مراد گزیجی رییس شرکت تحقیقات و نظرسنجی گزیجی گفت: انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ به دور دوم کشیده می شود و مرال آکشنر رهبر حزب نیک قویترین رقیب اردوغان در آن انتخابات خواهد بود.

مراد گزیجی در مصاحبه با ینی گاج به تشریح نتایج تحقیقات و نظرسنجی های صورت گرفته شرکت تحت امر خود در خصوص انتخابات آتی ترکیه پرداخت و اظهار کرد: در هفته های اخیر بسیاری از کارشناسان و تحلیل گران نزدیک به حزب حرکت ملی و حزب عدالت و توسعه بر این باور بودند که ائتلاف این دو حزب می تواند ۶۰ درصد آرای انتخابات را کسب کند اما نظرسنجی های صورت گرفته پس از اعلام خبر &#۳۹;ائتلاف جمهور&#۳۹; چنین باوری را تایید نمی کند.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین نظرسنجی های صورت گرفته، انتخابات آتی ریاست جمهوری به دور دوم کشیده خواهد شد و مرال آکشنر بزرگترین و قویترین رقیب اردوغان در آن انتخابات خواهد بود.

وی تاکید کرد: پس از اعلام خبر ائتلاف حزب حرکت ملی و حزب عدالت و توسعه، تغییرات ملموسی در رفتار انتخاباتی رای دهندگان ساکنین مناطق ساحلی، مناطق جنوب شرق و شرق آناتولی مشاهده می شود.

به گزارش ایرنا، با تغییرات ایجاد شده در قانون اساسی ترکیه در پی همه پرسی قانون اساسی که اوایل بهار امسال به تایید مردم ترکیه رسید، راه برای حضور خانم آکشنر در رقابت انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ ترکیه باز شد.

مرال آکشنر ۲۵ اکتبر ۲۰۱۷ با تاسیس حزب جدید با نام &#۳۹;حزب نیک&#۳۹; و با شعار &#۳۹;ترکیه خوب خواهد شد&#۳۹; اقدامات خود را برای حضور جدی در صحنه سیاسی ترکیه آغاز کرد.

این بانوی سیاست مدار ترکیه که ۶۰ سال سن دارد و طی دو دهه اخیر در عرصه سیاسی ترکیه حضور داشته، در همه پرسی تغییرات قانون اساسی ترکیه نیز به عنوان مخالف برگزاری این همه پرسی و جزو رهبران کمپین رای &#۳۹;نه&#۳۹; بوده و نقش جدی و پر رنگی در این رویداد سیاسی داشت.

مرال آکشنر ماه گذشته میلادی در گفتگو با روزنامه لوفیگارو فرانسه گفت: نگاه جدیدی در نحوه اداره کشور دارم و در انتخابات ریاست جمهوری آتی یک رقیب بسیار جدی برای اردوغان خواهم بود.

وی مدعی شد که جامعه ترکیه در جستجوی اندیشه جدیدی در نحوه اداره کشور است و حزب نیک توانایی پاسخگویی به نیازهای کنونی جامعه ترکیه را دارد.

رهبر حزب نیک ترکیه همچنین در سخنانی اظهار کرد که ما به طور مداوم نظرسنجی ها را پیگیری کرده و افکار جامعه ترکیه را رصد می کنیم چرا که نظرسنجی و بررسی افکار جامعه، مسیر حرکت را برای حزب روشن می کند و از این طریق با آگاهی از نقاط قوت و رفع نقاط ضعف می توان در راستای جلب بیشتر افکار عمومی گام برداشت.

وی تصریح کرد: به طور معمول محبوبیت احزاب پس از تشکیل کاهش می یابد اما بر اساس آخرین نظرسنجی ها، میزان محبوبیت حزب نیک با افزایش یک درصدی به ۲۰.۵ درصد آرای جامعه ترکیه رسیده است.

هفته گذشته اردوغان پس از نشست گروه با اعضای حزب عدالت و توسعه در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: حزب عدالت و توسعه و حزب حرکت ملی در انتخابات سال ۲۰۱۹ با هم ائتلاف خواهند کرد و نام آن &#۳۹;جمهور&#۳۹; خواهد بود.

بر اساس اصلاحیه قانون اساسی ترکیه، انتخابات ریاست جمهوری ترکیه در سال ۲۰۱۹ برگزار می شود و در این انتخابات، رئیس جمهوری با رای مستقیم مردم انتخاب شده و پست نخست وزیری حذف خواهد شد.

شرط حضور در انتخابات ریاست جمهوری ترکیه معرفی از طرف احزاب بزرگ حاضر در مجلس و با جمع آوری و ثبت رسمی امضای حمایت بیش از ۱۰۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه تعیین شده است.

انتخابات ریاست جمهوری و سراسری ترکیه در ۳ نوامبر ۲۰۱۹ (۱۲ آبان ۱۳۹۸) برگزار خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.