شماره روزنامه ۵۹۹۲
|

  • همکاری تجاری در مرز مشترک

    دنیای اقتصاد: ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری روز گذشته برای سفری دوروزه راهی پاکستان شد‌. رئیسی پیش از ترک تهران به مقصد اسلام‌آباد هدف‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری در تبادلات تجاری و اقتصادی میان دو کشور را از برنامه‌های این سفر اعلام کرد. در جریان نخستین روز سفر رئیسی به پاکستان ۸سند همکاری از جمله موافقت‌نامه همکاری‌های امنیتی میان دو کشور به امضا رسید‌.
  • موازنه ناکارآمد «اردن» بین ایران و اسرائیل

    دنیای اقتصاد-گروه خبر: با افزایش تنش‌های منطقه‌ای، پادشاهی اردن با فشارهای داخلی و بین‌المللی مقابله می‌کند. جاستین صلحانی ۲۱ آوریل در الجزیره نوشت: پادشاهی هاشمی اردن بین دو قدرت منطقه‌‌ای گرفتار شده است و در صورت ادامه تشدید تنش‌‌های منطقه‌‌ای، ممکن است با عواقب جدی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی مواجه شود. موضع ضعیف اردن به این معنی است که هر اقدام منطقه‌ای - تشدید خصومت‌ها بین ایران و اسرائیل یا حمله اسرائیل به رفح - می‌تواند عواقب آتش‌زا در داخل داشته باشد.‌شان یوم، کارشناس اردن در دانشگاه تمپل و نویسنده کتاب «از مقاومت تا انقلاب» به الجزیره گفت: «هر جنگ قریب‌‌الوقوع بین ایران و اسرائیل، اردن را بر روی طناب آویزان قرار می‌دهد.» «به طور علنی، اردن باید از معارضه دور بماند و نمی‌تواند با هیچ جنگی همراه شود.» اردن برای آتش‌‌بس در جنگ اسرائیل علیه غزه اقدام کرده و تلاش‌‌های خود را برای توزیع کمک‌‌ها در منطقه محاصره شده اعلام کرده است. اما این امر کمک چندانی به خشنود کردن تعداد زیادی از معترضانی که در مقابل سفارتخانه‌‌های آمریکا و اسرائیل تجمع کرده‌‌اند، نکرده است. از جمله خواسته‌های آنها پایان دادن به روابط با اسرائیل و ایالات متحده است.
  • تاکید مجلس بر اصلاح سیاست‌های ارزی دولت

    دنياي اقتصاد: نوسانات نرخ ارز در هفته‌های گذشته محور تذکرات نمایندگان مجلس بود و بر همین اساس رئیس مجلس اعلام کرد که مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای درباره ارز با مسوولان بانک مرکزی و تیم اقتصادی دولت برگزار خواهد کرد. اگرچه به نظر می‌رسید این جلسه در صحن علنی مجلس برگزار شود، اما این نشست در دفتر رئیس مجلس و با حضور خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی، فرزین رئیس‌کل بانک مرکزی، پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی، سیدشمس‌الدین حسینی رئیس کمیسیون جهش و رونق تولید، اکبری تالارپشتی رئیس کمیسیون صنایع، محسن زنگنه و حجت‌الاسلام بحرینی از نمایندگان اقتصاددان مجلس و تعدادی از کارشناسان مرکز پژوهش‌ها برگزار شد. البته قرار است گزارش جمع‌بندی درباره موضوع ارز هفته آینده در صحن مجلس قرائت شود. از سوی دیگر اگرچه تاکنون یک جلسه میان دولت و جمعی از نمایندگان مجلس برگزار شده، اما قرار است این جلسات تا رسیدن به یک جمع‌بندی مشترک ادامه پیدا کند.
  • دکه - ۱۴۰۳/۰۲/۰۴

    روزنامه جوان دیروز در یادداشتی به «تبعات خطرناک القای دوقطبی «آقا و دفتر آقا» پرداخت و نوشت: «کسانی که بر طبل دوقطبی «آقا و دفتر آقا» می‌کوبند، اعتبارزدایی از مواضع غیررسمی رهبری را همپای اعتبارزدایی از دفتر رهبری پیش می‌برند. اکنون درباره آگاهانه یا ناخودآگاه بودن چنین اقدامی نمی‌خواهیم اظهارنظر کنیم، اما پیشینه‌ای که از این اقدامات در خاطره سیاسی ما مانده، نشان می‌دهد که دفتر رهبری بهانه است. اینکه چرا می‌خواهند اعتبار این مواضع رهبری را دچار خدشه کنند، می‌تواند دلایلی داشته باشد که در این نوشتار صرفا دلیلی برآمده از نگاه خوش‌بینانه ذکر می‌شود و باقی‌اش بماند برای بعد!»
  • غافلگیری کاخ سفید از ابعاد حمله ایران

