به گزارش خبرگزاری فرانسه، ترکیه امروز یکشنبه تهدید کرده است که عملیات نظامی موسوم به شاخه زیتون علیه شبه نظامیان کرد را به شهر منبیج واقع در شرق رودخانه فرات گسترش خواهد داد. ترکیه نسبت به خطر هدف قرار گرفتن سربازان آمریکایی که در شهر منبیج مستقر هستند، هشدار داده است.

ترکیه از ۲۰ ژانویه تاکنون عملیات نظامی در شمال غرب سوریه در منطقه عفرین را آغاز کرده تا کردهای وای پی جی را که یک گروه تروریستی می داند، از این منطقه بیرون کند.

آمریکا کردهای وای پی جی را یک متحد اصلی برای مقابله علیه تروریست های داعش می داند و ادامه حمایت های نظامی آمریکا از کردهای سوریه موجب خشم و نگرانی ترکیه شده است.

علاوه بر شهر عفرین، کردهای سوریه کنترل شهر منبیج را نیز در اختیار دارند.

بکر بوزداغ معاون نخست وزیر ترکیه در مصاحبه با شبکه سی ان ان ترک تاکید کرد: اگر کردهای وای پی جی از منبیج عقب نشینی نکنند، ما به منبیج خواهیم رفت ، ما به شرق رودخانه فرات خواهیم رفت.

آمریکا حدود ۲ هزار نیروی ویژه خود را در سوریه مستقر کرده و بهانه واشنگتن از این اقدام کمک به کردها برای مقابله با تروریست های داعش است.

بوزداغ در ادامه تصریح کرد: ترکیه خواستار تقابل و رویارویی با نظامیان آمریکایی نیست ولی اگر در لباس ها و یونیفرم های وای پی جی ظاهر شوند، این خطر وجود دارد که در حملات نظامی، هدف قرار بگیرند.

اظهارات معاون نخست وزیر ترکیه ظاهرا اشاره ای به تصاویری از نظامیان آمریکایی در شمال است که با لباس های کردهای وای پی جی بوده اند.

بوزداغ گفت: ما هرگز خواستار درگیری با آمریکا در منبیج یا سایر مناطق نیستیم . ولی آمریکا باید نسبت به حساسیت های ترکیه آگاه باشد. اگر سربازان آمریکایی یونیفرم های تروریست ها را بپوشند یا در زمان حمله در بین تروریست ها باشند، آنگاه هیچ شانسی وجود ندارد که بتوان آنها و تروریست های وای پی جی را تشخیص داد و بین آنها تفاوت قائل شد.

درگیری های شدیدی در منطقه عفرین بین نظامیان ارتش ترکیه و کردهای وای پی جی گزارش شده است. اظهارات بوزداغ پس از آن است که ۷ نظامی ترکیه روز شنبه کشته شدند. این مرگبارترین روز برای ارتش ترکیه از آغاز عملیات شاخه زیتون بوده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.