«میشل فلورنوی» معاون پیشین وزارت دفاع آمریکا و عضو ارشد سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) اذعان کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور این کشور نتوانسته با حضور ایران در سوریه مقابله کند.

فلورنوی در مصاحبه با روزنامه «جروزالم پست» گفت: «آنها (دولت ترامپ) تحریم‌هایی را (علیه ایران) اعمال کردند اما نتوانستند در عرصه سوریه در مذاکرات به عنوان یک بازیگر اصلی با آنها مقابله کنند یا فعالیت‌های ایران و نفوذ نیروهای شیعه (در سوریه) را کاهش دهند».

وی با بیان اینکه گزینه‌هایی که آمریکا می‌توانست از آنها برای فشار آوردن در مذاکرات بحران سوریه استفاده کند، پایان یافته، افزود: «آمریکا باید به ایران و روسیه برای شکل دادن به نحوه حل اوضاع (سوریه) فشار بیاورد. البته گمان نمی‌کنم آمریکا بتواند در نقطه فعلی چیزی را اجبار کند اما می‌تواند به آنها شکل دهد».

این مقام امنیتی پیشین آمریکا درباره توافق هسته‌ای ایران نیز گفت که علی‌رغم تمام انتقادات اما برجام توانسته برنامه هسته‌ای ایران را به عقب براند و در زمان رسیدن این کشور به سلاح اتمی مقداری تاخیر بیاندازد.

فلورنوی مدعی شد: «تنها چیزی که بدتر از یک ایران شرور می‌تواند باشد، ایران شرور مجهز به سلاح اتمی در منطقه است. (البته) در یک دهه این توافق، این اتفاق نمی‌افتد».

محدودیت‌های برجام باید بیشتر از ۱۵ سال و شامل برنامه موشکی هم شود

وی در ادامه ادعاهایش درباره حفره‌های توافق هسته‌ای افزود: «چطور باید از محدودیت‌های توافق فراتر برویم به گونه‌ای که این محدودیت‌ها پس از ۱۵ سال منقضی نشوند و آنها را به دیگر حوزه‌ها از جمله موشک‌های بالستیک گسترش دهیم؟ خارج شدن آمریکا از توافق و شکستن آن، می‌تواند مضر باشد.

اروپا (از آمریکا) پیروی نخواهد کرد. چین و روسیه هم همینطور. پس ایران نیز می‌تواند از توافق خارج شده و به سمت سلاح اتمی حرکت کند. این مسئله به اسرائیل یا هیچکس دیگری در منطقه کمکی نمی‌کند».

این مقام کارکشته آمریکایی با انتقاد از فشارهای ترامپ به اتحادیه اروپا برای اصلاح برجام، گفت: «گمان نمی‌کنم که این یک تاکتیک باشد. او می‌خواهد بدون وابسته بودن به توافق، پیشرفت به دست بیاورد».

فلورنوی در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ واقعا قصد دارد از برجام خارج شود، توضیح داد: «گمان می‌کنم این واقعا نیت اوست. هرچند که اطرافیانش تلاش می‌کنند او را به اصلاح برجام و دربرگرفتن برنامه موشکی بالستیک ترغیب کنند».

وی با بیان اینکه ترامپ چیزی از جزئیات برجام و اصلاح آن نمی‌فهمد، افزود: «ترامپ رئیس جمهوری است که زمان و مکان اینکه چه چیزی به او می‌گویید در تصمیم‌گیری‌اش اهمیت می‌گذارد».

عضو سابق سیا با اشاره به گزارش بازرسی کل رژیم صهیونیستی درباره اینکه آنها برای تهدیدات پهپادی آماده نیستند، گفت: «این تهدیدات را باید در نظر بگیرند. یک حمله پهپادی می‌تواند تاثیرات روانی بالایی داشته باشد».

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.