سرایت دوپارگی آمریکا به حاکمیت عکس: AFP

این مهم‌ترین اقدام ترامپ در طول ۴ سال ریاست‌جمهوری این کشور به‌حساب می‌آید و حالا باید لیبرال‌ها در سوگ لیبرالیسم مرثیه‌سرایی کنند، هرچند دموکرات‌ها گفته‌اند این کار جمهوری‌خواهان را تلافی خواهند کرد. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، سنای آمریکا روز دوشنبه نمایی کلی از آمریکای این روزها را نشان داد: آمریکای دوپاره! رای کامل منفی دموکرات‌ها به قاضی برت و رای کامل مثبت جمهوری‌خواهان به این قاضی مذهبی و کاتولیک. او در این روز سوگند خورد که دیوان‌عالی این کشور را تغییر شکل خواهد داد.

حالا لیبرال‌ها بیش از گذشته نگران میراث قاضی گینزبرگ هستند که در پیاده کردن ارزش‌های لیبرالی در آمریکا توان بیش از حدی به خرج داده بود. روز دوشنبه سنای تحت کنترل جمهوری‌خواهان آمریکایی، خانم ایمی برت را برای کرسی مادام‌العمر دیوان‌عالی آمریکا با ۵۲ رای موافق مقابل ۴۸ رای مخالف تایید کرد. او سومین نامزد دونالد ترامپ برای نشستن بر عالی‌ترین کرسی قضاوت در آمریکا است.

ورود قاضی ایمی برت محافظه‌کار به دیوان‌عالی آمریکا دستاوردی برای دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در آستانه انتخابات به شمار می‌رود. کل دموکرات‌های سنا با ایمی برت مخالفت کردند. با این حال او جانشین خانم روث بیدر گینزبرگ می‌شود که ماه گذشته بر اثر ابتلا به سرطان درگذشت.

سناتورهای دموکرات که امیدی به کسب رای مخالف و توقف جریان رای اعتماد به ایمی برت نداشتند، عصر دوشنبه تلاش کردند با سخنرانی‌های طولانی، جلسه رای‌گیری را تا حد ممکن به تاخیر بیندازند. با این حال، در پایان جمهوری‌خواهان که با ۵۳ کرسی اکثریت مجلس سنا را در دست دارند توانستند با ۵۲ رای موافق ایمی برت را به‌عنوان ششمین قاضی محافظه‌کار راهی دیوان‌عالی این کشور کنند. سوزان کالینز، سناتور اهل ایالت مین، تنها جمهوری‌خواهی بود که در کنار ۴۷ سناتور دموکرات دیگر به گزینه ترامپ برای دیوان‌عالی آمریکا رای منفی داد. حال یک اکثریت ۶ به ۳ محافظه‌کار در این دیوان تشکیل شده است.

دونالد ترامپ که مراسمی را به مناسبت این پیروزی در کاخ سفید برگزار کرد، در کمپین‌های خود به سنا تاکید می‌کرد تا پیش از سوم نوامبر باید ایمی برت را تایید کنند. تاکنون هیچ نامزدی برای این دیوان نزدیک به زمان انتخابات ریاست جمهوری تایید نشده بود. ایمی برت دقایقی بعد از کسب رای اعتماد به‌عنوان قاضی‌القضات جدید دیوان‌عالی به کاخ سفید رفت و در حالی که دونالد ترامپ در کنار او حضور داشت و در برابر قاضی‌القضات کلارنس توماس، سوگند یاد کرد.

او می‌تواند از سه‌شنبه در جلسات دیوان‌عالی آمریکا حاضر شود، هر چند حق رای دادن به پرونده‌هایی که پیش از آن رسیدگی به آنها آغاز شده را ندارد. دموکرات‌ها، اقدام جمهوری‌خواهان در اوج رقابت‌های انتخاباتی را ریاکاری می‌دانند. این اتهام‌زنی از آنجا نشات می‌گیرد که اگر نتیجه انتخابات آمریکا بسیار نزدیک شود، برای رسیدگی به دیوان‌عالی فرستاده خواهد شد و ایمی برت یکی از ۹ قاضی دیوان‌عالی خواهد بود که می‌تواند درباره سرنوشت انتخابات تصمیم‌گیری کند.

با این حال قاضی برت در زمانی که رئیس‌جمهوری آمریکا در کنار او ایستاده بود، در سخنانی کوتاه از ترامپ و فرآیندهای سیاسی اعلام استقلال کرد. او گفت: «سوگندی که من امشب رسما یاد کردم به این معناست که من وظایفم را به دور از هرگونه ترس یا ارجحیت و به شکل مستقل از جناح‌های سیاسی و ترجیحات شخصی‌ام انجام می‌دهم.» با این حال بسیاری در آمریکا نسبت به این سخنان به این هستند و اقدام ترامپ را در راستای سیاسی ارزیابی می‌کنند. برت اما مدعی شد: «او نه تنها مستقل از کنگره و رئیس‌جمهوری باقی خواهد ماند، حتی افکار شخصی‌اش را در روند تصمیم‌گیری مداخله نخواهد داد.»

نه جمهوری‌خواهان، نه دموکرات‌ها حتی به یک کلمه گفته‌های قاضی برت باور ندارند و یک طرف خود را پیروز مطلق این ماجرا می‌داند و طرف دیگر، یعنی دموکرات‌ها در حال محکوم کردن این اقدام حزب رقیب هستند. در این زمینه دموکرات‌ها برای خنثی کردن طرح جمهوری‌خواهان تصمیمات قابل توجهی گرفته‌اند. الکساندریا اکاسیو کورتز، نماینده پیشرو دموکرات‌ها از نیویورک در مجلس نمایندگان پیشنهاد گسترش دادن دیوان‌عالی کشور را در صورت پیروزی دموکرات‌ها داد. هنوز جو بایدن در مورد این موضوع اظهارنظر نکرده است. در مقابل نامزد دموکرات‌ها گفته است کمیسیونی دوحزبی تشکیل خواهد داد تا درخصوص این دادگاه تصمیم‌گیری شود. سناتور الیزابت وارن نیز با هشدار به کمک‌کنندگان مالی جمهوری‌خواه گفت: «جمهوری‌خواهان در حالی که ۸ روز به انتخابات مانده است، دست به این کار زدند، در حالی که تاکنون ده‌ها میلیون نفر از مردم آمریکا رای خود را زودهنگام به صندوق‌ها ریخته‌اند و حالا دیوان‌عالی کشور می‌تواند قوانین خدمات درمانی همگانی را به باد دهد.»

حکم برای آرای پستی ویسکانسین

انتصاب قاضی برت، در بحبوحه یک گیر حقوقی، داستان دیوان‌عالی کشور آمریکا را وارد فاز تازه‌ای کرد. دیوان‌عالی آمریکا با هدایت قاضی منتصب ترامپ، یعنی قاضی کاوانا، اجازه تمدید رای‌گیری غیابی را به ویسکانسین نداد. اما داستان فقط به این موضوع ختم نمی‌شود و حالا ترس لیبرال‌ها از این است که اصل قانون اساسی آمریکا یعنی خودمختاری ایالت‌ها به خطر بیفتد. به نوشته وبگاه پولیتیکو در حالی که دیوان‌عالی دوپاره روز دوشنبه بر سر قوانین رای‌گیری غیابی در ویسکانسین رای داد و مشکل موجود را برطرف کرد، اما حقوق‌دانان هشدارهایی را در مورد یک سناریوی دردسرساز اعلام کردند: این احتمال وجود دارد که انتخابات ریاست‌جمهوری در هفته آینده با مانورهای قانونی و عدم قطعیت فرد پیروز روبه‌رو شود و بنابراین اعلام نتیجه چند هفته به تاخیر بیفتد. گفته‌های قاضی برت کاوانا فرضیه چنین نبرد طولانی را به ذهن‌ها متبادر کرد و او گفت به ایالت‌ها اجازه داده می‌شود پس از پایان مهلت تعیین شده رای خود را ارسال کنند. در حالی که در دیوان‌عالی آمریکا روز دوشنبه تصمیم گرفته شد که در ویسکانسین در دادگاه‌های رده پایین فدرالی حق ندارند مهلت رای غیابی را از طریق پست تمدید کنند.

در رای‌گیری دیوان‌عالی آمریکا، این تصمیم دادگاه رده پایین ویسکانسین با رای ۵ به ۳ در دیوان‌عالی این کشور نقض شد و رای به سود تیم ترامپ داده شد که خواستار عدم تمدید مهلت قانونی برای رای‌گیری غیابی بودند. این نخستین پیروزی حقوقی ترامپ برای انتخابات۲۰۲۰ از طریق دیوان‌عالی به حساب می‌آید. این در حالی است که دادگاه فدرالی ویسکانسین این اجازه را داده بود تا رای‌گیری غیابی به‌دلیل وجود پاندمی در این ایالت تمدید شود. بارها تاکید شده است که دادگاه‌های فدرالی باید تصمیمات مقامات عالی ایالتی را در زمینه بیماری پاندمی بپذیرند.

با این حال آنچه تعجب‌آور است، نظر موافق قاضی برت و برت کاوانا است که هر دو یکی از اساسی‌ترین اصول قانون اساسی آمریکا را هدف قرار داده‌اند: با اینکه حرف آخر در مورد شک و شبهات در انتخابات را دیوان‌عالی این کشور می‌زند اما این اجازه داده شده بود تا بالاترین دادگاه‌های ایالتی هر کدام راسا در مورد انتخابات تصمیم‌گیری کند.

این تقسیم قدرت در ذات قانون اساسی آمریکا است. همان‌طور که دیوان‌عالی کشور توضیح می‌دهد، ایالات و دولت فدرال در یک سیستم «حاکمیت دوگانه» با هم همزیستی دارند. دولت فدرال و ایالت‌ها هر دو قدرت مستقلی در وضع قانون خود، اجرای آن و تصمیم‌گیری در مورد نحوه اجرای قانون در موارد منحصر به فرد دارند. با تصمیمی که روز دوشنبه توسط دیوان‌عالی آمریکا گرفته شد، این سیستم حاکمیت دوگانه از بین خواهد رفت. با این حال تصمیم هفته پیش دیوان‌عالی آمریکا مبنی بر اجازه دریافت آرا در پایان روز انتخابات به ابهامات افزوده است. پروفسور ریچارد پیلدز، استاد حقوق دانشگاه نیویورک در ماه ژوئن در مورد چالش‌های انتخاباتی سال‌جاری نوشت: «دیر رسیدن آرا، یکی از بزرگ‌ترین خطراتی است که می‌تواند در جامعه به شدت دوقطبی شده ما به‌وجود آید و به بی‌ثباتی در اعلام نتیجه منجر خواهد شد. ممکن است فرد پیروز انتخابات به‌دلیل اینکه آرا دیر رسیده است، نتیجه را در فردای پیروزی واگذار کند.» این در حالی است که ترامپ مخالف تمدید ارسال آرا است و در یک توییت نوشت که روز ارسال آرا سوم نوامبر، یعنی روز انتخابات است.