روزنامه &#۳۹;تایمز او ایندیا&#۳۹; نوشت، به گفته مقامات هندی، این دو ماهواره جمعا ۸۸۹ کیلوگرم وزن داشتند و عملیات پرتاب آنها با همکاری مشترک شرکت تکنولوژی ماهواره سوری(Surrey) و شرکت انتریکس وابسته به سازمان ایسرو هند انجام شد.

ماهواره &#۳۹;نوا سار&#۳۹; برای نقشه کشی جنگل ها، نظارت بر زمین، سطوح یخچال های طبیعی، سیل و سایر بلایای طبیعی مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

اما ماهواره دیگر موسوم به اس۱-۴ دارای یک دوربین قدرتمند و پیشرفته برای بررسی منابع، محیط زیست، مدیریت شهری و نظارت بر بلایای طبیعی است.

سازمان ایسرو در سال های اخیر با استفاده از موشک های خود توانسته است توجه کشورهای خارجی را برای قراردادن ماهواره ها با هزینه های کمتر در فضا به دست آورد.

به گفته مقامات این سازمان، ایسرو در سال های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۸ توانسته است یک درآمد معادل ۵۶ میلیارد روپیه به دست آورد.

این سازمان هم اکنون دارای ۸۴ مشتری برای استفاده از خدمات ارتباطی آن است. تعدادی از شبکه های تلوزیونی و همچنین شرکت بزرگ رلاینس هند از جمله مشتریان برجسته ایسرو می باشند.

در دوره یاده شده، ایسرو ۹۹ ماهواره به فضا پرتاب کرده است که ۶۹ مورد آن مربوط به کشور های خارجی بوده است.

هند اعلام کرده است قصد دارد تا سال ۲۰۲۲، اولین فضانورد خود را به فضا پرتاب کند. ماموریت قرار دادن سه هندی در فضا کمی بیش از ۱.۴ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت که این نشان دهنده هزینه پایین تر ماموریت فضایی هند در مقایسه با کشورهایی همچون آمریکا و چین است.

ماموریت پرتاب انسان به فضا در ماه گذشته توسط نارندرا مودی نخست وزیر هند اعلام شد و سازمان تحقیقات فضایی هند(ایسرو) آن را اجرا خواهد کرد. در این ماموریت سه فضانورد هندی به مدت هفت تا ۱۰ روز در فاصله ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتری از زمین قرار خواهند گرفت.

سازمان تحقیقات هوا و فضای هند( ایسرو) در ماه ژانویه صدمین ماهواره خود را از مرکز فضایی ساتیش داوان واقع در جزیره سریهاریکوتا در ایالت آندرا پرادش با موفقیت به فضا پرتاب کرد.

این اولین پرتاب موشک سازمان ایسرو در سال ۲۰۱۸ و همچنین اولین عملیات موفقیت آمیز این سازمان پس از شکست ماموریت قرار دادن ماهواره نظارت بر زمین (IRNSS-۱H) در فضا در ماه آگوست سال گذشته بود.

ماموریت پیشین سازمان ایسرو به دلیل باز نشدن سپر گرمایشی ماهواره مورد نظر، با شکست روبرو شد.

سازمان تحقیقات هوا و فضای هند تاکنون ۴۰ عملیات موفق در پرتاب موشک های مختلف پی اس ال وی به فضا داشته است.

این سازمان در ماه ژوئن (تیر) سال گذشته ۳۱ ماهواره کوچک را در یک موشک به فضا پرتاب کرد.

سازمان ایسرو همچنین توانست سنگین ترین موشک ( جی اس ال وی نسل ۳) ساخت خود را برای اولین بار با موفقیت به فضا پرتاب کند.

پیش از این هند برای پرتاب ماهواره های خود با وزن بیش از ۲ تن به کشور های خارجی وابسته بود.

سازمان تحقیقات هوا و فضای هند (ایسرو) در سال گذشته با ثبت رکود بی سابقه پرتاب ۱۰۴ ماهواره با یک موشک به فضا از جزیره کوچک &#۳۹;سریهاریکوتا&#۳۹; در جنوب هند با پشت سر گذاشتن رقبای بزرگی همچون روسیه و آمریکا، تاریخ ساز شد.

جزیره کوچک &#۳۹;سریهاریکوتا&#۳۹; در صنعت فضایی هند ،حکم دماغه &#۳۹;کاناورال&#۳۹; در ایالت فلوریدای امریکا را دارد که تاکنون موشک های فضایی و ماهواره های بسیاری از این جزیره به فضا پرتاب شده است.

سکوی پرتاب موشک جزیره &#۳۹;سریهاریکوتا&#۳۹; تاکنون با پرتاب بیش از ۲۰۰ ماهواره از کشورهای مختلف ،میزبان برنامه های جاه طلبانه فضایی هند است.

هزینه های پرتاب از این سکو به حدی پایین است که حتی رقیبان قدر هند هم قادر به رقابت با این هزینه ها نیستند؛ برای مثال این کشور قادر است کاوشگر مریخ خود را با هزینه ای به مراتب پایین تر از بودجه ای که هالیوود به ساخت فیلم های فضایی تخصیص می دهد، به سیاره سرخ ارسال کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.