اهمیت سفر  رئیسی به روسیه از زبان یک کارشناس

کارشناس ارشد مسائل استراتژیک به تشریح اهمیت سفر پیش روی رئیس جمهور کشورمان به روسیه پرداخت.

محمدفرهاد کلینی درباره اهمیت سفر پیش روی رئیسی به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین گفت: این سفر بنا به دعوت ولادیمیر پوتین صورت می‌گیرد و به نظر می‌رسد سفری کاری باشد تا رسمی. در این میان، سفر رسمی و سفر کاری و همچنین سفر عالی هر کدام مختصات خاص خود رادارند. طبق گفته جناب آقای جلالی سفیر کشورمان قرار نیست در این سفر قرارداد جدید و رسمی ۲۰ ساله ای دیگر به امضای طرفین برسد. این قرارداد از قبل موجود بوده است  ضمن اینکه باید در نظر داشت در صورت پایان این قرارداد به صورت خودکار ۵ سال دیگر تمدید می‌شود. این سفری کاری به منظور تبادل نظر دو رئیس جمهور صورت می‌گیرد. متاسفانه فرض غلط و موجی در رسانه ها شکل‌گرفته و بر همین اساس نیز تداوم می‌یابد. توجهی به اصل موضوع صورت نگرفته و ما شاهد فضاسازی و برداشت‌های اشتباه نسبت به این سفر هستیم.

این کارشناس افزود: در سفر پیش رو یک آسیب‌شناسی و ارزیابی از روابط موجود بین دو کشور صورت می‌گیرد و بررسی می‌شود که در چه مواردی نیاز است تا همکاری‌های بلند مدت بهبود پیدا کند و چه سازوکارهای جدید باید تعریف شوند.یکی از مسائل مهم و اصلی بحث ظرفیت‌های مهم کریدور شمال و جنوب است و با توجه به جاده ابریشم جدیدی که چین آن را مطرح می‌کند ضروری است تا درک تازه‌ای از زیرساخت‌ها در این خصوص مورد توجه قرار گیرد. یکی از تعابیر موهوم و اشتباهی که  مطرح می‌شود بحث وابستگی بیشتر ایران و روسیه است، این در حالی است که روابط بر اساس مدل ایرانی با فدراسیون روسیه دنبال می‌شود.

کلینی در پایان گفت: در ضمیر تاریخی بحثی که باید بدان توجه شود این است باید روسیه تزاری، شوروی کمونیست و همچنین فدراسیون جدید روسیه را هر کدام در جایگاه خاص خود بررسی کرد. از همین رو ضروری است که رفتارهای جدید روسیه به منظور تنظیم مناسبات تهران و مسکو مورد ارزیابی قرار گیرد تا بتوانیم به سمت سامانه‌ای جدید حرکت کنیم. باید در نظر داشته باشیم که مناسبات ایران و روسیه از زمان دیدار مقام معظم رهبری با ولادیمیر پوتین بر مبنای ایران مستقل و روسیه مقتدر شکل‌گرفته است که در این راستا دولت قبلی و کنونی سیاست های خود را در این بستر تنظیم و ادامه می‌دهد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.