شماره روزنامه ۶۱۱۳
|

  • توسعه صنعتی بدون صنعت!

    دنیای اقتصاد -امیررضا انگجی: اقتصاد ترکیه طی ۲۰سال پس از بحران مالی سال ۲۰۰۱ گام‌های مهمی به سوی رشد پایدار برداشته و میانگین نرخ رشد سالانه آن حدود ۵.۷درصد بوده است. اما کیفیت این رشد، به‌ویژه از سال ۲۰۰۷، بدون هیچ بهره‌‌‌وری، ارتقای تکنولوژیک محدود، تخصیص نادرست قابل‌توجه منابع به بخش ساخت‌وساز و افزایش عظیم اعتبار، ضعیف بوده است. از طرفی این رشد نیز عموما به صورت نابرابر توزیع شده است. این رشد بی‌کیفیت و نابرابر در چارچوب بدتر شدن نهادهای اقتصادی بوده که زیربنای آن نهادهای سیاسی رو به زوال است.
  • ۱۹ سد بیش از ۵۰‌درصد آب دارند

    دنیای‌اقتصاد: براساس اولین آمار منتشرشده از وضعیت سدهای کشور در سال آبی جدید از اول مهرماه تا روز شنبه، ۱۹سد بیش از ۵۰‌درصد آب دارند و حجم آب موجود در مخازن ۴۷‌درصد است.
  • دریافت ۵ برابر هزینه تامین برق از مشترکان بسیار پرمصرف

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل توانیر گفت: برای مشترکان پرمصرف تا میزان الگوی مصرف نیم‌برابر هزینه تامین، تا ۱.۵برابر الگو ۱.۵برابر هزینه تامین و تا ۲.۵برابر الگوی مصرف و بیشتر از ۲.۵برابر الگوی مصرف ۵برابر هزینه تامین برق در تعرفه برق مشترکان پرمصرف لحاظ می‌شود.
  • کسری ۲۴‌هزار مگاواتی برق در ۱۴۰۴

    دنیای‌اقتصاد: رئیس کمیسیون انرژی اتاق ایران ضمن اشاره به کسری ۲۴‌هزار مگاواتی برق در سال ۱۴۰۴ از آمادگی بخش خصوصی برای تولید ۴‌هزار مگاوات برق تجدیدپذیر تا پایان سال آینده خبر داد.
  • تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای فراتر از کاغذ امیدی برای توسعه پایدار در بخش معدن

    یاسر عرب‌نژاد / وکیل و مشاور حقوقی در حوزه فعالیت‏‏‌های اقتصادی و رفع موانع
    بخش معدن به‌‌‌عنوان یکی از ارکان حیاتی اقتصاد کشور، نقشی بی‌‌‌بدیل در تامین مواد اولیه صنایع مختلف ایفا می‌کند. اهمیت این بخش زمانی بیشتر نمایان می‌شود که به اهداف تعیین‌‌‌شده در قانون برنامه هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران نگاه کنیم؛ جایی که رشد سالانه ۱۳‌درصدی و افزایش ۲۰درصدی اشتغال در بخش معدن پیش‌بینی شده است. با وجود این، بسیاری از تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ها و اسناد مشابه، به‌‌‌دلیل کلی‌‌‌گویی و عدم‌تعریف دقیق اهداف، تنها روی کاغذ باقی‌مانده‌‌‌اند و به مرحله اجرا نمی‌‌‌رسند. سوال این است که آیا تفاهم‌‌‌نامه ۲۸شهریور ۱۴۰۳ میان کمیسیون معادن و صنایع معدنی اتاق ایران، دبیرخانه شورای گفت‌‌‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان کرمان و کمیسیون معدن اتاق بازرگانی کرمان نیز از این دسته است؟
  • وزن صادراتی ۱۰۰ شرکت

    دنیای اقتصاد: شرکت‌های پتروشیمی، پالایشگاه نفت و روغن، معدن و کارخانه‌های فلزی، عمده مشارکت‌کنندگان در فعالیت‌های صادراتی ایران در ۶ماه ابتدایی سال جاری بوده‌اند. ۱۰۰شرکت اول صادرکننده در این ۶ماه ۳۷میلیون و ۶۷۶هزار تن کالا به ارزش ۱۶میلیارد و ۵۵ میلیون دلار، فعالیت تجاری داشته‌اند که ۵۳.۵۶درصد از وزن و ۶۲.۳۳درصد از ارزش صادراتی را به خود اختصاص داده‌اند. صنایع پتروپالایشی، معادن و فلزات، موتور محرک ارزآوری کشور هستند و برای ادامه این روند باید ناملایمات پیش‌روی این صنایع برطرف شود.
  • افزایش قدرت‌‌‌‌‌‌‌‌ چانه‌‌‌‌‌‌‌‌زنی در سایه صادرات

    دنیای‌اقتصاد: شهاب جوانمردی، نایب‌‌‌‌‌‌‌‌رئیس اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه توسعه صادرات باعث افزایش قدرت چانه‌‌‌‌‌‌‌‌زنی نظام سیاسی در مجامع بین‌المللی و افزایش قدرت و امنیت کشور می‌شود، تاکید کرد؛ لازم است با بهره‌‌‌‌‌‌‌‌گیری از تجربه و دانش سایر کشورها، نگاه جدیدی به توسعه صادرات غیرنفتی داشته باشیم که موجب ایجاد اشتغال و افزایش ارزش‌‌‌‌‌‌‌‌آفرینی و تولید ناخالص داخلی شود.
  • گمرک و بانک مرکزی سریع‌تر وارد عمل شوند

    دنیای اقتصاد: دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران با هشدار نسبت به ارزش‌گذاری غیرواقعی کالاهای صادراتی گفت: این کار نه تنها صادرکنندگان را با خلا ارزی مواجه کرده و آنها را در رفع تعهدات ارزی خود با مشکل مواجه می‌کند؛ بلکه بانک مرکزی و وزارتخانه‌های مرتبط با تجارت خارجی با اعداد انتزاعی درآمد ارزی مواجه شده و برنامه‌ریزی‌های سیاستگذاران را دچار اشکال می‌کند.
  • دولت در راستای تشویق صادرات سیاستگذاری کند

    دنیای‌اقتصاد: اعضای کمیته ارزی اتاق ایران با انتقاد نسبت به سیاست‌های تجاری کشور، بر لزوم تغییر رویکرد دولت نسبت به این موضوع تاکید کردند. به عقیده آنها، در حال‌حاضر انگیزه استفاده از ارز صادراتی کاهش پیدا کرده‌است.
  • دبیر جدید شورای‌عالی مناطق آزاد منصوب شد

    دنیای‌اقتصاد: وزیر اقتصاد دبیر جدید شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور را منصوب کرد. به گزارش خبر‌‌گزاری مهر، عبدالناصر همتی وزیر امور اقتصادی و دارایی طی حکمی «رضا مسرور» را به سمت دبیر شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری-صنعتی و ویژه اقتصادی کشور منصوب کرد. در حکم همتی خطاب به مسرور آمده است: نظر به تعهد، صلاحیت، تخصص و توانمندی‌های ارزنده جنابعالی به موجب این ابلاغ به‌عنوان سرپرست دبیرخانه شورای‌عالی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی منصوب می‌شوید.
  • بوروکراسی، انرژی را می‏‏‌بلعد

    دنیای اقتصاد -فاطمه صالحی: در عصر حاضر که جهان با بحران‌های زیست‏‏‌محیطی و تغییرات اقلیمی دست و پنجه نرم می‌کند، انرژی‏‏‌های تجدیدپذیر به‌عنوان راهکاری امیدبخش برای کاهش وابستگی به سوخت‏‏‌های فسیلی و حفظ محیط‌زیست مطرح شده‏‏‌اند. ایران، کشوری با پتانسیل عظیم در زمینه انرژی‏‏‌های تجدیدپذیر، در مسیر ‌گذار به سمت این منابع پاک انرژی قرار گرفته است. با این حال، چالش‏‏‌های متعددی پیش‌روی این مسیر قرار دارد که نیازمند توجه جدی و برنامه‏‏‌ریزی دقیق است.
  • پیگیری صدور تضامین دولتی تامین مالی طرح‌‌‌های بخش خصوصی

    دنیای‌اقتصاد: معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام‌‌‌ کرد: این وزارتخانه آماده پیگیری صدور تضامین دولتی برای تامین مالی خارجی طرح‌‌‌های بخش خصوصی است.
  • ضرورت سازماندهی فرآیند صادرات در صنعت فولاد

    دنیای‌اقتصاد: معاون برنامه‌ریزی و توانمندسازی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) بر سازماندهی فرآیند صادرات در صنعت فولاد تاکید کرد.
  • اردن هاب لجستیکی منطقه می‌شود؟

    دنیای اقتصاد: اردن و امارات در حال اجرای توافق کلان سرمایه‌گذاری‌های مشترک ۵.۵میلیارد دلاری به‌منظور تبدیل اردن به هاب لجستیکی منطقه‌ای هستند. هاب لجستیکی؛ ناحیه‏‏‏‏‌ یا منطقه‌ای است که به فعالیت‌های لجستیکی مرتبط با حمل‌ونقل، مرتب‏‏‏‏‌سازی، ارسال و توزیع کالا برای ترانزیت داخلی و بین‌المللی اختصاص‌داده می‌شود. در همین‏‏‏‏‌حال سایر کشورهای منطقه نیز با عقد قراردادهای مختلف به‌دنبال ارتقای سهم تجارت خود با سایر کشورهای دنیا هستند و در مسیر توسعه اقتصادی باثبات گام برمی‌دارند. بدون‌تردید این پروژه‌ها تاثیر بسزایی بر محیط ژئواکونومیک ایران و دیپلماسی اقتصادی کشور دارند و می‌توانند این کشورها را در جایگاه رقیب جدی ایران بنشانند.
  • مخالفت بخش‌خصوصی با حذف روش‌های قبلی

    دنیای‌اقتصاد: رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با بیان اینکه در مورد بازار ارز توافقی به‌صورت پایلوت اقداماتی صورت‌گرفته که احتمالا اگر خلأ یا مشکلی هست برطرف شود، گفت: این روش هم باید به روش‌های قبلی اضافه شود و محدودیتی در روش واگذاری ارز و کوتاژ بین صادرکننده و وارد‌کننده ایجاد نشود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر