق از نیروگاه‌‌‌های کوچک‌مقیاس متصل به شبکه در ساعات اوج مصرف به ٩٠٨تومان به ازای هر کیلووات ساعت افزایش یافت.
  • اخطار تجار به پنج‌شنبه تعطیل

    شنبه یا پنج‌شنبه؟ تصمیم نمایندگان مجلس در صحن علنی در هفته‌های آتی مشخص خواهد کرد که دومین روز تعطیل ایرانی‏‏‏‌ها چه روزی خواهد بود؛ تصمیمی که اکنون در کمیسیون اجتماعی مجلس نهایی شده‌است و این روز به‌رغم مخالفت‌های بسیار، به‌ویژه از سوی اصحاب تولید و تجارت، پنج‌شنبه است. امکان تغییر این تصمیم در صحن علنی به‌طور مستقیم وجود ندارد و نهایتا می‌شود جهت بررسی دوباره به کمیسیون مربوطه ارجاع شود.
  • از دست‌رفتن بازارهای صادراتی به دلیل آموزش نامناسب

    دنیای‌اقتصاد: عضو شورای‌ملی زعفران ایران گفت: بازارهای صادراتی که سال‌ها پیش با زحمت آماده کرده‌بودیم را به دلیل عدم‌مدیریت در تولید، برداشت و صادرات دو دستی تقدیم افغانستان و برخی کشورهای دیگر کردیم.
  • میراث اصلاحات اقتصادی

    دنیای اقتصاد: اتاق بازرگانی آمریکا-چین (USCCC) یک سازمان غیرانتفاعی با عضویت دو ملیتی است که به توسعه فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری بین آمریکا و چین می‌پردازد. این اتاق، با ارائه خدمات به شرکت‌ها، بازرگانان و مردم آمریکا و چین، آنها را در درک بهتر محیط‏‏‏‌های تجاری و سنت‏‏‏‌های فرهنگی، به‌منظور بهبود بازرگانی بین دو کشور، یاری می‌کند. روابط بازرگانی بین چین و آمریکا یکی از پیچیده‏‏‏‌ترین و مهم‌ترین روابط دوجانبه در صحنه بین‌المللی است. این دو قدرت اقتصادی با داشتن تولیدات گسترده و نیازهای متقابل، نه‌تنها تاثیرگذارترین بازارهای جهان را تشکیل می‌دهند، بلکه به‌طور مستقیم بر روند توسعه اقتصاد جهانی تاثیر می‌گذارند.
  • مدرنیزاسیون به سبک اتاق بازرگانی

    دنیای‌اقتصاد: در یادداشت پیشین به برخی از سخنان رئیس اسبق اتاق ایران، محمدرضا نهاوندیان، اشاره شد و نیز آنکه دوره ریاست او هم‌‌‌‌‌زمان بود با تغییر رویکردی کلی –حداقل از منظر قانونی- به بخش خصوصی.
  • رویه تعیین هزینه حمل اثرات منفی بر تولید دارد

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق مشهد با اشاره به رویه تعیین هزینه حمل کالا، بدون نظرخواهی از واحدهای تولیدی، می‌گوید: این رویه هزینه تمام‌‌‌‌شده تولید را افزایش می‌دهد و تغییر آن یکی از مطالبات فعالان تولیدی و اقتصادی است.
  • شوک بنگاه‌ها در آخرسال

    دنیای اقتصاد: شرایط غیرقابل پیش‌بینی و نااطمینانی‌ها، بنگاه‌های اقتصادی را آچمز کرده است. روند شامخ اقتصاد و صنعت در اسفندماه سال گذشته اگرچه نسبت به ماه‌های قبل افزایشی بوده، اما افزایش نرخ ارز باعث شد این شاخص رشد کمتری داشته باشد. رشد قیمت‌ها و هزینه بالای تامین مواد اولیه به واسطه جهش ارزی، علاوه بر دشوار کردن هرگونه برنامه‌ریزی از سوی بنگاه‌ها، تولیدکنندگان را ناگزیر از افزایش قیمت‌ها کرده است؛ افزایش قیمتی که به احتمال زیاد در ماه‌های پیش‌رو بیشتر نمایان خواهد شد.
  • گلوگاه واردات ماشین‌‌‌آلات معدنی

    محمدحسین بصیری /کارشناس و استاد دانشگاه تربیت‌مدرس
    بزرگ‌ترین مساله‌‌ امروز معدن، تامین انرژی و کمبود برق، گاز و آب است. به‌رغم اینکه این مشکلات در سال‌های اخیر رو به بدتر شدن رفته، دولت زیرساخت‌‌‌های لازم را تقویت نکرده است و فشار حاصل از نبود این زیرساخت‌‌‌ها به‌طور مستقیم بر بخش معدن و مواد معدنی وارد می‌شود. در اسفندماه سال ۱۴۰۲ به دلیل قطعی گاز در بخش معدن، میلیاردها تومان خسارت بر این بخش از اقتصاد وارد شد. از سوی دیگر نمی‌‌‌توان آینده‌‌ خوبی برای این حوزه ترسیم کرد زیرا کمبود برق، در ۶ماه گرم سال، معضل بعدی فعالان معدن خواهد بود. در سال‌های گذشته همواره اولویت دولت در تامین برق، مصارف خانگی بود، به حدی که تا ۹۰‌درصد برق و گاز مصرفی کشور به خانوار اختصاص داده می‌شود.
  • جهش تولید؛ نیازمند مشارکت بخش خصوصی

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق ایران، جهش تولید را نیازمند بسترسازی و هموار کردن مسیر برای مشارکت مردم و بخش خصوصی در اقتصاد دانست و از مسوولان خواست برای نجات اقتصاد کشور، به برنامه‌‌‌های بخش خصوصی اعتماد کنند.به گزارش اتاق ایران‌آنلاین، صمد حسن‌‌‌زاده بیان کرد: امروزه مسوولان به این مهم پی برده‌‌‌اند که تنها راه نجات اقتصاد کشور، استفاده از توان و ظرفیت بخش خصوصی است و باید به برنامه‌‌‌های بخش خصوصی اعتماد بیشتری داشته باشند. همه مسوولان باید همراه با بخش خصوصی باشند تا بتوانند در مسیر توسعه اقتصادی گام‌‌‌های موثری بردارند.
  • مسیر جایگزین دخالت ارزی

    دنیای اقتصاد: سیاست پیمان‌سپاری ارزی باعث ایجاد دو مشکل بازگشت با تاخیر ارز کالاهای صادراتی و دگراظهاری گمرکی شده است. بر اساس گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس، امکان رفع این مشکلات با ارائه برخی مشوق‌ها به صادرکنندگان و ایجاد یک بازار ارز کنترل‌شده وجود دارد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر