هشدار! مراقب اشتباهات داروپزشکی باشید

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بر لزوم پیشگیری از وقوع اشتباهات داروپزشکی در مراکز درمانی و داروخانه‌های استان تاکید کرد و گفت: پزشکان معالج ملزم به درج کامل و خوانای مشخصات بیمار در نسخ غیرالکترونیک هستند.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، رضا محمدی ضمن اشاره به وقوع یک مورد اشتباه داروپزشکی در یکی از مراکز درمانی کشور، گفت: تحویل داروی بیمار ۵۰ ساله به کودک شیرخوار ۲۲ ماهه به دلیل تشابه نام و نام خانوادگی و عدم کنترل کد ملی این افراد منجر به بروز عوارض جدی از جمله ضعف، استفراغ، بی‌حالی و بستری شدن کودک در بخش PICU شد.

هنگام آلودگی هوا از چه نوع ماسکی استفاده کنیم؟

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد بر لزوم پیشگیری از وقوع اشتباهات داروپزشکی در مراکز درمانی و داروخانه‌های استان تاکید کرد و گفت: پزشکان معالج ملزم به درج کامل و خوانای مشخصات بیمار در نسخ غیرالکترونیک هستند.

محمدی افزود: مسئول فنی داروخانه نیز باید پس از کنترل مشخصات بیمار و تطبیق آن با نسخه، نسبت به تحویل دارو اقدام کند.

وی تصریح کرد: در مواردی که ابهام در نسخه مانند نوع داروها و دستور دارویی وجود دارد، مشورت داروساز با پزشک معالج ضروریست.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد به یک مورد اشتباه داروپزشکی دیگر که در یکی از بیمارستان‌های کشور با تزریق آب خالص بهداشتی بسته‌بندی شده داخل باتل مشابه سرم به جای انفوزیون وریدی سرم دکستروز ۵% به چند نوزاد رخ داده است نیز اشاره کرد.

محمدی خاطرنشان کرد: علاوه بر اینکه صنایع دارویی باید در انتخاب بسته‌بندی‌های مشابه دقت لازم را داشته باشند، کارکنان مربوطه نیز باید بر جداسازی محل نگهداری سرم‌های تزریقی از آب خالص بهداشتی و سرم‌های غیرقابل تزریق در قفسه‌های داروخانه، بخش‌های بستری و اتاق‌های عمل جراحی و سایر بخش‌های مربوطه نظارت دقیق و کاملی داشته باشند.

وی اضافه کرد: ارسال داروها از داروخانه به بخش‌های بستری باید با نظارت کامل و کنترل داروها با نسخه و دستورات دارویی توسط داروسازان مسئول فنی داروخانه انجام و از ارسال یکجای داروهای بیماران به بخش‌های بستری پرهیز شود.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، ضرورت حضور داروساز در بخش‌های بستری بیماران به منظور ارائه خدمات دارویی، کنترل و نظارت بر داروها، نحوه دارورسانی، دقت و توجه کافی پرستاران در زمان اجرای دستورات دارویی و دارودهی به بیماران، کنترل و چک مجدد داروهای بیماران در زمان تحویل شیفت پرستاران را از موارد مهم دیگری برشمرد که در راستای پیشگیری از وقوع اشتباهات داروپزشکی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.