شماره روزنامه ۵۹۹۲
|

  • موانع جهش تولید در بخش کشاورزی

    نهمین نشست کمیسیون کشاورزی و صنایع تبدیلی اتاق تهران به بررسی ابعاد مختلف چالش‌های فعالان اقتصادی در حوزه بذر، کود و سم از جمله توقف ثبت‌سفارش، تامین ارز و مصوبه بانک‌مرکزی مبنی‌بر پرداخت مابه‏‏‏‌التفاوت ارز برای رفع تعهد ارزی اختصاص داشت. طبق اظهارات نمایندگان بخش خصوصی، بانک‌مرکزی مصوبه شهریور سال‌گذشته هیات‌وزیران را نه‏‏‏‌تنها با ۴ ماه تاخیر ابلاغ کرد، بلکه نسبت به آن تفسیر به رای کرده‌است که این مساله باعث‌شده تجارت بذر، کود و سم به بن‏‏‏‌بست برسد.
  • رشد ۱۶‌درصدی صادرات ایران به پاکستان

    دنیای‌اقتصاد: آمارهای وزارت بازرگانی پاکستان نشان می‌دهد صادرات ایران به این کشور در سه‌ماهه نخست سال‌جاری میلادی با رشد ۱۶‌درصدی به ۲۸۶‌میلیون دلار رسیده‌است. به گزارش خبر‌‌گزاری تسنیم، وزارت بازرگانی پاکستان اعلام کرد واردات این کشور از ایران در سه‌ماهه نخست سال‌جاری میلادی با رشد ۱۶‌درصدی به ۲۸۶‌میلیون دلار رسیده‌است.
  • اهمیت کشت فراسرزمینی در تامین امنیت‌‌‌‌‌‌ غذایی

    دنیای‌اقتصاد: مجری طرح کشت فراسرزمینی وزارت جهادکشاورزی، محدودیت منابع پایه را از دلایل کشت فراسرزمینی دانست و گفت: در این نوع کشت امکان مشارکت سرمایه‌گذاران وطنی در طرح‌های کشاورزی خارج از کشور فراهم می‌شود. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌‌‌‌رسانی وزارت جهادکشاورزی، رضا فتوحی درباره شعار سال‌و اهمیت آن در بخش کشاورزی گفت: امنیت غذایی مهم‌ترین مبحث بخش کشاورزی بوده و باید تلاش کنیم تا با مشارکت مردم محقق شود.
  • صنایع در تکاپوی مواداولیه

    دنیای اقتصاد -گروه صنعت و معدن: هزینه‏‏ تامین مواداولیه برای بنگاه‏‏‌ها افزایش یافت. بررسی شامخ اسفندماه نشان می‌دهد که موجودی مواد اولیه ۶صنعت، ثابت یا در حال کاهش بوده است. از طرفی، با کاهش موجودی مواداولیه، بنگاه‏‏‌ها به دنبال خرید خواهند رفت و قیمت خرید مواد اولیه ۱۱صنعت افزایش داشته و تنها قیمت خرید مواد اولیه یک صنعت بی‏‏‌تغییر بوده است. در اسفندماه، بیشتر صنایع در شاخص میزان صادرات کالا بهبود داشته‏‏‌اند. همچنین اگرچه تولیدکنندگان در تامین مواداولیه موردنیاز خود با مشکل روبه‌رو هستند، شاخص موجودی مواد اولیه خریداری‌شده (۵۲.۰۳) برای دومین بار طی ۹ماه، بالاتر از ۵۰ قرار گرفته‏‏‌ است. با این‏‏‌حال به‌رغم افزایش شاخص، موجودی در نیمی از فعالیت‏‏‌ها کمتر یا در محدوده خنثای ۵۰ قرار دارد.
  • فاصله بارش‏‏‌های کشور با وضعیت نرمال به ۹‌درصد رسید

    دنیای‌اقتصاد: سخنگوی صنعت آب با اشاره به وضعیت بارش در کشور و با بیان اینکه فاصله بارش‌‌‌ها با وضعیت نرمال به ۹‌درصد رسیده است، گفت: استان تهران به‌رغم دریافت بارش‌‌‌های مناسب، همچنان ۲۸‌درصد کاهش بارش دارد و از جمله مناطقی است که باید مدیریت مصرف در آن رقم بخورد. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، فیروز قاسم‌‌‌زاده در نخستین نشست خبری سال ۱۴۰۳ با اشاره به اهمیتی که آب در سطح دنیا و به‌ویژه در کشورهای دارای اقلیم خشک مانند ایران پیدا کرده است، بیان کرد: در چنین شرایطی، تحویل حجمی آب نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و ایران نیز تصمیم دارد گام‌‌‌های اساسی در این حوزه بردارد.
  • افزایش ایمنی معدن با فناوری واقعیت مجازی

    دنیای‌اقتصاد: صنعت معدن به‌سرعت در حال استفاده از فناوری واقعیت مجازی (VR) است که ایمنی نیروی کار را متحول می‌کند. با ایجاد شبیه‌‌‌سازی‌‌‌های واقعی از محیط‌‌‌های خطرناک، فناوری واقعیت مجازی (VR)، فرصت‌‌‌های آموزشی فراگیر و بدون ریسک را برای ماینرها فراهم می‌کند. این روش‌ها جذاب‌‌‌تر و موثرتر از روش‌های سنتی هستند. از آنجا که شرکت‌های معدنی قصد دارند از حوادث جلوگیری کنند و آمادگی اضطراری را افزایش دهند، VR به عنوان یک راه‌حل تحول‌آفرین برای آموزش ایمنی در عصر دیجیتال در حال ظهور است.
  • تاریک و روشن صادرات صنعتی

    دنیای اقتصاد: صادرات صنعتی اگرچه در ۱۴۰۲ نسبت به سال قبل از لحاظ ارزشی افزایش ۱۰درصدی داشته است، اما بررسی‌‌‌ها حاکی از این است که مقاصد صادراتی بخش صنعت همچنان محدود به چند کشور همسایه است. بخش صنعت در حالی سهم ۱۵درصدی از صادرات ۱۴۰۲ دارد که عراق با سهم ۴۵درصدی اصلی‌‌‌ترین مشتری کالاهای صنعتی ایران است. بخش صنعت سهم ارزشی ۱۵‌درصدی از صادرات غیرنفتی ۴۹میلیارد و ۳۲۹میلیون دلاری در سال ۱۴۰۲ داشته است. بررسی صادرات غیرنفتی در سال ۱۴۰۲ به تفکیک بخش‌‌‌های عمده و مقایسه با سال قبل حاکی از این است که صادرات بخش صنعت از لحاظ ارزش ۱۰‌درصد و از لحاظ وزن ۱۳‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. هرچند ارزش واحد صادرات این بخش کاهش ۳درصدی داشته است. براین اساس صادرات بخش صنعت در ۱۲ماهه ۱۴۰۲، ۷میلیارد و ۶۳۲میلیون دلار به وزن ۷۱۸۰‌هزار تن بوده است. این در حالی است که در سال ۱۴۰۱، صادرات این بخش ۶میلیارد و ۹۴۲میلیون دلار به وزن ۶۳۳۵‌هزار تن بوده است.
  • شرایط افزایش بهره‌‌‌وری و توسعه پایدار در بخش معدن

    بابک فروتن مهر/عضو کمیسیون معدن خانه صمت ایران
    بخش خصوصی جریانی است که نسبت به تقاضا قدم برمی‌دارد و در واقع این تقاضاست که میزان کیفیت و نوع تولید را مشخص می‌کند. اما در کشور ما بیشتر رقابت قیمتی است و بخش خصوصی براساس آن واکنش نشان می‌دهد. اما در مورد اینکه بخش خصوصی تا چه اندازه در تحقق توسعه پایدار نقش‌آفرین است، باید چند بعد از موضوع مورد بررسی قرار بگیرد. به‌عنوان مثال، ماشین‌آلات در بخش معدن یکی از فاکتورهای اصلی برای افزایش بهره‌وری و توسعه پایدار محسوب می‌شود، اما عمده ماشین‌آلات در بخش معدن دست‌دوم و فرسوده هستند. همچنین سوختی که در ایران استفاده می‌شود با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد. در کنار این موارد شاهد تغییرات نرخ ارز نیز هستیم که همه و همه بر تولید و رقابت در بازار اثر‌گذار هستند.
  • بخشنامه جدید برای تسهیل صادرات تولیدکنندگان

    دنیای‌اقتصاد: گمرک ایران با هدف تسهیل صادرات تولیدکنندگان کالاهای صادراتی بخشنامه جدیدی صادر کرد که براساس آن صادرات برخی کالاها در صورت تایید گمرک و براساس سابقه صادر‌کننده از ارسال مکرر کالا به آزمایشگاه خودداری شود. به گزارش «ایسنا»، اداره کل دفتر صادرات گمرک با هدف تسریع و تسهیل در تجارت خارجی و رفع موانع تولید و صادرات، بخشنامه جدیدی صادر کرد که در بخشی از آن آمده است:
  • نیمی از برق کشور در بخش تولید مصرف می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: سخنگوی صنعت برق گفت: به‌‌‌صورت میانگین ۵۰‌درصد برق کشور در بخش تولید واحدهای صنعتی و کشاورزی مصرف می‌شود. به گزارش شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق (توانیر)، مصطفی رجبی مشهدی افزود: در سال ۱۴۰۰ با ناترازی شدیدی مواجه بودیم؛ اما در دوسال گذشته با مجموع اقدام‌‌‌های انجام‌شده این ناترازی با درایت و برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌های دقیق به حداقل رسید. وی با بیان اینکه برای گذر از اوج بار تابستان امسال ۱۸۰اقدام تامین انرژی در کشور تعریف شده، ابراز امیدواری کرد که سال‌جاری نیز سال مطلوبی برای صنعت برق کشور باشد. به گفته مدیرعامل توانیر، در این زمینه ظرفیت‌‌‌های مناسبی در حوزه صنعت برق ایجاد شده که ساخت نیروگاه‌‌‌های حرارتی جدید و راه‌‌‌اندازی نیروگاه‌‌‌های تجدیدپذیر و احداث شبکه‌‌‌های توزیع و انتقال برق از جمله آنهاست. به گزارش «ایرنا»، اول اردیبهشت نیز مدیرعامل شرکت توانیر اعلام کرد: همه برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ها برای تامین برق پایدار کشور به‌‌‌ویژه برای بخش صنعت انجام شده است.
  • هزارتوی قیمتی بازار شالیکاران

