سرانجام وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال چه می شود؟

وحید شقاقی‌شهری در کلاب‌هاوس خبرآنلاین درباره وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال، با تاکید بر اینکه دخالت و ورود دولت برای ساخت و ساز مسکن پیامد روشنی را ندارد، افزود: ما با مهاجرت ساکنان روستاها به شهرها و مهاجرت ساکنین شهرهای کوچک به کلانشهرها روبرو هستیم. چون آمایش سرزمینی انجام نشده است و زیرساخت‌ها و الزامات قدرت و ثروت در سرزمین به خوبی توزیع نشده است.

وی با ذکر مثالی از تجربه جهان برای توسعه متوازن تصریح کرد: در شهرهای بزرگ دنیا، با احداث قطارهای حومه‌ای سریع، مشکل مسکن در شهرها حل شده است، ولی در کشور ما زیرساخت‌های ناکافی در حمل و نقل باعث می‌شود فرد ایرانی مجبور شود برای اشتغال به کلانشهرها مهاجرت کند.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: این نشان می‌دهد بخش مسکن یک بخش تک بعدی و جزیره‌ای نیست، ولی متاسفانه وزارت راه و شهرسازی در این باره تحلیل تک بعدی دارد.

فرجام وعده ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال چه خواهد بود؟

او در توضیح این مطلب ادامه داد:آنها صرفا از زاویه ساخت و ساز مسکن مساله را تحلیل می کنند. در حالی که همه به این نتیجه می‌رسیم که مسکن در سیستم اقتصادی تعریف می‌شود که بحث‌های رفاهی، مهاجرت، اشتغال، آمایش سرزمینی، ارتباطات و تمرکززدایی در آنها دخالت دارد.

شقاقی نتیجه‌گیری کرد: نگاه تک‌بعدی به بخش مسکن نگران کننده است و با این سیاق من فرجام خوبی برای این شعار متصور نیستیم.

وی به تجربه مسکن مهر اشاره کرد و متذکر شد: در عین حال باید توجه داشت که اجرای تک بعدی این سیاست‌ها می‌تواند بار تورمی بالایی نظیر آنچه در مسکن مهر ایجاد شد را به اقتصاد تحمیل کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.