    دنیای اقتصاد: روزنامه تایمز آو اسرائیل در مطلبی به بررسی تنش‌‌‌های اخیر بین ایران و اسرائیل و واکنش واشنگتن پرداخت و نوشت: «بر اساس گزارشی که روز یکشنبه منتشر شد، جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا و مقامات امنیتی با «هشدار فزاینده» شاهد آشکار شدن ابعاد حمله موشکی بالستیک ایران به اسرائیل در آخر هفته گذشته بودند.» وال‌استریت ژورنال به نقل از یک مقام ارشد درباره لحظاتی که دامنه رگبار ایران مشخص شد، گفت: «فکر می‌‌‌کنم این در بالاترین حد چیزی بود که ما پیش‌بینی می‌‌‌کردیم.» یک مقام ناشناس به این روزنامه گفت که «تا زمانی که همه چیز گفته نشده باشد» مشخص نیست که آیا دفاع موشکی اسرائیل و ائتلاف کشورهای درگیر در سرنگونی پرتابه‌‌‌ها موفق بوده‌‌‌اند یا خیر.
  • کنعانی: ایران به دنبال تشدید تنش نیست

    دنیای اقتصاد: ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه ایران در نشست خبری اخیر خود با اشاره به عملیات وعده صادق گفت: «ایران مبتنی بر حق ذاتی خود اقدام نظامی لازم را در جهت ایجاد بازدارندگی انجام داد و دو مقر نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی را که مستقیم علیه حمله به سفارت ایران در دمشق نقش داشتند مورد هدف قرار داد.»
  • سن‌‌‌پترزبورگ؛ میزبان دبیر شورای عالی امنیت ملی

    ایسنا: علی‌‌‌اکبر احمدیان، دبیر شورای عالی امنیت ملی بنا بر دعوت نیکولای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، در رأس یک هیات بلندپایه‌‌‌ امنیتی، برای شرکت در دوازدهمین «نشست بین‌المللی مقامات عالی رتبه مسوول در امور امنیتی» و «نشست دبیران شوراهای امنیت ملی کشورهای عضو بریکس» عازم شهر سن‌‌‌پترزبورگ خواهد شد.
  • ویکند ۲روزه در دو مرحله؟

    دنیای اقتصاد: به دنبال تصویب روز پنج‌شنبه به‌عنوان دومین روز تعطیلات در کمیسیون اجتماعی مجلس، ابوالفضل ابوترابی، عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» از احتمال عقب‌نشینی تاکتیکی مجلس در مقابل دولت برای تعیین دومین روز تعطیلات آخر هفته خبر داد. وی گفت بعد از تصویب نهایی دوروزه شدن تعطیلات، در مرحله بعد برای تعیین زمان ویکند با دولت گفت‌وگو خواهیم کرد. افزایش تعطیلات آخر هفته در انتظار بررسی در صحن علنی مجلس است. احتمالا مجلس هفته آینده افزایش تعطیلات را در صحن مجلس بررسی خواهد کرد.
  • ایران و اسرائیل جعبه پاندورا را باز کردند

    دنیای اقتصاد: اسرائیل حملات ایران را دفع کرد، اما سیاست بازدارندگی معروف آن تکه‌تکه شده و اسطوره قلعه تسخیرناپذیر اسرائیل در هم شکسته است. در همین حال، بیش از ۱۳۰ گروگان در غزه باقی مانده‌اند، حماس شکست‌ناپذیر به نظر می‌رسد و نارضایتی‌‌‌ها از نتانیاهو در اسرائیل هم افزایش یافته است. سیمون تیسدال ۲۰ آوریل در گاردین نوشت: اسرائیل و ایران با شکستن آتش‌بس شکننده خود، جعبه پاندورا را باز کرده‌اند. بدون حل مناقشه تهران و تل‌آویو منطقه روی آرامش نخواهد دید. درگیری‌‌‌ها بین این دو تا به حال خاموش بوده است، اما حمله به اصفهان نشان داد که چگونه درگیری غزه به تنش‌‌‌های جهانی دامن می‌‌‌زند.
  • نیروهای مسلح چهره خوبی از اقتدار به نمایش گذاشتند

    پایگاه اطلاع‌رسانی دفترمقام معظم رهبری‌: حضرت آیت‌الله خامنه‌‌‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی ظهر روز گذشته در دیدار جمعی از فرماندهان عالی نیروهای مسلح ضمن قدردانی صمیمانه از تلاش‌ها و موفقیت‌ها در قضایای اخیر، تاکید کردند: به‌‌‌لطف خداوند نیروهای مسلح چهره خوبی از توانایی‌‌‌ها و اقتدار خود و همچنین یک چهره ستودنی از ملت ایران به نمایش گذاشتند و ظهور قدرت اراده ملت ایران در عرصه بین‌المللی را به اثبات رساندند.
  • ‌«وعده صادق» معادلات سیاسی رژیم‌صهیونیستی را به هم ریخت

    دنیای اقتصاد: شامگاه ۲۵ فروردین ماه، ایران در عملیاتی تنبیهی علیه رژیم صهیونیستی، ‌به ۲ پایگاه هوایی صهیونیست‌ها آسیب جدی وارد کرد. این اقدام تلافی‌جویانه در پاسخ به حمله هوایی این رژیم به کنسولگری ایران در دمشق و کشته شدن ۷تن از سرداران و فرماندهان ارشد سپاه پاسداران صورت گرفت‌. سپاه در عملیات «وعده صادق» که یک عملیات ترکیبی موشکی و پهپادی بود قدرت ایران را به نمایش گذاشت.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر