شماره روزنامه ۵۹۹۳
|

  • عاقبت پروژه‌های روی‌زمین‌مانده تجارت

    دنیای اقتصاد -گروه بازرگانی: امروز بازی تجارت در کشور، آهسته و بدون سروصدای معمول، در حال تصمیم‌گیری برای انجام دو کار بزرگ است؛ از این دو ، یکی به انجام رسیده‌ و دیگری به شکل چراغ خاموش در حال حرکت است و تنها برخی نشانه‌های خیلی کوچک بر حرکت آن دلالت دارد. طرح یک: تشکیل شورای‌عالی تجارت که در سایه سنگین ابهام قرار دارد و دو: لایحه تجارت که آن‌قدر بدون سروصدا تصویب شد که به‌نظر می‌رسد همه بیشتر در شوک هستند که چگونه لایحه‏‏‏‏‌ای که نزدیک ۲۰ سال‌در مجلس معطل مانده‌بود، شورای‌نگهبان یک‌بار مصوب‌شدن آن را رد کرده‌بود و اثراتی چنان دامنه‏‏‏‏‌دار داشت که هر مجلسی با احتیاط بسیار برای تصویب آن اقدام می‌کرد - در واقع اقدام نمی‌کرد- ناگهان تصویب شد و تمام، آن‌هم درمیان تنش در سیاست و بحران ارز و بودجه‌عجیب دولت سیزدهم.
  • تجارت در کانال مانش

    اتاق بازرگانی فرانسه و بریتانیا یک سازمان تجاری بین‌المللی است که به ترویج و تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری میان فرانسه و بریتانیا کمک می‌کند. این اتاق بازرگانی با بیش از ۱۵۰سال‌تجربه فعالیت، یکی از مهم‌ترین سازمان‌های اقتصادی و تجاری در دو کشور محسوب می‌شود. اتاق فرانسه و بریتانیا با بر‌‌گزاری همایش‌ها، نشست‌های تجاری و رویدادهای شبکه‏‏‏‌سازی، فرصت‌های بیشتری برای همکاری‌های تجاری و توسعه کسب‌وکارها در دو کشور فراهم می‌کند.روابط بازرگانی بین فرانسه و بریتانیا یکی از پرسابقه‏‏‏‌ترین و مهم‌ترین روابط دوجانبه در صحنه بین‌المللی است. این دو کشور با سابقه طولانی در حوزه تجارت، همواره نقش مهمی در توسعه روابط تجاری در اروپا و جهان داشته‏‏‏‌اند. با پیشرفت‌ فناوری و توسعه‌تجارت‌جهانی، روابط تجاری بین فرانسه و بریتانیا نیز گسترده‏‏‏‌تر شده‌است.
  • برخورد ویژه با ۴ گروه کالایی قاچاق در تهران

    دنیای‌اقتصاد: رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران گفت: پوشاک، لوازم‌خانگی، قطعات یدکی و دخانیات گروه‌های ویژه‌ای هستند که بیشترین نظارت و برخورد با عرضه قاچاق این محصولات انجام می‌شود. به گزارش خبر‌‌گزاری تسنیم، ‌‌‌‌ محمود سیجانی؛ رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران در نشست خبری اظهار کرد‌‌‌‌: در سال‌گذشته ۲۰۰ واحد تعطیل اقتصادی احیا شدند و برای سال‌جاری نیز برنامه‌‌‌‌ریزی شده ۴۰۰ واحد دیگر احیا شوند.
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک‌درصدی حذف شد

    دنیای‌اقتصاد: فعالان صنعت چای با انتقاد از افزایش حقوق گمرکی و مالیات‌ارزش‌افزوده این محصول، تاکید کردند که این مساله منجر به ایجاد چالش در بازار چای خواهد شد.
  • کشف «نئولیبرالیسم» و «اوتیسم جمعی»

    محمدآزاد‏‏‏‌
    در یادداشت پیشین و در حاشیه متن که به ریاست اتاق ایران، مرد قدرتمند، محمدرضا نهاوندیان مربوط بود، مردی که میان‌سنت و مدرنیته در رفت و آمد است، مباحثی مربوط به نگاه جریان چپ و راست کشور به مساله خصوصی‌‌‌‌سازی مطرح شد که بی‌جا نیست ادامه داشته‌باشد؛ ادامه این جریان با اندکی مداقه مشخص خواهد کرد که این نگاه نیز چندان استواری نداشت و سرگردان می‌‌‌‌نمود.
  • تشدید معضل نقدینگی بنگاه‏‏‌ها

    فعالان اقتصادی معتقدند برای جهش تولید با مانع بزرگی تحت عنوان کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش روبه‌رو هستند. در این راستا رئیس اتاق بازرگانی ایران تاکید دارد برای تحقق جهش تولید، باید مشکل کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی رفع شود. صمد حسن‏‏‌زاده همچنین خبر داد بسته پیشنهادی اتاق در زمینه شعار سال و جهش تولید، هفته آینده به وزارت صمت ارائه خواهد شد. بررسی‏‏‌ها حاکی از این است که در حال حاضر به دلیل مشکلات مربوط به تحریم، تامین مالی، تامین مواد اولیه، نرخ‌گذاری دستوری و... نزدیک به ۴۰‌درصد ظرفیت اسمی بخش صنعت و تولید مشغول فعالیت است و تشدید معضل نقدینگی واحدها علاوه بر اینکه افت تولید را به دنبال دارد، دستیابی به اهداف رشد اقتصادی و جهش تولید را نیز تهدید می‌کند.
  • سرمایه‌گذارها در جست‌وجوی استانداردهای معدنی

    شهرام شریعتی / کارشناس و فعال حوزه معدن
    یکی از موضوعاتی که نگرانی فعالان اقتصادی، به‌ویژه سهامداران غیرتخصصی بازارهای بورسی را در نمادهای معدنی برمی‌‌‌انگیزد، این است که شرکت‌های معدنی گاهی معادن و کارخانه‌ها را با ارزش پایین وارد بورس و شرکت سهامی بورسی می‌کنند و با چند برابر قیمت تحت عنوان آورده سهامدار اصلی در نماد بورسی به فروش می‌‌‌رسانند.
  • خودداری برخی دستگاه‌‌‌ها از پیوستن به درگاه ملی مجوزها

    دنیای‌اقتصاد: رئیس کمیسیون کسب‌وکار اتاق ایران، درگاه ملی مجوزهای کسب‌وکار را برای ایجاد فضایی شفاف، سریع و مقرون‌به‌صرفه ضروری دانست و اعلام کرد برخی از دستگاه‌‌‌ها، مانند کانون وکلا، سازمان روان‌شناسی و فدراسیون‌‌‌های ورزشی از پیوستن به این درگاه الکترونیکی خودداری می‌کنند. به عقیده‌‌ سید محسن میرصدری، از چالش‌‌‌های این درگاه می‌‌‌توان به عدم‌صدور برخی از مجوزها، مانند ساخت‌وساز خارج از حریم شهرها و برخی مجوزهای صنفی اشاره کرد.
  • موانع جهش تولید در بخش کشاورزی

    نهمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران به بررسی ابعاد مختلف چالش‌های فعالان اقتصادی در حوزه بذر، کود و سم از جمله توقف ثبت‌سفارش، تامین ارز و مصوبه بانک‌مرکزی مبنی‌بر پرداخت مابه‏‏‏‌التفاوت ارز برای رفع تعهد ارزی اختصاص داشت. طبق اظهارات نمایندگان بخش خصوصی، بانک‌مرکزی مصوبه شهریور سال‌گذشته هیات‌وزیران را نه‏‏‏‌تنها با ۴ ماه تاخیر ابلاغ کرد، بلکه نسبت به آن تفسیر به رای کرده‌است که این مساله باعث‌شده تجارت بذر، کود و سم به بن‏‏‏‌بست برسد.
  • رشد ۱۶‌درصدی صادرات ایران به پاکستان

    دنیای‌اقتصاد: آمارهای وزارت بازرگانی پاکستان نشان می‌دهد صادرات ایران به این کشور در سه‌ماهه نخست سال‌جاری میلادی با رشد ۱۶‌درصدی به ۲۸۶‌میلیون دلار رسیده‌است. به گزارش خبر‌‌گزاری تسنیم، وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد واردات این کشور از ایران در سه‌ماهه نخست سال‌جاری میلادی با رشد ۱۶‌درصدی به ۲۸۶‌میلیون دلار رسیده‌است.
  • اهمیت کشت فراسرزمینی در تامین امنیت‌‌‌‌‌‌ غذایی

    دنیای‌اقتصاد: مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی، محدودیت منابع پایه را از دلایل کشت فراسرزمینی دانست و گفت: در این نوع کشت امکان مشارکت سرمایه‌گذاران وطنی در طرح‌های کشاورزی خارج از کشور فراهم می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌‌‌‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، رضا فتوحی درباره شعار سال‌و اهمیت آن در بخش کشاورزی گفت: امنیت غذایی مهم‌ترین مبحث بخش کشاورزی بوده و باید تلاش کنیم تا با مشارکت مردم محقق شود.
  • صنایع در تکاپوی مواداولیه

