اصغر فرهادی هم بالاخره در تور سیاست افتاد. فیلم‌سازی که می‌گوید همواره خواسته مستقل بماند و ایده خودش را پیش ببرد، بر سر ساخت فیلم «قهرمان» مورد تحبیب جریان رسانه‌ای اصولگرا و غضب برخی جریان‌های مقابل آن قرار گرفت.

آنها که فیلم‌های فرهادی را تا قبل از این کسالت‌بار و جشنواره‌پسند می‌خواندند و پیام‌های تبریک مقامات آمریکایی به او را مستند ادعای خود در حمله به او می‌کردند و می‌نوشتند که «فرهادی در جدایی نادر از سیمین، با ارائه یک چهره سیاه، زشت و غیرواقعی از جامعه ایرانی، توانست نظر کشورها و جشنواره‌های غربی را به خود جلب کند و جوایز فراوانی را به دست آورد»، حالا سر یک فیلم، مدافعش شده و می‌گویند که او هم هوای داخل را دارد هم خارج را و ابراز امیدواری می‌کنند که «... مردمان بسیاری در دنیا این قهرمان فرهادی را ببینند و او را تحسین کنند».

ازسوی‌دیگر، برخی جریان‌های مقابل، فرهادی را متهم کرده‌اند که در ساخت فیلم آخرش همسو و همراه یک پروژه امنیتی خاص شده است. منتقدان فیلم اخیر فرهادی معتقدند که آنچه در فضای «قهرمان» می‌گذرد، می‌تواند توجیه‌گر اقدامات اخیر اصولگرایان در تحدید و تهدید فضای مجازی شود، طرح‌هایی مانند صیانت از حقوق کاربران، اینترنت ملی و... . چیزی که متوجه نیستند این است که فیلم‌نامه قهرمان این روزها به دلایل دیگری حاشیه‌ساز شده تا جایی که منجر به شکایت یک مستندساز و ورود انجمن مستندسازان به ماجرا و صدور بیانیه شده است؛ با این اوصاف باید گفت که اصلا طرح اولیه فیلم‌نامه مربوط به پیش از شکل‌گیری مجلس فعلی و طرح‌های آن است. همه اینها باعث شده که فرهادی یک بیانیه بدهد و بنویسد که با هیچ‌کدام از آنها که این روزها در مدح یا ذم او سخن می‌گویند، همراه و همسو نیست و مواضعش در سال‌های اخیر و بر سر مسائل و رخدادهای سیاسی-اجتماعی همواره شفاف و روشن بوده است. خلاصه بیانیه اخیر فرهادی «هر کسی از ظن خود شد یار من...» است.

سایت اصولگرای تسنیم سلسله گزارش‌هایی درباره فیلم‌سازی فرهادی منتشر کرده و از «نگاهی نو» به کارنامه فرهادی خبر می‌دهد! با این عنوان که او«به استقبال دوران رئیسی» رفته است و فیلم‌هایش از «جدایی با مانیفست جنبش سبزی‌ها» تا «علیه اخلاقیات شمال شهر» سخن می‌گوید! تسنیم نوشته است: «همان‌گونه که او در سال‌های 83 و 84، چرخش حال‌وهوای سیاسی -اجتماعی کشور را تشخیص داد، حالا هم سوژه و داستان فیلم «قهرمان» فرهادی هم لاجرم برای نگاه‌های تیزبین، جنبه‌های «فرامتنی» پیدا می‌کند...». در این گزارش ادعا شده که فرهادی عامدانه و غیرمستقیم در فیلمش به تمجید از ابراهیم رئیسی پرداخته است: «... فضایی که او از زندان‌های جمهوری اسلامی، مدیران زندان و مسئولان قضائی روایت می‌کند، در مجموع مثبت و روشن است... به‌یاد داشته باشیم که ساخت فیلم در اواسط سال 99 کلید خورد و احتمالا در سال 98 کار نگارش در جریان بوده است. یکی از مطرح‌ترین شخصیت‌های سیاسی در این بازه دوساله، رئیس وقت دستگاه قضائی بود که مجموعه اقدامات جدی را با هدف مبارزه با فساد و سالم‌سازی حوزه قضائی کشور آغاز کرد... . تقریبا از همان ابتدای سال 99 بر بسیاری از تحلیلگران روشن بود که روح جمعی و شرایط اجتماعی به‌ نحوی است که حضور یک جریان اصولگرا را در رأس قوه مجریه در 1400 تقریبا قطعی می‌کند».
اشاره منتقدان به بهره‌برداری اصولگرایان از فیلم فرهادی در نقد فضای مجازی را می‌توان در این بخش از گزارش سایت فارس دید که نوشته است: «... او می‌خواهد بگوید رفتار و واکنش انسان در واقعیت با فضای مجازی گره خورده است و اگر بخواهد زندگی خود را بر مدار آن تنظیم کند، در دامی می‌افتد که خلاصی ندارد؛ مگر اینکه مانند قهرمان قصه‌اش بالاخره یک جا زیر میز بزند و برای خودش زندگی کند، نه قضاوت‌های مردم که ناشی از گسترش شبکه‌های اجتماعی است».
خبرگزاری مهر هم بیانیه اخیر فرهادی را در واکنش به مصاحبه داوود مرادیان مدیر گروه مستند بنیاد روایت فتح دانسته که درباره اصغر فرهادی گفته بود: «آقای اصغر فرهادی فیلم‌ساز تیزهوشی است که هم حکومت را دارد و هم بیرون حکومت را...». فرهادی در بیانیه خود آورده بود: «تصورم بر این بود که پاسخ بسیاری از حاشیه‌ها، تهمت‌ها و تخریب‌ها در حاصل کارم داده می‌شود و نیاز به توضیحی نیست؛ اما این سکوت، برخی را بر آن داشته تا یک‌سویه هر آنچه را در ذهن بافته‌اند، بروز دهند، با این اطمینان که فرهادی ورود نخواهد کرد و پاسخی هم نخواهد داد. بهانه این نوشته اظهار نظر فردی است که او را نمی‌شناسم و من را هم‌زمان منتسب به حکومت و خارج از کشور کرده است. خیلی صریح و روشن بگویم: من از شما بیزارم!».

این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند