امروزه از سینما به عنوان یکی از ابزارهای توسعه یافتگی در حوزه فرهنگی یاد می‌شود و بسیاری از صاحب‌نظران بر این باورند که هیچ کشوری بدون اعتنا به این &#۳۹;هنر – صنعت&#۳۹; نمی‌تواند حوزه نفوذ مطلوب و ایده‌آل فرهنگی خود را در میان سایر کشورها و ملت‌ها بسط و گسترش دهد.

عربستان نیز از جمله کشورهایی است که با درک دیرهنگام کارکرد پر اهمیت سینما، توجه به این هنر را در دستور قرار داده و مقامات سعودی بر آن شده‌اند، برای جبران جاماندگی و غفلت از قافله تمدن‌ساز سینما، خودی نشان دهند.

سینما در عربستان به خاطر رویکردهای غالب مذهبی - افراطی، تاریخ و پیشینه پر و پیمانی ندارد و همین نگاه محافظه کارانه، سبب خاموش شدن کور سوی سینماها در سال ۱۹۸۰ میلادی و ممنوعیت نمایش آثار سینمایی در این کشور شد.

اکنون و با گذشت بیش از سه دهه از تعطیلی سینماها در عربستان، مقامات سعودی تصمیم دارند، در قالب برنامه‌های اصلاحی، چراغ این هنر را بار دیگر در این کشور روشن کنند و در سالن‌های سینمایی را به روی مردم بگشایند.

فعالیت سینماها در عربستان دی ماه سال گذشته با اکران انیمیشن سینمایی &#۳۹;اموجی&#۳۹;(شکلک) محصول شرکت آمریکایی &#۳۹;سونی پیکچرز&#۳۹; در شهر جده آغاز شد و هفته گذشته با نمایش فیلم سینمایی آمریکایی &#۳۹;پلنگ سیاه&#۳۹; به کارگردانی &#۳۹;رایان کوگلر&#۳۹; و محصول شرکت &#۳۹;مارول استودیوز&#۳۹; و همزمان با افتتاح بزرگترین خانه سینمایی جهان در شهر ریاض پایتخت این کشور، ادامه یافت.

توجه به سینما با به قدرت رسیدن &#۳۹;محمد بن سلمان&#۳۹; به مقام ولیعهدی در عربستان از سال ۲۰۱۷ میلادی و در قالب اصلاحات و طرح چشم انداز ۲۰۳۰ با هدف حمایت از اقتصاد داخلی و تغییرات فرهنگی این کشور، کلید خورد.

اما نبود زیرساخت‌های مناسب و بضاعت ناچیز عربستان در سینما، کارگزاران سعودی را برای تحقق و اجرای طرح‌های بلندپروازانه خود، دست به دامن هالیوود کرد.

خبرگزاری رسمی عربستان (واس) اواسط ماه گذشته (فروردین) اعلام کرد که وزارت فرهنگ و رسانه این کشور نخستین مجوز به منظور ساخت سالن‌های سینمایی در عربستان را برای شرکت آمریکایی &#۳۹;آمریکن مولتی - سینما&#۳۹; - American Multi-Cinema - یا به اختصار &#۳۹;ای.ام.سی&#۳۹; که به عنوان بزرگترین موسسه احداث سالن‌های سینمایی در جهان شناخته می شود، صادر کرده است.

بن سلمان ولیعهد سعودی نیز تمایل خود را برای همکاری بیشتر با هالیوود در سفر اخیر خود به شهر لس آنجلس آشکار کرد.

به گزارش &#۳۹;هالیوود ریپورتر&#۳۹;، وی در این سفر با حضور در یک ضیافتی به میزبانی &#۳۹;روپرت مرداک&#۳۹; سرمایه‌دار صهیونیست، با شماری از چهره‌های هالیوود از جمله &#۳۹;باب ایگر&#۳۹; رئیس کمپانی &#۳۹;دیزنی&#۳۹;، &#۳۹;کوین سوجی‌هارا&#۳۹; از کمپانی &#۳۹;برادران وارنر&#۳۹;، &#۳۹;ریدلی اسکات&#۳۹; کارگردان فیلم سینمایی &#۳۹;گلادیاتور&#۳۹;، &#۳۹;مایکل داگلاس&#۳۹; بازیگر و تهیه کننده و &#۳۹;مورگان فریمن&#۳۹; بازیگر معروف هالیوود دیدار کرده است.