    دنیای اقتصاد -گروه صنعت و معدن: هزینه‏‏ تامین مواداولیه برای بنگاه‏‏‌ها افزایش یافت. بررسی شامخ اسفندماه نشان می‌دهد که موجودی مواد اولیه ۶صنعت، ثابت یا در حال کاهش بوده است. از طرفی، با کاهش موجودی مواداولیه، بنگاه‏‏‌ها به دنبال خرید خواهند رفت و قیمت خرید مواد اولیه ۱۱صنعت افزایش داشته و تنها قیمت خرید مواد اولیه یک صنعت بی‏‏‌تغییر بوده است. در اسفندماه، بیشتر صنایع در شاخص میزان صادرات کالا بهبود داشته‏‏‌اند. همچنین اگرچه تولیدکنندگان در تامین مواداولیه موردنیاز خود با مشکل روبه‌رو هستند، شاخص موجودی مواد اولیه خریداری‌شده (۵۲.۰۳) برای دومین بار طی ۹ماه، بالاتر از ۵۰ قرار گرفته‏‏‌ است. با این‏‏‌حال به‌رغم افزایش شاخص، موجودی در نیمی از فعالیت‏‏‌ها کمتر یا در محدوده خنثای ۵۰ قرار دارد.
  • فاصله بارش‏‏‌های کشور با وضعیت نرمال به ۹‌درصد رسید

    دنیای‌اقتصاد: سخنگوی صنعت آب با اشاره به وضعیت بارش در کشور و با بیان اینکه فاصله بارش‌‌‌ها با وضعیت نرمال به ۹‌درصد رسیده است، گفت: استان تهران به‌رغم دریافت بارش‌‌‌های مناسب، همچنان ۲۸‌درصد کاهش بارش دارد و از جمله مناطقی است که باید مدیریت مصرف در آن رقم بخورد. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، فیروز قاسم‌‌‌زاده در نخستین نشست خبری سال ۱۴۰۳ با اشاره به اهمیتی که آب در سطح دنیا و به‌ویژه در کشورهای دارای اقلیم خشک مانند ایران پیدا کرده است، بیان کرد: در چنین شرایطی، تحویل حجمی آب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و ایران نیز تصمیم دارد گام‌‌‌های اساسی در این حوزه بردارد.
  • افزایش ایمنی معدن با فناوری واقعیت مجازی

    دنیای‌اقتصاد: صنعت معدن به‌سرعت در حال استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) است که ایمنی نیروی کار را متحول می‌کند. با ایجاد شبیه‌‌‌سازی‌‌‌های واقعی از محیط‌‌‌های خطرناک، فناوری واقعیت مجازی (VR)، فرصت‌‌‌های آموزشی فراگیر و بدون ریسک را برای ماینرها فراهم می‌کند. این روش‌ها جذاب‌‌‌تر و موثرتر از روش‌های سنتی هستند. از آنجا که شرکت‌های معدنی قصد دارند از حوادث جلوگیری کنند و آمادگی اضطراری را افزایش دهند، VR به عنوان یک راه‌حل تحول‌آفرین برای آموزش ایمنی در عصر دیجیتال در حال ظهور است.
  • تاریک و روشن صادرات صنعتی

    دنیای اقتصاد: صادرات صنعتی اگرچه در ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از لحاظ ارزشی افزایش ۱۰درصدی داشته است، اما بررسی‌‌‌ها حاکی از این است که مقاصد صادراتی بخش صنعت همچنان محدود به چند کشور همسایه است. بخش صنعت در حالی سهم ۱۵درصدی از صادرات ۱۴۰۲ دارد که عراق با سهم ۴۵درصدی اصلی‌‌‌ترین مشتری کالاهای صنعتی ایران است. بخش صنعت سهم ارزشی ۱۵‌درصدی از صادرات غیرنفتی ۴۹میلیارد و ۳۲۹میلیون دلاری در سال ۱۴۰۲ داشته است. بررسی صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ به تفکیک بخش‌‌‌های عمده و مقایسه با سال قبل حاکی از این است که صادرات بخش صنعت از لحاظ ارزش ۱۰‌درصد و از لحاظ وزن ۱۳‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. هرچند ارزش واحد صادرات این بخش کاهش ۳درصدی داشته است. براین اساس صادرات بخش صنعت در ۱۲ماهه ۱۴۰۲، ۷میلیارد و ۶۳۲میلیون دلار به وزن ۷۱۸۰‌هزار تن بوده است. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، صادرات این بخش ۶میلیارد و ۹۴۲میلیون دلار به وزن ۶۳۳۵‌هزار تن بوده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر