عواطف نعمه روز جمعه در یک گفت و گوی خبری از تحرکات سفارت آمریکا در این خصوص خبر داد .

هشدار این گروه قدرتمند سیاسی عراق در پی گزارش آژانس توسعه روابط بین الملل آمریکایی مبنی بر اعزام شش مشاور بین الملل متخصص به منظور کمک به کمیسیون عالی انتخابات عراق در انتخابات پارلمانی آینده است.

عواطف نعمه گفت : ملت عراق از گزارش این آژانس نگران شده است و ما هشدار می دهیم که مداخله امریکا بصورت مستقیم در انتخابات پیامدهای ناخوشایند خواهد داشت.

او افزود : اجازه دادن به این مشاوران استقلال کمیسیون عالی انتخابات را زیر سوال می برد .

نعمه در ادامه گفت : اگر دولت بخواهد واقعا این انتخابات به طور شفاف برگزار شود باید مخالفت خود را با این گزارش اعلام کند.

گفته می شود که سفارت آمریکا در بغداددر وبسایت رسمی خود در بیانیه ای از برگزاری انتخابات عراق در موعد مقرر حمایت و نگرانی خود را از تعویق آن اعلام کرد و آن را نشان دهنده تضعیف قانون اساسی دانست .

این بیانیه مدعی شد که آژانس توسعه بین الملل USID در صدد دارد تا توانایی های سازمان های جامعه مدنی عراق را در خصوص نظارت بر انتخابات افزایش دهد .

برخی گروه‌های سیاسی در عراق آمریکا را متهم می کنند که برغم تاکید ظاهری بر برگزاری انتخابات در موعد مقرر به حامیان تعویق انتخابات مخفیانه چراغ سبز نشان داده تا از این موضوع برای ورود عراق به مرحله خلاء قانون اساسی و زمینه قانونی دخالت بین المللی در امور داخلی آن استفاده کند و به حضور نظامی خود در این کشور به طور گسترده تری ادامه دهد.

انتخابات پارلمانی و شورای استانی عراق قرار است ۱۲ ماه می ۲۰۱۸ (۲۲ اردیبهشت ماه ۹۷) برگزار شود.

با توجه به اینکه نظام اداره عراق مبتنی بر پارلمان است و انتخاب نخست وزیر، رییس جمهور، رییس پارلمان و وزیران کابینه مرتبط با انتخابات پارلمانی است، بر همین اساس، انتخابات پارلمانی که هر چهارسال یکبار در عراق برگزار می شود، از اهمیت بالایی برخوردار است.

به دلیل این که انتخابات امسال، اولین انتخابات بعد از پیروزی کامل عراق بر گروه تروریستی داعش است، این انتخابات با اهتمام مضاعفی مورد توجه جریان های سیاس داخل عراق و کشورهای منطقه و جهان قرار گرفته و گفته می شود که این انتخابات ساختار آینده سیاسی عراق را ترسیم می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.