روزهای بد برای رئیس‌جمهور

به گزارش سی‌ان‌ان، در گزارشی که توسط دادستان‌های فدرالی آمده، اشاره شده است که کوهن این تخلفات را به دستور خود رئیس‌جمهوری انجام داده است. پرونده ثبت شده از سوی دادستان‌های نیویورک صراحتا از دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نام نمی‌برد اما به «فرد شماره یک» اشاره می‌کند که مایکل کوهن، وکیل سابق ترامپ با هماهنگی او و به دستور او اقدام به پرداخت حق‌السکوت به استورمی دنیلز و کارن مک‌دوگال کرده است؛ زنانی که مدعی شده‌اند ترامپ پیش از انتخابات ۲۰۱۶ با آنان روابط نامشروع داشته است. در این سند آمده است که کوهن پس از آنکه فرد شماره یک رئیس‌جمهور آمریکا شده به‌عنوان وکیل شخصی او و پیش از آن در کمپینی برای ریاست‌جمهوری آمریکا برای او کار کرده است. این سند می‌افزاید: همان‌طور که کوهن اعتراف کرده، با توجه به هر دوی این پرداخت‌ها (حق‌السکوت به دنیلز و مک‌دوگال) او با هماهنگی و به دستور فرد شماره یک اقدام به این کار کرده است.

کارشناسان حقوقی بر این باورند که دادستان‌های فدرال نیویورک با توجه به پرداخت حق‌السکوت به این دو زن ادعای ارتکاب جرم ترامپ را مطرح کرده‌اند و به عقیده آنان این پرداخت‌ها با هدف نفوذ بر انتخابات و در نتیجه ناقض قوانین تامین مالی کمپین انتخاباتی بوده است. نیل کاتیال، وکیل ارشد آمریکایی در توییتر خود نوشت: فکر می‌کنم خوانش من صحیح است. اگر این‌چنین باشد، این نخستین بار است که دادستان‌های فدرال گفته‌اند دونالد ترامپ جرمی مرتکب شده است. رناتو ماریوتی، دادستان فدرال سابق آمریکا نیز در پیامی در توییتر نوشت: تنها برای آنکه مساله را کاملا روشن کنم می‌گویم، دادستان‌های فدرال نیویورک به این نتیجه رسیده‌اند که رئیس‌جمهور آمریکا جرمی مرتکب شده است. سارا هاکبی سندرز، سخنگوی کاخ سفید نیز به دنبال ثبت این پرونده اظهارنظر کرد و گفت که این پرونده چیزی را مطرح می‌کند که تاکنون نیز مخفی نبوده است. سندرز در این‌باره نوشت: همان‌طور که در پیگرد قانونی کوهن به آن اشاره شده، او بارها دروغ گفته است. کوهن یک قهرمان نیست.

با این حال به‌رغم همکاری مایکل کوهن، مولر درخواست یک مجازات سنگین کرده است. در این راستا دادستان‌های فدرال نیویورک توصیه کردند تا مایکل کوهن، وکیل شخصی سابق دونالد ترامپ، بابت ارتکاب چندین فقره جرم مدت زمان حبس قابل‌توجهی دریافت کند.این دادستان‌های آمریکا با وجود همکاری مایکل کوهن، وکیل سابق رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید دارند جرائم او به حدی سنگین است که باید مدت زمان حبس قابل‌توجهی درنظر گرفته شود. دادستان‌ها براساس قوانین فدرال درخواست ۵۱ ماه تا ۶۳ ماه حبس برای مایکل کوهن داده‌اند. او ماه اوت به انجام یکسری جرم اقرار کرد. او همچنین هفته گذشته در یک پرونده جداگانه در ارتباط با تصمیم به همکاری با تحقیقات بازرس رابرت مولر اقرار به گناه کرد. این دادستان‌ها جمعه به وضوح اعلام کردند، صرف اینکه متهم کمک قابل‌توجهی ارائه داده است، نه آنها و نه دفتر مولر درخواست صدور حبسی کمتر از الزام قانونی را نخواهند داد.

کوهن ۱۲ دسامبر در نیویورک زندانی خواهد شد. کوهن بابت یکسری جرائم شامل هشت موردی که ماه اوت در نیویورک مقابل دادستان‌ها اذعان کرد و اتهام دیگری مبنی بر دروغگویی به کنگره زندانی می‌شود. درخواست دادستان‌ها یک هفته پس از آن مطرح ‌شد که کوهن با همکاری در تحقیقات مولر موافقت کرد؛ در واقع یار مورد اعتماد و قدیمی ترامپ به شاهدی در تحقیقات تبدیل می‌شود که ارتباط میان کمپین ترامپ و روسیه و احتمال مانع‌تراشی رئیس‌جمهوری آمریکا را بررسی می‌کند. فرار مالیاتی که به گفته دادستان نیویورک، کوهن سال‌ها مرتکب آن شده، یکی از چهار جرم فدرالی است که با استناد به آنها دادستان درخواست مجازات قابل‌توجه و پرداخت دست‌کم ۵۰۰ هزار دلار جریمه کرده است.

دیگر اتهام‌های مهم کوهن، تخلف در قوانین مالی مربوط به انتخابات سال ۲۰۱۶ است و همچنین همکاری در پرداخت حق‌السکوت به دو زنی است که مدعی رابطه جنسی با ترامپ هستند. مایکل کوهن همچنین پذیرفته که در جریان استماع رسمی و تحت سوگند، به نمایندگان کنگره آمریکا درباره تلاش ترامپ برای ساخت یک برج در مسکو دروغ گفته است. با وجود این، مایکل کوهن که پیش از دادگاهی شدن گفته بود حاضر است به‌خاطر دونالد ترامپ سینه سپر کند و جای او گلوله بخورد، در چند ماه گذشته با تحقیقات رابرت مولر همکاری کرد. او یکی از برجسته‌ترین یاران حلقه ترامپ است که در جریان این تحقیقات موردتوجه قرار گرفت اما بازرس مولر مستقیما او را به دادگاه نکشید و پرونده او را به دادستانی نیویورک تحویل داد.

در این شرایط دفتر بازرس مولر در سندی دیگر تاکید کرده مدیر کمپین انتخاباتی سابق ترامپ درباره تماس‌هایش با کاخ سفید دروغ گفته و ارتباطات مشکوکی با مقام‌های اطلاعاتی روسیه داشته است. به گزارش خبرگزاری هیل، پایگاه رسانه‌ای کنگره آمریکا، این سند دادگاهی که به‌شدت سانسور شده است، درباره پل مانافورت، مدیر سابق کمپین دونالد ترامپ است. مانافورت هفته گذشته به ارتکاب جرائم فدرال از طریق دروغگویی به اف‌بی‌آی و دفتر شورای ویژه در موضوعات متفاوت متهم شد. این گزارشی که جمعه منتشر شد جزئیاتی از ادعاهایی که انتظار می‌رود مسیر تحقیقات بازرس مولر را روشن‌تر کند، ارائه داد.

مولر در این سند اعلام کرد، مانافورت پس از توافق اقرار به گناه تاکید کرد که هیچ‌گونه ارتباط مستقیم یا غیرمستقیم با شخصی در دولت نداشته است اما شواهد نشان می‌دهد که فردی به نیابت از او معین شده بود. در این سند جزئیاتی از چهار موضوع که مانافورت دادستان‌ها را گمراه کرده، ذکر شده است. اینها همچنین شامل تماس‌های او با کنستانتین کیلیمنیک، یک تبعه روس که شرکت مانافورت در اوکراین را اداره می‌کرد، می‌شود. این شخص روسی اوایل امسال به همراه مانافورت به تلاش برای تحریف یا جلوگیری از شهادت شاهدان متهم شد. گزارش اولیه اداره اف‌بی‌آی تاکید دارد که کنستانتین ارتباطاتی با اطلاعات روسیه در سال ۲۰۱۶ داشته است. او در اختیار دادستان‌های آمریکایی قرار ندارد.

