سوآپ کالا، راهکاری برای معامله برد- برد

در همین  راستا مدیرعامل شرکت «نامدار تجارت الکترونیک کالا» با بیان مطلب فوق و با بیان اینکه سوآپ کالا پروژه‌ای ملی است که اجرا و تاثیر آن در بخش اقتصاد و صرفه‌جویی‌های حاصله نیازمند انسجام بخش‌های مختلف بوده و حمایت دولت را می‌طلبد گفت:  برای این سامانه ملی بیش از دو سال زمان صرف تحقیق و پژوهش و ایجاد زیر‌ساخت شده است.

آیدین فتحی گفت: این شرکت یک شرکت سرمایه‌گذار در حوزه استارت‌آپ و شتاب‌دهنده است و دو ایده مهم را در کارنامه خود به ثبت رسانده و با ایده‌پردازی، تحقیق و پژوهش، طراحی، تولید و استقرار سامانه هوشمند سوآپ کالا، در مدت دو سال با حضور تیم متخصص ۱۴۰ نفره داخلی و با سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیارد تومانی صورت گرفته است.

وی تصریح کرد: با بررسی شرایط تولید و بازار به این نتیجه رسیدیم که یکی از چالش‌های بزرگ تولیدکنندگان مربوط به حمل و نقل کاهش هزینه‌های جاری است و این موضوع در صنعت فولاد و پتروشیمی ‌به دلیل جانمایی نامناسب واحد‌های فولادی و تمرکز آنها در بخش‌های مرکزی کشور محسوس است.  

وی خاطر‌نشان کرد: به عنوان مثال معادن در مرکز کشور قرار گرفته‌اند اما  صنایعی که ارزش افزوده بالاتری دارند، نظیر تولیدکنندگان میلگرد، ورق، تیرآهن و پروفیل در شهرهای دیگر واقع شده‌اند. نمونه دیگر پتروشیمی‌ چاه‌های نفتی است که در جنوب کشور قرار دارد ولی در همه جای کشور پالایشگاه و پتروشیمی ‌راه‌اندازی شده است.

مدیرعامل شرکت «نامدار تجارت الکترونیک کالا» ادامه داد: در حال حاضر شرکت‌ها و صنایع، هزینه بسیار بالایی را برای جابه‌جایی مواد اولیه خود پرداخت می‌کنند. به این ترتیب اگر بتوانیم با ارائه راهکاری نوین این هزینه‌ها را کاهش دهیم، می‌توانیم به راحتی به سودآوری شرکت‌ها، رقابت در صادرات، پایین آوردن بهای تمام‌شده کالاها و به تبع آن پایین آوردن قیمت مصرف‌کننده برسیم. درهمین راستا به این نتیجه رسیدیم که بسیاری از هزینه‌ها در کشور قابل اصلاح و صرفه‌جویی هستند و از همین‌جا ایده سامانه هوشمند سوآپ کالا خلق شد.

وی افزود: با توجه به  الزام تولیدکنندگان زنجیره فولاد به عرضه فولاد در بورس کالا، لزوم ایجاد سوآپ کالا در بخش فولاد بیش از پیش حس می‌شد، در حال حاضر تولیدکنندگان محصولات زنجیره فولاد هم برای تامین مواد اولیه و هم برای فروش محصولاتی نظیر کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی و شمش فولاد، مقاطع طویل فولادی و ورق به بورس کالا مراجعه می‌کنند.

فتحی ادامه داد: بنابراین در زمانی‌که خریدار محصولی به بورس مراجعه می‌کند بر اساس قیمت و همچنین موقعیت و شرایط بازار تصمیم به خرید می‌گیرد و امکان دارد موقعیت کارخانه در اولویت خرید لحاظ نشود. اما با سوآپ کالا می‌توان مشکل مربوط به حمل و نقل را حل کرد. از این رو خریداری که در قسمت شمالی کشور قرار دارد و کالای مورد نیاز خود را از مناطق جنوبی کشور خریداری می‌کند، می‌تواند با تولیدکننده‌ای که آماده سوآپ بوده و در منطقه‌ای نزدیک به محل خودش قرار دارد، سوآپ کند و از مزایای آن بهره‌مند شود. در واقع با این سامانه می‌توان کالایی را از یک استان به استان دیگر از طریق سامانه هوشمند سوآپ کالا به صورت هوشمند جابه‌جا کرد، بدون اینکه معامله‌ای انجام شود.

مدیر عامل نامدار تجارت الکترونیک کالا در تشریح مزایای سوآپ  کالا گفت: استفاده از سوآپ کالا علاوه بر صرفه‌جویی برای شرکت‌ها برای دولت نیز آورده دارد؛ به‌این ترتیب با کاهش پیمایش یا حمل و نقل جاده‌ای،  یارانه‌ای که دولت بابت سوخت پرداخت می‌کند نیز کمتر می‌شود.

فتحی با بیان اینکه به‌رغم مزیت‌هایی که سوآپ کالا دارد با موانعی  نیز  مواجه است، تاکید کرد: امید است با توجه  به ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید و رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و در راستای کاهش هزینه‌های دولت، با حمایت دولت، موانع پیاده‌سازی هرچه سریع‌تر رفع شود و همچنین با توجه به صرفه‌جویی‌هایی که برشمرده شد و مزایایی که استفاده از سوآپ در سطح ملی دارد شاهد معافیت مالیاتی سوآپ به منظور تشویق تولیدکنندگان در استفاده از این سامانه هوشمند باشیم.

وی هدف از راه‌اندازی سامانه سوآپ را اقدامی ‌ملی برشمرد و گفت: هدف ما این است که بتوانیم یک کار ملی را در کشور انجام دهیم تا اشتباهات ۱۰۰ سال گذشته را با این سامانه جبران کنیم. این اشتباهات قطعا قابل صفر شدن نیستند، ولی می‌توان آنها را کاهش داد.

مدیرعامل شرکت نامدار تجارت الکترونیک کالا افزود: از مسوولان می‌خواهیم به مشکلات ما توجه کرده و برای رفع آنها راهکاری ارائه دهند. یکی از این مشکلات، بحث شفافیت مالیاتی است؛ با توجه به اینکه تاکنون سامانه‌ای شبیه به سامانه هوشمند سوآپ کالا در کشور تعریف نشده، نیاز است که قانون مالیات در این خصوص شفاف‌سازی شود. امید است این سامانه مانند بورس کالا مشمول معافیت ۱۰ درصدی شود؛ چرا که این طرح به نفع سازمان مالیات است و سودآوری بالایی برای این سازمان دارد.

 وی ادامه داد: همچنین انتظار داریم به سامانه بورس کالا متصل شویم و معاملات را بهینه‌تر و بهتر جابه‌جا کنیم. تمام شرکت‌ها از گذشته یک روابط تجاری با شرکت‌های دیگر داشته‌اند که این روابط تجاری را نمی‌شود قطع کرد؛ ما با استفاده از این سامانه می‌خواهیم با ایجاد میانبر، به صنایع کمک کنیم. به عنوان مثال می‌خواهیم با استان همجوار کالاها را جابه‌جا کنیم، بدون اینکه روابط تجاری با همدیگر داشته باشند. ما با رصد میزان واردات و صادرات استان‌ها به این نتیجه رسیدیم که اغلب به همان میزان صادرات، واردات دارند که به‌این ترتیب با استقرار سامانه هوشمند سوآپ کالا به راحتی جلوی این خارج شدن اضافه و نادرست را می‌گیریم.

فتحی افزود: این ایده را در امارات و ترکیه مطرح کردیم و مورد استقبال هم قرار گرفته است و هم اکنون در حال تدوین طرح توجیهی هستیم که بتوانیم جذب سرمایه و مراحل اجرایی را در این کشور انجام دهیم. از این رو  در‌صدد هستیم این طرح را ابتدا  در کشور خودمان  و در مرحله بعد سوآپ کالا را در مورد کالاهای اساسی مثل فولاد، سیمان، پتروشیمی ‌و غلات در سطح جهانی اجرایی کنیم.

وی معافیت مالیاتی را یکی از راهکار‌های جذب متقاضیان سوآپ کالا برشمرد و گفت‌: یکی از مشکلات و دغدغه‌هایی که تمام صنایع دارند، بحث مالیات است. در مورد سوآپ کالا، در زمینه مالیات، قانون مالیاتی و قوانین سیستم جامع تجارت کشور، نیاز به شفاف‌سازی داریم که در کجا ثبت شود تا مشکلی برای صنعتگران ایجاد نشود.

مدیرعامل شرکت نامدار تجارت الکترونیک کالا در مورد  برنامه‌های سوآپ برای ادامه راه تصریح کرد: برنامه اولیه سامانه هوشمند سوآپ کالا، مبادله کالاهای اساسی و در مرحله بعد کمک به صادرات شرکت‌ها است. با این سامانه کالاهای صنایع و تولیدکنندگان کشور را به نام خودشان، جابه‌جا کرده و صادرات آنها را انجام و در کنار آن، هزینه‌ها را نیز کاهش می‌دهیم.

وی افزود: آنچه در این مرحله به آن نیاز داریم حمایت معنوی مسوولان از این طرح ملی است‌؛ از مدیران محترم وزارت اقتصاد، وزارت صمت، بورس کالا و سامانه جامع تجارت درخواست داریم که شرکت‌ها را تشویق و ملزم به استفاده از سامانه هوشمند سوآپ کالا کنند تا منجر به سودآوری شرکت‌ها، افزایش تولید و کاهش هزینه‌های دولت شود. فتحی تاکید کرد: ما به عنوان مالک این طرح، می‌خواهیم با استفاده از قوانین موجود، مالکیت آن را حفظ کنیم و امیدواریم تمام ذی‌نفعان از جمله بورس کالا و صنایع کشور، سهامدار این مجموعه شده تا سهمی‌ در این حوزه داشته باشند.