دولت از صنعت پوشاک حمایت کافی نمی‌کند

 با این‌حال هستند تولیدکنندگانی که نه‌تنها توانسته‌اند در شرایط کنونی  به تولید ادامه دهند بلکه فعالیت خود را توسعه و گسترش داده‌اند. یکی از این تولیدکنندگان، شرکت «گراد» است نام این برند به‌نوعی گذشته اصیل صنعت پوشاک در ایران را روایت می‌کند؛ چراکه گراد به‌معنای جامه‌ای بوده است که ایرانیان باستان بر تن می‌کرده‌اند. شرکت گراد که سال ۱۳۷۰ با هدف تولید انواع پوشاک مردانه تاسیس شده بود، نه‌تنها وارد حوزه تولید پوشاک بانوان شده است، بلکه قصد راه‌اندازی فاز دوم کارخانه تولیدی خود را دارد. رضا سلامتی مدیر مارکتینگ برند «گراد» می‌گوید: ایران دارای سابقه و قدرت زیادی در بخش پوشاک است و این صنعت می‌تواند در تامین نیاز داخل و صادرات موفق باشد، اما دولت چندان حمایت جدی از  این بخش نمی‌کند.

 ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم برای ۳۱۰۰ نفر در گراد

مدیر مارکتینگ برند گراد با یادآوری اینکه در اسفند ۱۳۸۳ کارخانه جدید «گراد» به وسعت ۴ هزار  و ۸۰۰ مترمربع در شهرک صنعتی نصیرآباد آغاز به‌کار کرده است، می‌گوید: با راه‌اندازی این کارخانه به‌طور مستقیم برای ۶۰۰ نفر و به‌صورت غیرمستقیم برای بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغال ایجاد شد.

«رضا سلامتی» با بیان اینکه با راه‌اندازی فاز دوم کارخانه تولید پوشاک گراد، افراد بیشتری به کار گرفته خواهند شد، تصریح می‌کند: فعلا به دلیل شرایط ناشی از شیوع کرونا در ایران، پروژه راه‌اندازی فاز دوم متوقف شده اما بر اساس برنامه‌ریزی‌ها بناست فاز دوم در موقعیت کنونی کارخانه ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تمام مراحل طراحی و تولید نهایی در کارخانه به‌صورت اتوماتیک و با تجهیزات پیشرفته انجام می‌شود، اضافه می‌کند: متخصصان گراد پس از بررسی بازار فشن دنیا با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته اقدام به طراحی لباس متناسب با نیازهای روز صنعت مد و پوشاک می‌کنند.

 پوشاک بانوان، عرصه جدید فعالیت گراد

مدیر مارکتینگ برند گراد درباره ورود این شرکت به حوزه تولید پوشاک بانوان نیز توضیح می‌دهد: تقریبا از دو سال پیش به‌صورت جدی پوشاک بانوان را به مجموعه محصولات خود اضافه کرده‌ایم که با استقبال خوبی روبه‌رو شده است. به‌گفته سلامتی، گراد که تاکنون سبدی کامل از پوشاک آقایان شامل کت و شلوار، پیراهن، لباس زیر، جلیقه، پالتو، کاپشن و اکسسوری را عرضه می‌کرده است، پس از انجام تحقیقات در زمینه بازاریابی با درخواست بسیاری از مخاطبان مبنی بر افزودن پوشاک بانوان به لیست محصولاتش روبه‌رو شد.

وی با بیان اینکه پس از انجام بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های لازم اقدام به ورود به حوزه بانوان ورود کردیم، ادامه می‌دهد: هرچند به بخش کوچکی از بازار پوشاک بانوان ورود یافته‌ایم که بیشتر حوزه لباس‌های مجلسی را دربر می‌گیرد، اما به نتایجی خوبی دست یافتیم.

 عرضه محصولات گراد در ۲۲ شعبه و نمایندگی فروش در کشور

مدیر مارکتینگ برند گراد همچنین به تولید روزانه ۲۴۰ دست کت و شلوار، ۶۰۰ دست شلوار، ۵۰۰ دست پیراهن، ۳۰۰ دست تی‌شرت، ۱۲۰ دست مانتو و ۲۰۰ دست شومیز در گراد اشاره می‌کند و می‌گوید: با شروع به کار فاز دوم کارخانه، علاوه‌بر افزایش ظرفیت تولیدات کنونی، محصولات جدید دیگری نیز تولید خواهند شد.

سلامتی یادآور می‌شود شرکت گروه راهبرد آتی دانا به‌عنوان مالک انحصاری این برند اقدام به عرضه محصولات با نشان تجاری گراد در بیش از ۲۲ شعبه و نمایندگی فروش در سراسر کشور کرده است. همچنین گراد از روش‌های مکملی برای توسعه فرآیند فروش خود نیز مانند فروش آنلاین محصولات، جشنواره‌های فروش و شعبه سیار بهره گرفته است. وی دراین‌باره توضیح می‌دهد: پیش از شیوع کرونا اقدام به راه‌اندازی فروش آنلاین از طریق سایت و اپلیکیشن گراد کرده بودیم و از اسفند ماه نیز شعبه سیار گراد را با نام شعبه «شما» دایر کردیم.

 «شعبه شما»، طرح همزیستانه گراد با بحران کرونا

سلامتی در توضیح عملکرد «شعبه شما» به‌عنوان طرح جدید و همزیستانه گراد با بحران کرونا می‌گوید: در این شعبه، کالاهای مورد نظر مشتری پس از ثبت سفارش با خودروی فروشگاهی گراد به آدرس منزل یا محل کار وی رایگان ارسال می‌شود. در این خدمت که هم‌اکنون فقط در تهران ارائه می‌شود، مشتری می‌تواند لباس مورد نظر خود را پس از پرو،‌ انتخاب و خریداری کند.

سلامتی این خاطرجمعی را می‌دهد که این شیوه با رعایت کامل نکات بهداشتی انجام شده و خودروی فروشگاهی گراد و تمامی اقلام داخل آن در هربار ارسال ضدعفونی می‌شوند.

وی همچنین با اشاره به جشنواره فروش «دور، دور شماست» به‌عنوان یکی از روش‌های مارکتینگ این شرکت اظهار می‌کند: در این طرح به خریدار یک کد قرعه‌کشی داده می‌شود و این امکان را به وی می‌دهد که همان لحظه با وارد کردن کد در دستگاه یا درون سایت، خودش قرعه‌کشی را انجام بدهد و نتیجه را ببیند؛ در این قرعه‌کشی هیچ‌کس دست‌خالی بیرون نخواهد رفت.

 دولت از صنعت پوشاک ایران حمایت جدی نمی‌کند

با این‌ حال گراد در خارج از کشور دفتر نمایندگی دایر نکرده و به حوزه صادرات نیز ورود نیافته است. مدیر مارکتینگ برند گراد درباره دلیل بی‌تمایلی‌ این شرکت برای فعالیت در حوزه صادرات توضیح می‌دهد: آن‌گونه که باید صنعت پوشاک ایران از سوی دولت حمایت نمی‌شود و قدرت رقابت با تولیدکنندگان صنعت پوشاک کشورهای همسایه مانند ترکیه را نداریم؛ این‌ درحالی است که دولت ترکیه مزایا و تسهیلات بسیار خوبی برای تقویت توان تولید در اختیار تولیدکنندگان پوشاک خود می‌گذارد.

به‌باور سلامتی هرچند توجه لازم به صنعت پوشاک ایران نمی‌شود، اما این صنعت جزو پربازده‌ترین صنایع و عامل کارآفرینی است.

وی با بیان اینکه تحریم‌ها در وضعیت کنونیِ صنعت پوشاک ایران بی‌تاثیر نیستند، اظهار می‌کند: به‌دلیل تحمیل تحریم‌ها برای واردات مواد اولیه مرغوب با دشواری‌های زیادی روبه‌رو هستیم که البته کرونا نیز موجب لغو پروازها و بسته شدن مرزها شده که این امر تامین مواد اولیه را با مشکل روبه‌رو کرده است.

p28 (1)