با کنار هم قرار گرفتن اعترافات کوهن و مانافورت، روز جمعه بسیار بدی برای رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده رقم خورد. در این راستا جان دین، یکی از چهره‌های حاضر در واتر گیت و مشاور ریچارد نیکسون گفته است باید روند استیضاح ترامپ آغاز شود. او می‌گوید یکی از مهم‌ترین افشاگری‌های این سند، ادعای کوهن است که از طرف دونالد ترامپ موظف شده بود تا پرداخت‌هایی را که نقض قوانین مالی کمپین بود، تایید کند. این مشاور سابق دخیل در رسوایی واترگیت به سی‌ان‌ان گفت: «اظهارات کوهن مستقیما به ترامپ دلالت دارد و می‌تواند به آغاز فرآیند استیضاح بینجامد.» او تاکید کرد: «به نظر من این مساله در کنگره مطرح شود. معتقدم آنچه این سند نشان می‌دهد گزینه‌ای جز استیضاح مقابل پای قانون‌گذاران آمریکایی نمی‌گذارد.»

درحالی‌که آغاز فرآیند استیضاح نامشخص است، کنترل دموکرات‌ها بر مجلس نمایندگان آمریکا که از ماه آتی آغاز می‌شود، احتمال اجرای استیضاح را نسبت به روزهای نخست ریاست‌جمهوری ترامپ بیشتر کرده است. زمانی که دموکرات‌ها کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را به‌دست بگیرند، اختیارات بیشتری برای صدور احضاریه خواهند داشت. همچنین تد لیو، نماینده دموکرات کالیفرنیا و یکی از اعضای کمیته قضایی مجلس نمایندگان آمریکا در گفت‌وگو با شبکه MSNBC گفت: ما رئیس‌جمهوری داریم که در کمپین انتخاباتی‌اش به دو فقره جرم دست زده است. لیو ادامه داد: دادستان‌های دادگاه ناحیه‌ای جنوب نیویورک مدعی شده‌اند که دونالد ترامپ در تامین مالی کمپینش دو بار قانون را نقض کرده است. اینها جرم هستند و می‌توان با اظهارات متهم، درباره هدف این اقدام نتیجه‌گیری کرد.

اما مهم‌ترین سرنخ پرونده ترامپ، مربوط به پروژه مسکو می‌شود. سازمان ترامپ در نظر داشت که یک پروژه عظیم املاک را در مسکو راه بیندازد اما این پروژه بنا به دلایلی به سرانجام نرسید. آنچه در این‌باره مهم است دروغی بوده که مایکل کوهن در باب تاریخ ترک پروژه گفته بوده است. درحالی‌که کوهن به کمیته تحقیقات سنا گفته بود این پروژه پیش از نامزدی ترامپ رها شده بود اما در اعترافات جدید خود گفت که در مورد تاریخ رهاسازی پروژه دروغ گفته است و این پروژه تا ژوئن سال ۲۰۱۶ ادامه داشته است. این درست تاریخی است که تقریبا نامزدی دونالد ترامپ برای جمهوری‌خواهان قطعی شده بود.

دلیل حساسیت این پرونده نیز این است که سازمان ترامپ برای پیشبرد پروژه مسکو نیاز به ارتباط با دولتمردان روسیه داشته است. چراکه برای راه‌‌اندازی پروژه نیاز به اجازه دولت روسیه بوده است. حدس تیم مولر این است که در این ارتباط یک تبانی بین روسیه و ترامپ صورت گرفته است. در یادداشت‌های کوهن نیز به این موضوع اشاره شده است. به‌عنوان مثال در یکی از یادداشت‌های کوهن آمده است که وی در سال ۲۰۱۵ با یک فرد روسی دیدار داشته و فرد روسی به کوهن پیشنهاد داده است که سطوح همکاری روسیه با افراد دولتی افزایش پیدا کند. او در این یادداشت تصریح کرده است که این فرد روسی مکررا از کوهن ‌خواسته است زمینه دیدار ترامپ با پوتین را فراهم کند.

البته به‌نظر می‌رسد که این علاقه متقابل بوده باشد. وقتی کوهن پیغام این فرد روس را به ترامپ می‌دهد، رئیس‌جمهوری فعلی آمریکا از این پیشنهاد استقبال می‌کند و قرار بوده در پاییز همان سال در سیتی‌هال نیویورک با پوتین دیدار کند. هر چند دیدار ترامپ با پوتین هرگز رخ نداد اما علاقه دیدار بین دو طرف مشترک بوده است. در یادداشت‌های مولر آمده است که پروژه ساخت برج ترامپ در مسکو یکی از فصول مهم تحقیقات وی درخصوص دخالت روسیه در انتخابات آمریکا بوده است.