شماره روزنامه ۵۹۸۸
|

  • وعده صادق اقدامی محدود بود

    دنیای اقتصاد: مراسم رژه روز ارتش روز گذشته در تهران و سراسر کشور برگزار شد و یگان‌های مختلف ارتش ونیروهای مسلح به مناسبت این روز در مراکز استان‌ها رژه رفتند. همچنین یگان‌های نمونه زیرسطحی، سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، با برگزاری رژه دریایی در آب‌های خلیج همیشه فارس و در تنگه هرمز اقتدار ارتش را به نمایش گذاشتند.
  • متحدان اسرائیل در برزخ

    دنیای اقتصاد: متحدان ناآرام اسرائیل خشم خود را از تلفات جنگ غزه ابراز کرده‌اند، اما زمانی که بازیگری مهم رگبار موشکی را به سمت اسرائیل نشانه گرفت، آن را حداقل برای یک لحظه کنار گذاشتند. مارک لندلر ۱۶آوریل در نیویورک‌تایمز نوشت: دو هفته پیش؛ ریشی سوناک، نخست‌‌‌وزیر بریتانیا با شماری از درخواست‌‌‌ها برای قطع ارسال تسلیحات به اسرائیل به دلیل جنگ ویرانگر آن در غزه مواجه بود. اما روز دوشنبه، سوناک از هواپیماهای جنگی انگلیس که چند پهپاد ایرانی را به عنوان بخشی از کارزار خنثی کردن حمله ایران به اسرائیل رهگیری کرده بودند، قدردانی کرد. این یک مثال گویا بود از اینکه چگونه درگیری بین اسرائیل و ایران معادلات را در خاورمیانه به هم ریخته است.
  • غوغای سیلاب‌ها در زرآباد

    دنیای‌اقتصاد: هنوز سیستان‌وبلوچستان از سیل اسفند۱۴۰۲ سر پا نشده بود که بار دیگر بهار سال نو، باران بلای جانش شد. ۱۵۴روستا مسدود شدند و بی‌برق‌. نخستین بارندگی جان ۳کارگر راه‌آهن را که مشغول بازکردن راه بودند، گرفت و کارگری هم در این میان گم شد؛ بی‌هیچ ردی. این‌بار ترکش‌ سیلاب‌ها به کرمان هم رسید و سه زن عشایرنشین در جبالبارز دیار کریمان ناپدید شدند. سیلی که این روزها حتی دبی و عمان را هم درنوردیده و یک خواب راحت برای مردم سرزمین‌های گرم و کویری نگذاشته است، نشان از تغییرات اقلیمی و سونامی‌های ناگهانی دارد. یورش آب‌ها اما تمامی ندارد و صادق ضیاییان، رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران پیش‌بینی می‌کند: «رگبار و رعد و برق، وزش باد شدید در کرمان، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، یزد، جنوب خراسان رضوی و برخی مناطق واقع در فارس، نیمه جنوبی و شرق اصفهان و ارتفاعات زاگرس مرکزی ادامه خواهد داشت.»
  • کمپین دیپلماتیک پس از ۱۴ آوریل

    دنیای‌اقتصاد: اسرائیل «کمپین دیپلماتیکی» آغاز کرده و خواستار تحریم علیه ایران شده است.الجزیره در مطلبی در این خصوص نوشت: یسرائیل کاتز، وزیر امور خارجه اسرائیل روز سه‌شنبه گفت که با ۳۲ کشور تماس گرفته و از آنها خواسته است که تحریم‌‌هایی را علیه تهران اعمال کنند. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که اسرائیل در فکر پاسخ نظامی به حمله ایران به اسرائیل است.ایران می‌‌گوید حملات روز شنبه این کشور با استفاده از بیش از ۳۰۰ پهپاد، موشک‌‌های کروز و موشک‌‌های بالستیک، در تلافی حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در سوریه بوده است.
  • صحنه را درست بخوان!

    دنیای‌اقتصاد: اسرائیل با کمک متحدانش روز یکشنبه از گلوله‌باران ایران جان سالم به در برد. نیک رابرتسون ۱۷ آوریل در سی‌ان‌ان نوشت: ۶۰ تن مواد منفجره روی بیش از ۳۵۰ پرتابه ایرانی، آن روز اسرائیل را تهدید کرد. با این حال، اسرائیل، برخلاف هشدارهای جو بایدن، رئیس‌‌‌جمهور آمریکا و تهدید ابراهیم رئیسی، رئیس‌‌‌جمهور ایران مبنی بر پاسخ «شدید، گسترده و دردناک» به هرگونه اقدام تلافی‌جویانه، دقیقا به همین موضوع فکر می‌کند. در یک تغییر پارادایم پس از چند دهه جنگ نیابتی در سایه، تهران در حال تغییر استراتژی است. حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «تصمیم گرفته‌‌‌ایم معادله جدیدی ایجاد کنیم. ما از آنها [اسرائیل] انتقام خواهیم گرفت.» به غیر از اعضای اصلی کابینه جنگ اسرائیل - نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو، وزیر جنگ یوآو گالانت و بزرگ‌ترین رقیب سیاسی سابق نتانیاهو بنی‌گانتس - بیش از ده‌ها نفر دیگر پشت میز در مقر دفاع حداکثر امنیتی اسرائیل نشسته بودند؛ تل‌آویو، حرکت بعدی خود را برنامه‌ریزی می‌کند.
  • پیام تبریک رهبر انقلاب به قهرمانان کشتی آزاد و فرنگی

    در پی قهرمانی تیم‌های کشتی فرنگی و آزاد در مسابقات قهرمانی آسیا در بیشکک قرقیزستان، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی در پیامی از جوانان کشتی‌گیر قهرمان صمیمانه تشکر کردند.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۱/۳۰

    عملیات وعده صادق همچنان در صفحه یک روزنامه‌های روز گذشته بازتاب داشت. روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم سیدعطاءالله مهاجرانی نوشت: هیاهو پس از عملیات وعده صادق در فضای مجازی بیشتر مطرح شد و تلویزیون‌های فارسی‌زبان از طریق کارشناسان مامور واقعه را تحلیل کردند. در فضای عربی هم کم و بیش این رویکرد مشاهده می‌شد. انکار عملیات و تفسیر آن به‌عنوان عملیات ناموفق یا عملیات نمایشی است که با توافق آمریکا و اسرائیل صورت گرفته است؛ به‌نحوی‌که نه سیخ بسوزد نه کباب. اما واقعه بزرگ‌تر از این است که بتوان چهره خورشید را با گِل پوشاند. روزنامه جوان نیز با اشاره به عملیات وعده صادق به لزوم گفت‌وگوی صادقانه مسوولان با مردم برای پیروزی در جنگ مجازی اشاره کرد.
  • ویکند ۲روزه در بخش‌خصوصی؟

    دنیای اقتصاد: ولی اسماعیلی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با اشاره به بررسی لایحه افزایش تعطیلات آخر هفته در این کمیسیون، از تشکیل جلسه‌ای با اتاق بازرگانی برای بررسی نظر آنها درخصوص تعطیلات دو روزه خبر داد. به گفته او، احتمالا هفته آینده این لایحه در مجلس به تصویب برسد.
  • بازگشت به جنگ در سایه

    دنیای‌اقتصاد: پاسخ احتمالی اسرائیل به حمله تنبیهی ۱۴آوریل ایران ابهامات زیادی را در رابطه با آینده تنش بین تهران و تل‌آویو ایجاد کرده است. نیویورک‌تایمز در مطلبی نوشت که واشنگتن به دنبال آن است تا اسرائیل را از پاسخی که منجر به جنگ گسترده شود، بازدارد. برخی مقامات اسرائیل می‌گویند چندین گزینه از دیپلماسی گرفته تا حمله قریب‌الوقوع در حال بررسی است. اما همچنین این امکان وجود دارد که اسرائیل و ایران به سادگی به هنجارهای تثبیت‌شده جنگ در سایه خود بازگردند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر