ایرج حریرچی (سخنگوی وزارت بهداشت) امروز در نشست خبری در رابطه با شایعه استعفای وزیر بهداشت گفت: وزیر بهداشت قدرتمندتر از گذشته مشغول فعالیت است و رابطه او با رئیس جمهور هم در بالاترین سطح طی ۵ سال گذشته است.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد که عده‌ای شایعه‌سازی می‌کنند، اما وزارت بهداشت برای حفظ سلامتی مردم اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

حریرچی در ادامه جلسه با اشاره به اتصالات زیرساختی سامانه سیب وزارت بهداشت بیان داشت: در زیرساخت‌ها مقداری مشکل وجود دارد، البته وزارت ارتباطات به کمک‌مان آمده و در حال ارتقای زیرساخت‌ها هستیم به تدریج اتصالات این سامانه را گسترش خواهیم داد.

او تاکید کرد که اتصالات سامانه سیب در یک استان به صورت پایلوت انجام شده است و وزارت بهداشت آمادگی دارد که برای ۱۰ استان دیگر هم نظام ارجاع الکترونیک را گسترش دهد.

سخنگوی وزارت بهداشت سرانه بار مراجعه به مطب خصوصی تخصصی و فوق تخصصی در سال برای هر ایرانی را ۱.۲۴ بار اعلام کرد و گفت: میزان مراجعه به مطب خصوصی پزشک عمومی سالانه برای هر ایرانی ۰.۶۴ بار است.

او افزود: با حذف تعطیلات آ‌خر هفته تعطیلات رسمی و تعطیلات نوروز ۸۱ میلیون ایرانی به طور متوسط در هر روز عادی ۴۴۶ هزار بار به مطب خصوصی پزشک متخصص و فوق تخصص و ۲۳۰ هزار و ۵۰۰ بار به مطب خصوصی پزشک عمومی مراجعه می‌کنند.

سخنگوی وزارت بهداشت به این نکته اشاره کرد که ۶۶.۵ درصد بار مراجعات سرپایی تخصصی و فوق تخصصی در کشور به مطب‌های خصوصی و ۲۸.۵ بار مراجعات پزشک عمومی هم به مطب‌های خصوصی است.

او با اشاره به اینکه در تعطیلات طولانی همه مراجعات در ۶۰۰ بیمارستان دولتی متمرکز می‌شوند، افزود: بیمارستان‌هایی با اورژانس‌های شلوغ باید بار مراجعات سرپایی را هم تحمل کنند. این موضوع باعث نارضایتی بیماران می‌شود بنابراین باید در رابطه با تعطیلات رسمی تعادل صورت گیرد و با اقدامات کمکی نظام پزشکی و بخش خصوصی در جهت اعطای امکانات بیشتر به مراکز دولتی این مشکل برطرف شوند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به انجام مطالعات ابتدایی تولید واکسن HPV در ایران اظهار داشت: به دنبال تولید این واکسن در داخل هستیم در حال حاضر این واکسن در کشور موجود است و باید در سه بازه زمانی تزریق شود.

او تاکید کرد که قیمت قانونی واکسن HPV برای هر بار تزریق ۲۷۳ هزار تومان است و برخی مراکز خصوصی تا چند صد هزار تومان هم بیشتر دریافت می‌کنند.

حریرچی گفت: اکثریت جامعه استطاعت مالی تزریق واکسن HPV را ندارند و راه درست تولید این واکسن در داخل کشور است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به حواشی‌های به وجود آمده در رابطه با واکسن HPV تصریح کرد: باید واکسن‌های ضروری که از بیماری‌های مهم پیشگیری می‌کنند را گسترش دهیم و یکی از این واکسن‌های مورد توصیه جهانی واکسن HPV است که در اولویت وزارت بهداشت قرار دارد.

او افزود: HPV دو بیماری مهم ا یجاد می‌کند که یکی از این بیماری‌ها زگیل ناحیه تناسلی و دیگری نیز موجب سرطان‌های مربوط به این ناحیه مانند سرطان دهانه رحم می‌شود. بیش از صد نوع از این ویروس وجود دارد که برخی از آ‌نها عامل زگیل و برخی هم عامل سرطان هستند.

حریرچی با اشاره به اینکه سرطان دهانه رحم دوازدهمین سرطان شایع در زنان است، تاکید کرد که سالانه ۹۲۷ مورد ابتلا به این سرطان گزارش می‌شود و نکته حائز اهمیت این است که ۵ درصد مردم در طول عمر خود به زگیل‌های ناحیه تناسلی متبلا می‌شوند و بروز آن بیشتر در زنان کمتر از ۲۴ سال و مردان بین ۲۵ تا ۲۹ سال است که عوارض متعددی داشته و می‌تواند در مراودات جنسی اختلال ایجاد کند حتی مطالعاتی انجام شده که نشان دهنده این است که این مشکل منجر به طلاق شده است.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه در پزشکی قانونی اجازه طلاق به دلیل ابتلا به بیماری لاعلاج صادر می‌شود، گفت: احتمال بهبودی افراد مبتلا بعد از گذشت یک تا دو سال کم و درمان آن پرهزینه است و از طرفی عوارض متعدد روانی مثل افسردگی و اضطراب نیز از طریق این بیماری ایجاد می‌شود که می‌تواند منجر به اختلاف در روابط زناشویی شود.