ولیعهد سعودی همچنین علاقه‌مندی خود را به حضور سینمای عربستان در جشنواره سینمایی معتبر کتمان نکرده است.

هیاتی به نمایندگی از بن سلمان، در حاشیه سفر اخیر وی به پاریس، با وزیر فرهنگ فرانسه ملاقات کرده و طی این دیدار مقرر شده، چند فیلم کوتاه از عربستان در هفتاد و یکمین دوره &#۳۹;جشنواره فیلم کن&#۳۹; که از ۱۸ تا ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، حضور یابند.

با این حال، قصد بن سلمان برای سود از سینما، برای وی دردسرساز شده است.

محمد بن سلمان که از وی به عنوان عامل اصلی مرگ بیش از ۱۵ هزار یمنی یاد می‌شود، در سفر خود با هالیوود از مصائب تجاوز به این کشور فقیر دور نماند.

به گزارش ورایتی، در هنگام سفر بن سلمان به لس آنجلس، جمعی از مردم در اعتراض به تجاوز نظامی عربستان به یمن، در مقابل دفتر مرکزی صنعت سرگرمی در &#۳۹;بورلی هیلز&#۳۹; تجمع کردند.

&#۳۹;جودی ایوانز&#۳۹; از برنامه‌ریزان این تجمع گفت: بن سلمان برای صحبت با کمپانی‌های سرگرمی اینجا است. او مردی است که یمن را بمباران می‌کند و در آنجا بحران انسانی ایجاد کرده و هر کسی که فکر می‌کند او خیلی قابل توجه است، باید بداند این طور نیست.

اعتراضات به بن سلمان در باره ایده‌های سینمایی وی، با چالش‌های داخل نیز همراه است و سال گذشته، &#۳۹;شیخ عبدالعزیز الشیخ&#۳۹; مفتی اعظم سعودی ضمن هشدار در مورد گسترش سالن‌های سینمایی و برگزاری کنسرت‌ها، این دو اقدام را &#۳۹;حرام&#۳۹; اعلام کرد و گفت: برگزاری کنسرت‌ و دایر کردن سینما در عربستان هیچ سود و منفعتی ندارد و بلکه در آنها ضرر و فساد نهفته است.

به هر روی، رویکرد ولیعهد سعودی و اهتمام وی به سینما با تکیه بر داشته‌های هالیوود در حالی صورت می‌پذیرد که بسیاری از کشورهای صاحب سینما، در حال فاصله‌گیری از سینمای هالیوود بوده و در اندیشه ایجاد سینمایی مستقل و تاثیر ناپذیر از هالیوود هستند.

بسیاری از کارشناسان، از هالیوود به عنوان بازوی فرهنگی &#۳۹;پنتاگون&#۳۹; برای اعمال و اجرای نرم سیاست‌های استعماری آمریکا برای ترویج &#۳۹;زندگی به سبک آمریکایی&#۳۹; (american life style) یاد کرده و کارکردی جز تخریب زیربناهای فکری، فرهنگی، تمدنی و ارزشی سایر ملت برای هالیوود قائل نیستند.

به نظر می‌رسد، &#۳۹;معمار جنگ یمن&#۳۹; این بار نیز راه را به اشتباه رفته و با گستراندن فرش قرمز زیر پای هالیوود نشینان، زمینه را پس از شرکت‌های سازنده تسلیحات پیشرفته آمریکایی، برای کمپانی‌ها بزرگ فیلمسازی هالیوود، جهت دوشیدن سران سعودی و تحقیر مردم مسلمان عربستان بیش از پیش فراهم کرده است.