«کامالا هریس» معاون اول بایدن عکس: AFP

به گزارش رویترز، با توجه به ناآرامی اجتماعی بر سر نابرابری نژادی که ماه‌هاست این کشور را به لرزه انداخته است، جو بایدن تحت فشار بسیاری قرار گرفت تا یک زن سیاهپوست را به‌عنوان معاون خود انتخاب کند. هریس همچنین اولین آمریکایی-آسیایی است که وارد گود ریاست جمهوری آمریکا شده است. بایدن، سناتور هریس ۵۵ ساله از کالیفرنیا را یک سیاستمدار باتجربه می‌داند. این معاون سابق باراک اوباما، هریس را در پیامی توییتری «مبارزی نترس و از بهترین نیروهای این کشور» توصیف کرد. به دنبال برگزیده شدن کامالا هریس به‌عنوان معاون رئیس‌جمهور احتمالی آینده، او در پیامی توییتری گفت: «جو بایدن می‌تواند مردم آمریکا را متحد کند زیرا او زندگی خود را وقف مبارزه برای ما کرده است. او به‌عنوان رئیس‌جمهور، آمریکایی می‌سازد که با آرمان‌های ما همخوان باشد». بایدن و هریس در کنار یکدیگر در مراسمی که روز گذشته برگزار شد در ویلمینگتون دلاور حاضر شدند.

مادر کامالا هریس هندی و پدرش اهل جامائیکا است. او دومین زن سیاهپوست در تاریخ آمریکا است که به نمایندگی مجلس سنا رسید.

جو بایدن در توییت دیگری گفته است: «هنگامی که کامالا دادستان کل بود با پسرم «بو» همکاری داشت. من در جریان مبارزه آنها با بانک‌های بزرگ بودم و می‌دیدم که برای بهبود وضع کارگران و حمایت از زنان و کودکان فعالیت می‌کردند. من در آن زمان افتخار می‌کردم و حالا هم افتخار می‌کنم که او را به‌عنوان شریکم در این کارزار انتخاب می‌کنم.» کامالا هریس که سال ۲۰۱۶ برای سناتوری انتخاب شد، دومین زن سیاهپوست سناتور آمریکایی در تاریخ این کشور شد که به کنگره راه یافت. او می‌تواند به بسیج آفریقایی-آمریکایی‌ها، بزرگترین گروه وفادار به حزب دموکرات، برای کسب رای کمک کند. چهار سال پیش، اولین کاهش در مشارکت رای‌دهندگان سیاهپوست در ۲۰ سال به‌عنوان یکی از عوامل شکست شگفت‌آور هیلاری کلینتون دموکرات مقابل ترامپ دانسته شد. بایدن که کمپین کمک مالی او با رای‌دهندگان سیاهپوست در رقابت اولیه ماه فوریه در کارولینای جنوبی نجات پیدا کرد، به حمایت قدرتمند آنها علیه ترامپ نیازمند است. رای آنها در ایالت‌های چرخشی نظیر میشیگان، پنسیلوانیا و ویسکانسین حیاتی خواهد بود. ترامپ در انتخابات ۲۰۱۶ آرای این ایالت‌ها را به سختی به دست آورد. همچنین در ایالت‌های جنوبی مایل به سمت جمهوری‌خواهان نظیر جورجیا و فلوریدا که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد امسال رقابتی خواهند شد، کار با حساسیت بیشتری پیش می‌رود. به دنبال انتخاب کامالا هریس، جمهوری‌خواهان به سرعت تلاش کردند او را یک «نژادپرست» به تصویر بکشند که اولویت‌های چپ افراطی نظیر اصلاحات گسترده در پلیس و ممنوعیت استخراج نفت از طریق تزریق گاز را دنبال می‌کند. دونالد ترامپ در جریان کنفرانس خبری سه‌شنبه در کاخ سفید، هریس را «بدجنس‌ترین، وحشتناک‌ترین و نامحترم‌ترین و لیبرال‌ترین» سناتور توصیف کرد. او همچنین در یک توییت نوشت: «ترکیب بایدن کودن و هریسِ حقه‌باز ترکیبی فوق‌العاده اما اشتباه برای ایالات متحده است.»

جمهوری‌خواهان اساسا به این سمت حرکت کرده‌اند تا هریس را مخالف اصول خصوصی سازی معرفی کنند. مثلا مارشا بلک برن، سناتور جمهوری خواه تاکید کرده است که هریس فردی است که به دنبال حذف بیمه‌های خصوصی و دنبال کردن رویکرد تک بیمه‌ای برای همگان است. این در حالی است که هریس به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفته بود که یک سیستم بیمه‌ای دولتی پیشنهاد می‌کند که در کنار آن بیمه‌های خصوصی نیز اجازه فعالیت داشته باشند. با این حال انتخاب هریس به‌عنوان معاون بایدن مورد حمایت اکثر دموکرات‌ها قرار گرفت. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا با انتشار بیانیه‌ای انتخاب کامالا هریس به سمت معاونت جو بایدن را ستود و گفت جو بایدن با این تصمیم «به هدف زده است.» وی با اشاره به نقش مهم معاون رئیس‌جمهور در روند تصمیم‌گیری در کاخ سفید گفت: «من کامالا هریس را مدت‌هاست که می‌شناسم. او کاملا برای این پست مناسب است.»

 

بهترین انتخاب نامزد دموکرات‌ها

سیاستمدار کاریزماتیک