حریرچی در ادامه در رابطه با راه انتقال HPV گفت: راه اصلی این بیماری از طریق ارتباط جنسی است هر نوع تماس نزدیک پوست و مخاط امکان انتقال این ویروس را ایجاد می‌کند.

او تاکید کرد که انتقال ویروس فقط در روابط غیررسمی و غیراخلاقی نیست بلکه در روابط زناشویی هم امکان‌پذیر است.

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با ممنوعیت لیزردرمانی توسط پزشکان عمومی گفت: در دوره‌های مختلف بخشنامه‌هایی مطابق با صلاح و موازین علمی برای ارائه خدمات مختلف بهداشتی و درمانی در کشور تصویب و با توجه به اختیارات قانونی اجرا می‌شود. از طرفی وزارت بهداشت قصد دارد حداکثر منافع را برای مردم و ارائه کنندگان خدمات محقق کند در این زمینه به دیوان عدالت اداری شکایت شده بود که دیوان شکایت درخواست ابطال این بخشنامه را وارد ندانست، بنابراین اگر در بازدیدها تخلفی در این رابطه ببینیم با آن برخورد می‌کنیم.

سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه جلسه در رابطه با نظارت وزارت بهداشت بر استخرهای عمومی بیان داشت: مراجعه مردم  به استخرهای عمومی بعد از ماه مبارک رمضان افزایش پیدا می‌کند. نظارت وزارت بهداشت بر استخرهای شنا انجام می‌شود چرا که آب محیط خوبی برای انتقال برخی عفونت‌ها است.

او با اشاره به اینکه ۱۸۰۵ استخر فعال وجود دارد که در سال ۹۶ ، ۳۱ هزار و ۲۱۰ بار از این استخرها نمونه‌‌برداری میکروبی صورت گرفته است بیان داشت: ۱۴ هزار و ۵۴۶ بازدید از این استخرها انجام شد یعنی هر استخر هشت بار مورد بازدید قرار گرفته است و در این نمونه‌برداری‌ها ۹۵.۲۵ درصد مطلوبیت وجود دارد.

حریرچی به مردم توصیه کرد که اگر بیماری گوارشی یا پوستی دارند به استخر عمومی مراجعه نکنند و در صورت مراجعه حتما از وسایل از وسایل شخصی خود استفاده کرده و قبل از ورود به استخر و بعد از آن دوش بگیرند.

سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد که باید به کودکان آموزش داد تا ترشحات بدن مثل آب دهان و بینی را در آب نریزند و در نهایت اگر مردم در استخرها تخلفی دیدند آن را به سامانه وزارت بهداشت اطلاع دهند.

سخنگوی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه امسال رهبری موافقت کردند تا برای تولید دو واکسن مهم در کشور صد میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی به وزارت بهداشت اختصاص یابد، گفت: درباره واکسن HPV هم به محض اینکه بتوانیم آن را تولید کنیم از آن استفاده خواهیم کرد دانشمندان ایرانی قادر به تولید این واکسن هستند و در حال حاضر انستیتو پاستور ایران مسئولیت تولید این واکسن را بر عهده گرفته است.

او تاکید کرد که تولید هر واکسن معمولا توانایی تولید چند واکسن دیگر را هم ایجاد می‌کند در دنیا بازار قابل توجهی برای واکسن HPV وجود دارد و قیمت دلاری آن هم گران است بنابراین رقابتی برای تولید ارزان این واکسن در دنیا وجود دارد و به دنبال تولید آن هستیم تا بازار صادراتی خوبی هم برای این واکسن ایجاد کنیم.

او در ادامه گفت: موضوع واکسن به حدی جدی است که رهبری اجازه دادند از صندوق ذخیره ارزی اعتباری برای دو واکسن دو تا ویروس روتا و پنوموکوک اختصاص داده شود.

او در ادامه گفت: در دهه اول انقلاب پیشرفت خوبی در زمینه گسترش واکسن داشتیم این پیشگامی در دو دهه گذشته مقداری دچار مشکل شد اما در دوره اخیر توانستیم واکسن پنتاوالان را به برنامه واکسیناسیون کشور اضافه کنیم همچنین واکسن هپاتیت را در گروه‌های سنی مختلف توسعه داده‌ایم و میزان پوشش واکسن‌ها هم به بیش از ۹۸ درصد افزایش پیدا کرده است اما در هر صورت در این زمینه کمبود اعتبار داریم و تامین این  واکسن‌ها هم متوسط تامین امکانات است چرا که اعتبارات ما کفاف آن را نمی‌دهد حال اگر نهادهای خیر ورود پیدا کنند استقبال می‌کنیم و این کمک‌ها را برای واردات هزینه نمی‌کنیم بلکه برای تولید ملی و رفع نیاز کشور هزینه می‌شود.

حریرچی با اشاره به اینکه ۶۷۸ خیریه مرتبط با سلامت در کشور وجود دارد، بیان داشت: این خیریه‌ها از سوی وزارت بهداشت و سایر ارگان‌های ذیربط نظارت می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت در رابطه با اینکه گفته می شود تزریق واکسن HPV فرد را عقیم می‌کند، اظهار داشت: باید در این زمینه افراد علمی اظهار نظر کنند، اگر گزارش علمی در این زمینه وجود دارد به ما ارائه کنید اما در دنیا چنین گزارشاتی وجود ندارد و این واکسن در ۵۴ کشور استفاده شده و در برخی کشورها هم اجباری است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.