سـایـه ایـران بر منـاظره دموکـرات‌ها عکس: AFP

روز سه‌شنبه دموکرات‌ها در آستانه اولین دور انتخابات مقدماتی درون گروهی در شهر «دِموین» گرد هم آمدند و با یکدیگر به مناظره پرداختند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مناظره روز سه‌شنبه بیش از هر وقت دیگر شاهد حملات شخصی بود تا نشان دهند که بیش از همه آماده مبارزه با دونالد ترامپ هستند. الیزابت وارن هم در این روز به‌دنبال یک جهش برای موفقیت انتخاباتی خود بود تا نشان دهد زنان می‌توانند در عصر دونالد ترامپ در انتخابات موفق ظاهر شوند. در این شرایط وارن و برنی سندرز در مرکز توجه قرار گرفتند و بر سر حضور زنان در انتخابات ریاست‌جمهوری با یکدیگر به مجادله پرداختند. این موضوع اخیرا یک شکاف بین این دو نامزد انداخته است. این درحالی است که پیش‌تر این دو با یکدیگر رابطه خوبی داشتند و به نوعی در برابر میانه‌روها یک جبهه واحد تشکیل داده بودند. یک روز پس از اینکه وارن تایید کرد که برنی سندرز در یک جلسه خصوصی به وی گفته که بعید می‌داند یک زن در آمریکا رئیس‌جمهور شود، وارن پیروزی خود را در انتخابات در رقابت با یک جمهوری‌خواه مثال زد و سپس از چهار نامزد مرد دیگر این جدال مثال زد. وی گفت: «آنها جمعا ۱۰ انتخابات را باخته‌اند.» وارن سپس به دیگر نامزد زن حاضر در این مناظره اشاره کرد و گفت تنها کسانی که در همه انتخابات خود پیروز شده‌اند، من و ایمی (کلوبوچر) هستیم. بعد وارن تصریح کرد که در ۳۰ سال گذشته تنها کسی که توانسته است یک جمهوری‌خواه را شکست دهد، خودش بوده است.

سندرز به صراحت اظهارنظر همفکر پیشرو خود را در سال ۲۰۱۸ تکذیب کرد. این اظهارنظر در یک جلسه خصوصی گفته شده و هیچ‌کدام از دستیاران این دو در آن حاضر نبوده‌اند. برنی‌سندرز گفت: این غیرقابل باور است که کسی فکر کند من گفته باشم زنی در آمریکا رئیس‌جمهور نخواهد شد.» وی به این نکته اشاره کرد که در انتخابات سال ۲۰۱۶، هیلاری کلینتون توانست نسبت به ترامپ آرای مردمی بیشتری به‌دست آورد. در آمریکا پیروز میدان در جدال با آرای الکترال‌ها مشخص می‌شود که در آن میدان، ترامپ پیروز شد.

این مناظره درحالی‌که کمتر از سه هفته به انتخابات آیووا مانده برگزار شد و نشان داد که نامزدهای دموکرات بر سر امور بین‌الملل، نگه داشتن سربازان آمریکایی در خاورمیانه، معامله تجاری ترامپ در آمریکای شمالی موسوم به نفتا، تغییرات آب و هوایی و خدمات درمانی همگانی چقدر اختلاف نظر دارند. اما حتی همه این مسائل باز هم تحت‌الشعاع این مساله قرار گرفت که چه کسی می‌تواند در برابر ترامپ دوام بیاورد. در مناظره دموکرات‌ها مهم‌ترین مبحث این است که چه کسی قابلیت انتخاب شدن را دارد اما موضوع مهم دیگری هم که مورد توجه قرار گرفته بود موضوع حمله اخیر آمریکا و به شهادت رساندن سپهبد قاسم سلیمانی، فرمانده مقتدر ایرانی‌ها بود.

مناظره روز سه‌شنبه که در آن ۶ نامزد باقی مانده‌اند، عمدتا به روی مباحث امنیت ملی بود و وقتی بحث به اینجا کشیده می‌شود موضوع خاورمیانه و شهادت بهترین فرمانده این منطقه پیش می‌آید. جو بایدن، معاون سابق رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده به‌عنوان فردی که در نظرسنجی‌های سطح ملی پیشتاز است، در آستانه انتخابات مقدماتی در آیووا بیش از پیش دیدگاه‌هایش مورد بررسی قرار گرفت. اما پیش‌تر  بوتیجج، شهردار بند جنوبی سعی کرد که برنامه‌های خود را تشریح کند، بدون اینکه رقیب اصلی خود جو بایدن را مورد نقد تند قرار دهد.

نظرسنجی‌های جدید در آیووا نشان می‌دهد که رای‌دهندگان رقابت را بین دو رقیب اصلی کشانده‌اند: جو بایدن و برنی سندرز، سناتور از ورمونت. رده‌های بعدی نیز رقابت بین پیت بوتیجج و وارن، سناتور ماساچوست اختصاص دارد. بنابر نظرسنجی‌ها جو بایدن با ۷/ ۲۰ درصد در رده نخست و پس از او برنی سندرز با ۳/ ۲۰ درصد در رده دوم قرار دارد. رده‌های دوم و سوم هم به ترتیب با ۷/ ۱۸ و ۱۶ درصد به بوتیجج و وارن اختصاص دارد. پس از این چهار نفر نیز کلوبوچر و یانگ به ترتیب با ۷ و ۳ درصد در رده‌های پنجم و ششم قرار گرفتند.

مناظره روز سه‌شنبه از این‌رو اهمیت داشت که بحرانی در منطقه خاورمیانه به‌وجود آمده و همزمان داستان استیضاح ترامپ هم در آمریکا پیش می‌رود. به همین منظور اولین سوال این مناظره از سوی مجری مربوط به فرماندهی کل قوا و سیاست خارجی بود. در این مناظره وقتی از برنی سندرز سوال شد که آیا موافق خروج آمریکا از منطقه است، وی گفت: بگذارید قبل از پاسخ دادن، این نکته را بگویم که دو فاجعه بزرگ سیاست خارجی آمریکا در دوران معاصر، یعنی جنگ ویتنام و جنگ عراق، بر اساس دروغ بود و حالا هم نگرانم. ما یک رئیس‌جمهوری داریم که مدام دروغ می‌گوید که می‌تواند ما را به سمت جنگی سوق دهد که حتی از آنها بدتر باشد. سناتور سندرز در ادامه گفت: در پاسخ به پرسش شما، ما به ائتلاف بین‌المللی احتیاج داریم. ما نمی‌توانیم به‌صورت یکجانبه عمل کنیم. وی در ادامه بر ضرورت بازگشت به توافق اتمی با ایران و مذاکره به همراه پنج قدرت جهانی تاکید کرد. پیت بوتیجج، فرماندار شهر بند جنوبی، ایندیانا، درخصوص سیاست خود در قبال ایران در اظهاراتی مداخله‌جویانه گفت که هرگز اجازه نخواهد داد ایران به سلاح اتمی دست یابد. وی با این حال از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به‌دلیل خروج از توافق هسته‌ای با ایران، برجام، انتقاد کرد. پیت بوتیجج تصریح کرد: اطمینان از عدم دستیابی ایران به سلاح اتمی یک اولویت است، چراکه برای امنیت آمریکا بسیار مهم است. وی اضافه کرد: «توافق هسته‌ای با ایران داشت کار خود را انجام می‌داد ولی با خروج از این توافق منطقه الان با خطر بیشتری مواجه است و زنجیره‌ای از حوادث را رقم زده است که با تشدید تنش، حتی ما را در آستانه جنگ قرار داده است.» سناتور ایمی کلوبوچر نیز در این خصوص گفت که بار دیگر مذاکره با ایران را سر خواهد گرفت و ائتلاف بین‌المللی در این زمینه ایجاد خواهد کرد. سناتور کلوبوچر با اشاره به اینکه نباید اجازه داد ایران به سلاح اتمی دست یابد، اضافه کرد: ایران به‌دلیل اقدامات دونالد ترامپ به یکی از مهم‌ترین تهدیدها برای آمریکا بدل شده است. سناتور سندرز هم با تاکید بر جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح اتمی گفت که از مذاکرات برای بازگشت ایران به توافق هسته‌ای حمایت خواهد کرد. در ادامه همه نامزدهای دموکرات بر ضرورت کسب اجازه از کنگره برای جنگ احتمالی با ایران تاکید کردند. در این مناظره سناتور برنی سندرز و سناتور الیزابت وارن خواستار خروج نیروهای عملیاتی آمریکا از منطقه خاورمیانه بودند. در مقابل جو بایدن، سناتور کلوبوچر و پیت بوتیجج بر ضرورت حضور شمار معدود نیروهای عملیاتی در منطقه برای مقابله با تروریسم تاکید کردند. جو بایدن، معاون سابق ریاست جمهوری آمریکا که همچنان به‌دلیل رای مثبتی که برای حمله به عراق داده بود، مورد انتقاد برنی سندرز قرار دارد تاکید کرد ضروری است که نیروهای آمریکایی در منطقه خلیج‌فارس حضور داشته باشند. او تصریح کرد که نباید خروج نیروها از منطقه به مبارزه با تروریسم ضربه بزند. سناتور الیزابت وارن هم در این زمینه گفت: ایالات‌متحده باید رویکرد خود را تغییر دهد و به اقدام نظامی برای حل مشکلاتی که راه‌حل نظامی ندارند، پایان دهد.

در مناظره روز سه‌شنبه اما سندرز به‌دلیل برنامه‌های هزینه‌زایش مورد انتقاد قرار گرفت. وارن و بوتیجج هم به‌دلیل جاه‌طلبی‌هایشان مورد نقد قرار گرفتند اما بایدن سعی کرد برنامه‌های خود را به خوبی پیش برد. آمریکا این روزها در حساس‌ترین شرایط خود به سر می‌برد. درگیری دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان بر سر استیضاح ترامپ داستان را حساس‌تر کرده است اما نامزدها به‌ویژه کلوبوچر، سندرز و بوتیجج سعی کردند که در جلب‌نظر آیووایی‌ها کوتاهی به خرج ندهند.

چه کسی اصلح است؟

مهم‌ترین جنبه این مناظره نیز جایی بود که گاه و بیگاه برنی سندرز و وارن به یکدیگر می‌تاختند. مثلا پس از اینکه وارن گفت وی تنها کسی است که توانسته در ۳۰ سال اخیر یک نامزد برجسته جمهوری‌خواه را شکست دهد، برنی سندرز گفت قبل از اینکه وارن در مورد این ۳۰ سال صحبت کند، من این کار را کرده بودم. وارن اما با اظهار شک درباره دیدگاه برنی سندرز در مورد زنان گفت: « برخی کاتولیک بودن جان اف کندی را مطرح کردند و نسبت به آن شک و شبهه داشتند اما همگان دیدند که وی پیروز رقابت‌ها شد. همچنین برخی گفتند چون باراک اوباما سیاه‌پوست است وی نمی‌تواند پیروز شود اما نتیجه چیز دیگری شد.» وارن تصریح کرد: «در هر دو مورد، حزب دموکرات، قدم بلندی برداشت و نتیجه آن را دید.»

بخشی از مناظره روز سه‌شنبه شاهد درگیری برنی سندرز و الیزابت وارن بود. تام استایر، میلیونر آمریکایی که در پایان مناظره، نزدیک این دو نامزد بود، درخصوص دست ندادن وارن با سندرز گفت: «من در آن لحظات سعی کردم هر چه بین آنها است، سریع‌تر تمام شود.»  در طول مناظره اما برنی سندرز سعی کرد از ادبیاتی استفاده کند تا نشان دهد چرا وی نامزد بهتری برای انتخاب شدن است. او گفت که می‌تواند سبد جدید به آرای دموکرات‌ها اضافه کند. وی تصریح کرد که سوال اساسی این است که چه کسی می‌تواند ترامپ را شکست دهد. سندرز سپس خود به این سوال جواب می‌دهد و می‌گوید کسی که بتواند انرژی زیادی در کارزار انتخاباتی خود ایجاد کند و بیشترین رای را در تاریخ به سود خود کسب کند. بایدن اما خود را در شرایط بهتری می‌بیند و به نظرسنجی‌ها و دیدگاه‌هایش استناد می‌کند. او می‌گوید: باید دید چه کسی می‌تواند حزب را یکپارچه کند؟

بایدن که اخیرا به‌دلیل حضور پسرش در یک شرکت اوکراینی، نامش پیش از پیش مطرح می‌شود، به‌ویژه اینکه موضوع استیضاح به داستان اوکراین بستگی دارد، گفت: باید دید چه کسی بیشتر از همه می‌تواند در برابر ضربات ترامپ دوام بیاورد. او گفت که وی می‌تواند این ضربات را تحمل کند. کلوبوچر نیز برای اینکه خود را نامزد بهتری نشان دهد گفت که وی می‌تواند طیف وسیعی از رای‌دهندگان را بسیج کند و حتی از مخالفان جمهوری‌خواه نیز می‌توانند به سمت وی کشیده شوند. این درحالی است که بوتیجج به‌دلیل اینکه توانایی جذب آرای سیاه‌پوستان را ندارد مورد نقد قرار گرفته است. اما بوتیجج گفت کسانی که وی را می‌شناسند می‌دانند که در بند جنوبی سیاه‌پوستان زیادی به وی رای داده‌اند.

چه کسی پیروز مناظره شد؟

مناظره روز سه‌شنبه آخرین فرصت نامزدهای دموکرات‌ها برای نشان دادن افکارشان به آیووایی‌ها بود. شش رقیب درست کمتر از سه هفته پیش از برگزاری انتخابات مقدماتی در دموینه گرد هم آمدند و با یکدیگر به مناظره پرداختند. به همین منظور سی‌ان‌ان در گزارشی به برندگان و بازندگان این مناظره پرداخت.

پیت بوتیجج: شهردار سابق بند جنوبی از ایندیانا روز سه‌شنبه نشان داد که مناظره‌گر قهاری است. اما وی در این روز کارهای مهم‌تری هم انجام داد. در ۳۰ دقیقه اول مناظره وی نشان داد که رقیب خوبی است و در برخی مسائل از دانش عمیقی برخوردار است و به نوعی بینندگان را متقاعد کرد که فرمانده بهتری است. او با قدرت درباره ترامپ صحبت کرد و گفت که ترامپ باید دیدگاه‌های خود را درخصوص ایران اصلاح کند و برای هرگونه ماجراجویی نظامی باید اجازه کنگره را داشته باشد. به‌رغم اینکه بوتیجج در مناظره عملکرد خوبی از خود نشان داد اما وی از حملات رقبای خود نیز مصون نماند.

الیزابت وارن: سناتور ماساچوست گفت که ده مرد در صحنه‌های انتخاباتی شکست داشته‌اند و این تنها دو زن بوده‌اند که توانسته‌اند در برابر رقیب جمهوری‌خواه‌شان همواره پیروز باشند: او و ایمی کلوبوچر. وارن همچنین این ایده را که وی بیش از حد برای شکست دادن ترامپ لیبرال است رد کرد و دفاع موثری از خود انجام داد. با این حال وی همچنین بر سر برخی مسائل خارجی شکننده ظاهر شد و بیشترین تضاد فکری را در این حوزه با بوتیجج و بایدن داشت.

ایمی کلوبوچر: سناتور مینه‌سوتا در این مناظره یک هدف را دنبال می‌کرد: خود را به‌عنوان یک نامزد عملگرا نشان دهد تا بتواند سبد آرای جو بایدن و بوتیجج را برباید. او عمدتا عملگرایانه صحبت کرد و امید دارد که این مناظره جایگاه وی را تا حدی تغییر دهد. اگر سوال شود که وی باید از عملکرد خود در این مناظره رضایت داشته باشد، باید گفت بله.

بازندگان این مناظره چه کسانی بودند؟

جو بایدن: اگر بوتیجج را بهترین فرد مناظره‌گر در بین ۶ نامزد بدانیم، پس باید جو بایدن را بدترین آنها معرفی کرد. او روز سه‌شنبه مدام سخنان خود را فراموش می‌کرد یا نکات را به اشتباه پاسخ می‌داد. همین باعث می‌شد دوباره به عقب بازگردد و جملات را از نو بگوید. او همچنین زمان زیادی را هم صرف پاسخگویی به اشتباهاتی که سابق داشت، کرد. با این اوصاف باید گفت که بایدن یک مناظره‌گر خوب نیست اما این امر تاثیر چندانی روی آرای وی نخواهد داشت. این را هم باید اضافه کرد که بایدن تاکنون اشتباه فجیعی نداشته است.

برنی سندرز: سندرز قبول ندارد که به وارن گفته باشد در انتخابات ۲۰۲۰، زنی نمی‌تواند ترامپ را شکست دهد. او مدام می‌گفت چنین چیزی نگفته است. او پیش‌تر این موضوع را مطرح کرده بود که باید خود وارن به این موضوع اعتراف کند نه اینکه افراد کارزار انتخاباتی‌اش این مساله را مطرح کنند اما همگان دیدند که خود وارن این موضوع را تایید کرد. تام استایر: این میلیاردر را باید بدترین به حساب آورد. او خیلی سعی داشت خود را فردی نشان دهد که می‌تواند سیاست خارجی را سر و سامان دهد و مدام به سفرهای بین‌المللی که داشته است، اشاره کرد اما در نهایت آن‌گونه که فکر می‌کرد، اوضاع به سود او پیش نرفت. در مناظره آن پنج نفر تسلط بیشتری داشتند و وی تقلا می‌کرد تا به آنها برسد اما آن‌قدر موفق نبود.

 

04-01

 


 

برندگان و بازندگان مناظره

در مناظره روز سه‌شنبه، بوتیجج توانست چهره موثری از خود نشان دهد و از نظر کارشناسان سی‌ان‌ان نمره بالایی بگیرد. وارن نیز به‌دلیل حملات حساب شده‌اش به برنی سندرز یکی دیگر از نامزدهای پیروز این مناظره بود. سخن وارن که تنها دو زن توانسته‌اند همواره جمهوری‌خواهان را شکست دهند، نقطه عطف این مناظره بود و به راستی نیز در این روز این دو زن، وارن و کلوبوچر توانستند از عهده مردان این مناظره به خوبی بر آیند. اما در میان بدترین‌ها باید به بایدن اشاره کرد که جملات خود را فراموش می‌کرد و گاهی نقل قول اشتباه داشت.