یک عزل پرحاشیه

مهم‌ترین و پرحاشیه‌ترین خبر خودرویی این هفته بدون شک عزل مدیرعامل ایران خودرو بود، عزلی که در ادامه بازداشت وی را نیز به دنبال داشت. ظهر دوشنبه علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری خود اعلام کرد که از وزیر صنعت،معدن و تجارت شنیده مدیرعامل ایران خودرو برکنار می‌شود. وی تاکید کرد که دلیل برکناری هاشم یکه‌زارع، افزایش قیمت محصولات بدون هماهنگی (با دولت) بوده است. ربیعی این را هم گفت که طبق شنیده‌هایش، قرار است عباس علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا جانشین یکه‌زارع شود.

اظهارات سخنگوی دولت مبنی بر عزل مدیرعامل ایران خودرو در ادامه رسما تایید شد و در حالی که گمان می‌رفت مراسم تودیع و معارفه ساعاتی بعد برگزار شود، خبر رسید یکه‌زارع در دفتر کار خود بازداشت شده است. فردای آن روز سخنگوی قوه‌قضائیه نیز بازداشت مدیرعامل ایران خودرو را به همراه دو مدیر دیگر این شرکت، تایید کرد اما در مورد اتهام آنها صحبتی به میان نیاورد. یکه‌زارع حدود ۶سال سکان هدایت ایران خودرو را بر عهده داشت و از خیلی وقت پیش گمانه‌زنی‌هایی مبنی بر کنار گذاشتن وی  مطرح می‌شود. طبق گفته سخنگوی دولت، دلیل برکناری یکه‌زارع، افزایش قیمت بدون هماهنگی بوده، موضوعی که البته از نظر کارشناسان و فعالان صنعت خودرو فرع ماجراست و دلایل دیگری به مدیرعاملی وی در بزرگ‌ترین خودروساز ایران پایان داده است.

از نظر آنها، محتمل‌ترین دلیل کنار گذاشتن یکه‌زارع، تصمیم دولت نسبت به تغییر مهره در خودروسازی بوده و افزایش قیمت به‌عنوان بهانه‌ای عوام‌پسند مطرح شده است. هرچه هست، یکه‌زارع پس از حدود ۶سال از مدیرعاملی ایران خودرو برکنار شد و فعلا (تا لحظه تنظیم این گزارش) جانشین وی تعیین نشده است. هرچند سخنگوی دولت از علی‌آبادی مدیرعامل گروه مپنا به‌عنوان گزینه مدیرعاملی ایران‌خودرو یاد کرده، اما گفته می‌شود وی این مسوولیت را نپذیرفته است. این احتمال وجود دارد که شنبه آینده با پایان تعطیلات تابستانی خودروسازان، مدیرعامل جدید ایران‌خودرو معرفی شود.

اصلاح طرح ساماندهی خودرو

طی هفته جاری اعلام شد نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایراد‌های شورای نگهبان به طرح ساماندهی خودرو را اصلاح کرده‌اند. بر این اساس، دولت موظف است طی مدت سه سال از لازم‌الاجرا شدن این قانون با اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن و سیاست‌های کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، زمینه رقابت‌پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که دولت صرفا اقدامات نظارتی و سیاست‌گذاری و تنظیم‌گری در صنعت خودرو داشته باشد. نمایندگان در ماده ۳ این طرح، تعریف خودروهای هیبریدی را تغییر دادند. بر اساس ماده ۳ وزارت صنعت مکلف شده بود سند راهبردی فناوری‌های نوین در خودروسازی از جمله خودروهای تمام برقی و تمام هیبریدی را تهیه کندکه با رفع ایراد شورای نگهبان واژه «تمام هیبریدی» به «ترکیبی» تغییر پیدا کرد. در اصلاحیه ماده ۶ این طرح نیز عبارت «شورای عالی رقابت» به عبارت «شورای رقابت» اصلاح شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی همچنین در اصلاحیه ماده ۷ مقرر کردند در صورت وقوع تصادف تا ۵ سال پس از اولین شماره‌گذاری و اگر خریدار از عیب و نقص مذکور مطلع نباشد، عرضه‌کنندگان خودرو (اعم از خودروسازان و واردکنندگان) به میزان دخالت عیب و نقص مذکور و ایمنی خودرو در وقوع تصادف در میزان خسارت و تلفات حادثه، دارای مسوولیت مدنی باشد.