    دنیای اقتصاد: قیمت برنج ‌بار دیگر به قله می‌رسد؟ آخرین‌بار در سال‌۱۴۰۱ قیمت این قلم محبوب غذای ایرانی سر به فلک کشید و دخالت دولت را واجب کرد و با سیاست‌های اتخاذ‌شده قیمت کنترل شد؛ سیاست‌هایی که به گفته فعالان این بازار به‌شدت حساس، به دلایلی نامعلوم از سوی دولت رها شده‌است. شواهدی که به گفته فعالان این بازار از هر دو سوی واردات و عرضه‌‌‌‌کنندگان برنج داخلی، حاکی از آن است که چنین اتفاقی نامحتمل نیست.
  • مهارت‌افزایی؛ لازمه جهش تولید

    دنیای‌اقتصاد: معاون اول رئیس‌جمهور روز گذشته با اعضای هیات‌رئیسه اتاق بازرگانی ایران دیدار کرد. حاضران در این جلسه در مورد راهکارهای تحقق هدف جهش تولید، بحث و گفت‌وگو کردند. اصلی‌ترین محور این جلسه در رابطه با لزوم پیوند مدارس و دانشگاه‌ها با بخش صنعت بود تا از این طریق فارغ‌التحصیلان دبیرستان و دانشگاه بتوانند به‌سرعت جذب بازار کار شده و مشکل بیکاری قشر تحصیلکرده مرتفع شود. معاون اول رئیس‌جمهور راهکار حل مشکل مذکور را ارتباط بیشتر بخش‌خصوصی با وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری دانسته و طرح‌های در حال اجرا در این رابطه را تشریح کرد.
  • گلوگاه‏‌های جهش تولید

    دنیای اقتصاد: نمایندگان بخش خصوصی در نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی با اشاره به مشکلاتی همچون تخصیص و تامین ارز، بخشنامه‏‌های محرمانه و خلق‏‌الساعه، تصمیم‏‌های بدون مشورت با بخش خصوصی و... از موانع پرشمار پیش‌روی تحقق «جهش تولید با مشارکت مردم» گفتند. فعالان بخش خصوصی عدم‌قیمت‌گذاری‏‌ و دخالت دولت در اقتصاد، پیش‌بینی‏‌پذیر کردن فضای اقتصادی و نیز اعتمادسازی در بازار سرمایه را از الزامات تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» عنوان کردند. رئیس‏‌کل دادگستری تهران با اعلام خبر آغاز به کار کارگروه‏‌های ۱۲گانه ستاد اقتصاد مقاومتی استان، از برنامه ویژه دستگاه قضا برای حمایت از بخش خصوصی گفت. در نشست نمایندگان بخش خصوصی، پیچیدگی و فرآیندی بودن مقررات، فرسایشی بودن اجرای قوانین و مقررات و تفسیرپذیری قوانین مربوط به تولید از جمله گلوگاه‏‌های عرصه تولید عنوان شد و ضرورت شناسایی برخط ترک فعل‏‌ها، حمایت نهادهای حاکمیتی از اجرای صحیح قوانین و مدیران شجاع، تقویت بعد نظارتی قوه قضائیه و حمایت قاطع از واحدهای تولیدی در ارتباط با جهش تولید مورد تاکید قرار گرفت.
  • فشار همه‌جانبه بر معدن

    حسن حسینقلی /رئیس اتحادیه سرب و روی ایران
    معدن در سال ۱۴۰۲ شرایط بسیار بدی را پشت سر گذاشت؛ زیرا قانون‌گذار هر روز قانون جدیدی برای تضعیف و کم‌کردن نقدینگی معدن‌‌‌کاران تصویب می‌کرد. در لیستی که دولت برای اخذ عوارض صادراتی، تنظیم و اعلام کرده بود، ۳۴۰مورد آمده بود. مطابق این لیست، صادرات مواد خام و نیمه‌‌‌خام مشمول عوارض شد.
  • دستگاه‌‌های صدرنشین و قعرنشین در تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا

    دنیای‌اقتصاد: مطابق اعلام مرکز ملی بهبود فضای کسب‌وکار، تعداد مجوزهای کاغذی که به شناسه یکتا تبدیل شده‌اند تا ۳۱فروردین به ۳۷۹‌هزار و ۶۶۱مجوز رسیده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر