سال ۹۸ درحالی به پایان رسید که اغلب بازارهای ایران از رکودی کشنده رنج می‌بردند.

با این حال حتی این رکود نیز نتوانست نوسانات شدید در برخی بازارها را مهار نماید و موقعیت اقتصادی و سیاسی ایران در سایه کاهش شدید تقاضا تحت تاثیر کرونا همچنان تاثیر خود را بر وضعیت بازار به رخ می کشید.

بازار ارز ایران، خداحافظی با سال ۹۸ با دلار ۱۴.۹۰۰ تومانی

بازار ارز ایران در ۵ ماه پایانی سال روزهای پرنوسانی را پشت سر گذاشت وهر از چندی با تغییر کانال در مرزی بالاتر از قبل ایستاد. درست در آخرین روزهای سال ۹۸، در حالی که صرافان خبر از رکود شدید بازار خرید و فروش اسکناس ارزی تحت تاثیر شیوع کرونا می دادند، قیمت ها در بازار آزاد به مرز ۱۶ هزار تومان رسید و در صرافی های بانکی نیز در سقف کانال ۱۵ هزار تومان ایستاد.

بر اساس این گزارش نوسان ادامه دار قیمت ارز اما حتی در آخرین روز سال نیز ادامه داشت و هر دلار در این روز با کاهشی ۸۵۰ تومانی به ۱۴ هزار و ۹۰۰ تومان رسید. هر چند خالی فروشان و معامله گران فردایی تلاش گسترده ای را در آخرین هفته سال به کار بستند تا قیمت ها را برای سال جدید تثبیت کنند اما با لغو بخشی از تحریم های بانکی ایران، پیش بینی ها نشان می دهد تلاش آنها ثمری در بر نداشته باشد. داستان بازار ارز هنوز تمام نشده است، ایران در سخت‌ترین تحریم ها به سر می برد و بازار ارز هنوز روالی عادی را دارا نیست.

سکه در کانال ۶ میلیون وارد سال ۹۹ شد

قیمت سکه نیز تحت تاثیر افزایش قابل توجه نرخ ارز از یک سو و رشد قیمت طلا در بازارهای جهانی از سوی دیگر سبب شد قیمت سکه دستخوش افزایش شود. قیمت سکه نیز در ۵ ماه پایانی سال همپای ارز نوسانی جدی را شاهد بود  رکورد ۶ میلیون و دویست هزار تومان را نیز در کارنامه خود ثبت کرد  افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی در اخرین ماه سال ۹۸ نیز تحت تاثیر شیوع کرونا اتفاق افتاد. با همه گیری این ویروس در جهان، طلا به مطمئن ترین سرمایه گذاری در جهان تبدیل شد و این گونه بود که سرمایه ها از بورس های در حال ریزش به بازارهای طلا کوچ کردند.

بورس از صعود تا سقوط

بورس ایران روزهایی طلایی را در سال ۱۳۹۸ پشت سر گذاشت. بیراه نیست بورس را سودده ترین بازار در سال گذشته لقب داد اما با این حال شاخص ها نشان می‌دهد در هفته های پایانی سال ریزش بر بازار حاکم شد. بر اساس این گزارش تنها در آخرین هفته سال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه (۲۸ اسفند) به عدد ۵۱۲ هزار و ۹۰۳ واحد رسید که در مقایسه با پایان هفته گذشته حدود ۱.۵ درصد افت را تجربه کرد. بورس رشدهای طلایی را نیز در این ساله به ثبت رسانده بود. بورس های جهانی نیز تحت تاثیر شیوع کرونا در هفته های اخیر با ریزش های بزرگ مواجه شده اند.

سوت رکود در بازار خودرو

بازار خودروی ایران حالا مدتهاست از قواعد اقتصادی تبعیت نمی کند. هر چند انتظار می رفت بازار خودرو ریزشی قابل توجه را در نیمه دوم سال شاهد باشد اما مسیر حرکت این بازار پس از سهمیه بندی بنزین تغییر کرد. صنعت خودروی ایران حالا در شرایطی ویژه است. تحویل خودروهای ثبت نامی مهمترین اولویت صنعت خودرو اعلام شده است اما بسیاری از کسانی که برای دریافت خودرو ثبت نام کرده اند، طبق آمار نه مصرف کننده واقعی که اتفاقا سرمایه گذارانی بوده اند که برای حفظ ارزش پول ملی خود دست به کار ثبت نام شده بودند از این رو تلاش می‌کنند خودروهای تحویلی را به بالاترین قیمت به فروش برسانند این چنین است که بازار خورو با نوسانی آشکار و رشد قیمت در عین نبود مشتری مواجه شده است با این حال در آخرین روزهای سال قیمت ها اندکی تعدیل را به جان خریده اند اما به نظر می رسد میزان کاهش قیمت هنوز برای مصرف کننده راضی کننده نیست.

رکود مسکن ادامه دارد

بازار مسکن التهابی آشکار را در سال ۹۷ تجربه کرد. روند رو به رشد قیمت ها در نیمه اول سال ۹۸ اما با تغییر روبرو شد و وضعیت تا دی تغییر کرد. در نیمه دوم سال روندی افزایشی بر این بازار نیز حاکم شد و در اخرین ماه سال نیز تعداد مشتریان کاهشی بسیار آشکار را تجربه کرد. بر اساس این گزارش پیش بینی ها نشان می دهد رکود قیمت مسکن تا خرداد ماه ادامه یابد. فعالان بازار می گویند مسکن در سال جاری روندی رو به افزایش را تجربه نخواهد کرد مگر معادلات حاکم با تغییری جدی مواجه شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.