تاکید دوباره بر حذف پراید

این هفته پلیس بازهم بر توقف شماره‌گذاری پراید از سال آینده تاکید کرد تا نشان دهد در این ماجرا بسیار جدی است. دو هفته پیش بود که سردار کمال هادیانفر، فرمانده راهور ناجا اعلام کرد پراید به دلیل نقش زیادش در تصادفات، از سال آینده شماره‌گذاری نخواهد شد. به فاصله کوتاهی پس از اظهارات وی، وزیر صنعت،معدن و تجارت نیز تاکید کرد پراید به آخر خط رسیده و یکی از برنامه‌های وزارتخانه در مسیر اصلاح خودروسازی، حذف محصولات قدیمی (از جمله پراید) است.

در نهایت این هفته نیز فرمانده پلیس راه کشور تاکید کرد پراید از سال ۹۹ شماره‌گذاری نخواهد شد. سردار سیدتیمور حسینی با بیان اینکه خودروهای داخلی با استاندارد جهانی فاصله زیادی دارند، ابراز امیدواری کرده بود پراید طی ۱۵ تا ۲۰ سال به‌طور کامل از چرخه حمل و نقل و ترافیک نیز خارج شود. با وجود موضع‌گیری‌ها علیه پراید، سایپا هنوز واکنشی به این ماجرا نشان نداده و مشخص نیست برنامه این شرکت برای آینده پراید چیست و آیا در سال آینده آن را کنار خواهد گذاشت.

جنجال یک «صندوق»

اظهارات یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی درباره هزینه هنگفت طراحی پژو ۲۰۶ صندوقدار، یکی دیگر از اخبار پرحاشیه این هفته بود که با واکنش مدیرعامل پیشین ایران خودرو مواجه شد. اوایل هفته، بهرام پارسایی نماینده مردم شیراز در مجلس، اعلام کرد ایران‌خودرو برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶، حدود ۲۵۰ میلیون دلار هزینه کرده است، حال آنکه می‌توانسته با این پول یک خط تولید راه‌اندازی کند. ازآنجاکه طراحی ۲۰۶ صندوقدار به دهه ۸۰ و دوران مدیرعاملی منوچهر منطقی در ایران‌خودرو مربوط می‌شود، وی به اظهارات پارسایی واکنش نشان داد و تاکید کرد هرگز ۲۵۰ میلیون دلار برای طراحی صندوق پژو ۲۰۶ هزینه نشده است. منطقی اعداد مطرح شده در مورد طراحی ۲۰۶ صندوقدار را اغراق‌آمیز و ناشی از عدم شناخت این نماینده مجلس به ابعاد کار دانست. مدیرعامل سابق ایران‌خودرو در توضیح جزئیات بیشتر این هزینه‌ها گفت: ۱۲ میلیون دلار برای طراحی این خودرو، ۸ میلیون دلار برای آزمون‌ها، ۴۰ میلیون دلار برای طراحی خطوط تولید و ۸۳ میلیون دلار نیز برای راه‌اندازی و تولید محصول هزینه شد، مضاف بر اینکه در این پروژه ۸۰۰ هزار نفر ساعت فعالیت شده است. منطقی با بیان اینکه هزینه ۱۴۷ میلیارد تومانی نیز برای طراحی، ساخت نمونه، آزمون‌ها و دریافت استانداردها، ساخت تجهیزات و راه‌اندازی خط تولید بوده، افزود: به این ترتیب، این گفته که بگویند ۲۵۰ میلیون دلار فقط برای طراحی هزینه شده، کاملا اشتباه است.