آیت‌الله مرتضی جوادی آملی در مراسم سالگرد درگذشت آیت‌الله هاشمی در مدرسه شهید مطهری با اشاره به پیام رهبر انقلاب به مناسبت درگذشت آیت‌الله هاشمی تصریح کرد: در این پیام رهبری تاکید دارند که با وجود اختلاف نظر و تفاوت در اجتهاد، پیوند محبت این دو نفر به هیچ وجه گسیخته نشد و به رغم تلاش خناسان این پیوند ماندگار ماند این پیام نشان دهنده عظمت و جایگاه ‌آیت‌الله هاشمی است. امام راحل همراهی آیت‌الله هاشمی و رهبری انقلاب را تعیین کننده برای انقلاب می دانستند.

اهم اظهارات جوادی آملی به شرح زیر است:

* امروزه همه از عقلانیت آیت‌الله هاشمی در نظر و اعتدال وی در عمل می گویند، آیت‌الله هاشمی معتقد بود افراط و تفریط جوامع را از بین برده و نظام‌ها را به چالش می کشاند. او چه زمانی که برای خطبه خواندن در نماز جمعه فرصت داشت و چه زمانی که این فرصت را نداشت، همواره بر اعتدال تاکید می کرد. زیرا او می‌دانست اعتدال و عقلانیت می‌تواند جامعه را به هدف خود برساند. امروز عقلانیت در عمل و اعتدال در روش تنها راهبرد جامعه و نظام اسلامی برای دستیابی به اهداف خود است.

* آیت‌الله هاشمی به رغم آنکه به همه قدرت‌های دنیایی رسید اما دنیا در چشم او کوچک بود و ساده می‌زیست. او از مردم و برای مردم بود و چه زمانی که در زندان بود و چه زمانی که در قدرت بود، همواره منش یکسانی داشت. او ملت را بزرگ می دید.

* جمهوری اسلامی اولین و متقن‌ترین سندی است که به دست امام راحل و جامعه به امضا رسید. با این وجود مفهوم جمهوری اسلامی که بسیار پرمحتوا است هنوز به صورت دقیق تعریف و تبیین نشده است. ظواهری در جمهوری اسلامی در انتخابات دیده می‌شود اما این مفهوم بسیار بزرگ بوده و باید دقیقا تبیین شود. عقلانیت و اعتدال آیت‌الله هاشمی یک روشی برای فهم دین و مفهوم جمهوری اسلامی است.

* آیت‌الله هاشمی مسائل روز را از آیات قرآن فهم می کرد تا برای آنها پاسخی داشته باشد. در موضوعات سیاسی اقتصادی و سایر مسائل او پاسخها را از دین استخراج می کرد و دنبال نسبت توسعه و دین بود. آیت‌الله هاشمی دنبال نسخه حکومت دینی و نه دین حکومتی بود. او فقه و اسلام آزاد می‌خواست تا براساس آن بتواند با روشی اعتدالی و عقلانی نظام اسلامی را بسازد. البته قرار نیست عقلانیت و اعتدال بدون تفقه عمیق در دین انجام شود. در حالی که ما از این موضوع غفلت کردیم.

مرحوم هاشمی با تفکر اعتدالگرایی در صدد خدمت به مردم بود

محمد هاشمی روز پنج شنبه در حاشیه نخستین سالگرد آیت الله هاشمی رفسنجانی که در مدرسه عالی شهید مطهری برگزار شد در جمع خبرنگاران اظهار کرد: ایشان عالم مجاهد بود که مردم را دوست می داشت. رییس مجمع فقید تشخیص مصلحت نظام با تفکر اعتدال گرایی سعی می کرد برای مردم کار کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.