محدودیت‌ها سخت‌تر می‌شود

این هشدارها در حالی از سوی مقامات بلندپایه کشور در مورد احتمال ورود کشور به پیک چهارم کرونا در ماه جاری و اسفندماه داده می‌شود که از حدود ۱۰ روز پیش همزمان با کاهش آمار جان‌باختگان کرونا و زرد و آبی شدن وضعیت شهرهای کشور مقررات کرونایی کمرنگ و ممنوعیت ترد بین شهرهای زرد و آبی برداشته شد. از سوی دیگر مردم اکثر شهرها به سمت عادی‌انگاری شرایط کرونا حرکت کردند، امری که در واقع محصول عملکرد مسوولان در باز کردن راه‌ها و کم کردن مقررات سختگیرانه کرونایی سه ماه گذشته است.

کم کردن این مقررات در شرایطی رخ داد که اگرچه میزان جان‌باختگان کرونا در کشور دورقمی شده است، اما میزان مبتلایان روزانه کرونا همچنان در پله ۶ هزار نفر ایستاده است. بررسی آماری کرونا در یک ماه گذشته بیانگر همین مطلب است. براساس این آمار از ۴ دی‌ تا ۴ بهمن‌ماه موارد ابتلا به کرونا در کشور بین رقم ۶۱۷۸ تا ۶۲۰۷ نفر درگردش بوده است. در این میان برخی روزها این رقم با اندکی کاهش به زیر ۶ هزار نفر رسیده است. روز گذشته نیز یکی از همین روزهایی بود که براساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۵ هزار و ۹۴۵ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شدند و ازمیان آنها ۴۳۷ نفر از آنها بستری شدند. البته نکته مثبت دراین بازه زمانی کاهش قابل توجه موارد بستری در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بود. با این حال با توجه به روند صعودی آمار کرونا در برخی استان‌ها مقامات وزارت بهداشت ضمن هشدار نسبت به موج چهارم کرونا اعلام کرده‌اند نتیجه عادی‌انگاری‌ها را دو هفته بعد از رفتارهای پرخطر خواهیم دید.

افزایش آمار بیماران سرپایی

در همین راستا، روز گذشته نادر توکلی معاون درمان ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران درگفت‌وگو با «ایسنا» با بیان اینکه برخی بیمارستان‌ها در بخش سرپایی افزایش مراجعه بیماران کرونا داشته‌اند، گفت: روزشنبه هم تعداد فوتی‌ها در شهر تهران ۱۲ نفر در بیمارستان‌ها بوده است. منتها به نظر می‌رسد با توجه به چیزی که در سطح جامعه می‌بینیم که مراکز خرید بسیار شلوغ‌تر شدند و عملا در ساعات عصر و شب مقداری ترددها بیشتر شده است و موج سرما هم در حال حاضر در شهر تهران افزایش یافته است، ما نگران بروز موج چهارم بیماری در کشور هستیم.

توکلی با بیان اینکه در شرایط فعلی اینکه مردم فکر کنند میزان بیماری بسیار کم شده و بیماری عملا از بین رفته، تصوری واقعا خطرناک است، ادامه داد: از طرفی شاهد هستیم طی دو تا سه ماه اخیر، میزان بروز بیماری در کودکان و نوجوانان زیر ۲۰ سال هم بیشتر شده است که این هم خطر دیگری است. از طرفی بحث بازگشایی مدارس هم از سوی آموزش و پرورش مطرح شد؛ اینها چند عاملی هستند که این پیش‌بینی و پیشگویی را ایجاد می‌کنند که امکان اینکه آغاز موج چهارم بیماری را در اواسط بهمن‌ماه شاهد باشیم، وجود دارد و این موضوع بسیار خطرناک است؛ چراکه هنوز واکسیناسیون هم آغاز نشده است.

افزایش میزان همه‌گیری کرونا

همزمان علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی کرونا و معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به مصوبات جدید ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: میزان همه‌گیری و کشندگی ویروس کرونا افزایش یافته است. تاکنون ۶۰ کشور، ویروس کرونای انگلیسی را شناسایی کرده‌اند. به گزارش خبرگزاری فارس، وی اظهار کرد: با آغاز موج جدید کرونا ممکن است دوباره مشاغل تعطیل و محدودیت‌ها افزایش پیدا کند، در برخی استان‌ها تعداد بیماران سرپایی در حال افزایش است که نتیجه آن بالا رفتن آمار بستری و مرگ‌ومیر خواهد بود. رئیسی با اشاره به اینکه یکی از نگرانی‌های ما رشد ۴۷ درصدی تردد‌ها نسبت به اول دی‌ماه است ادامه داد: این وضعیت نگران‌کننده است؛ بنابراین هر گونه عدم‌رعایت پروتکل‌ها، وضعیت را به شرایط قبل بازمی‌گرداند.

هشدار نمکی در مورد نوع جدید کرونا

سعید نمکی، وزیر بهداشت هم ضمن هشدار در مورد عادی‌انگاری‌های کرونایی در کشور گفت: دستاوردی که در مجموعه نظام ایجاد شد، دستاورد بزرگی است و نگرانم که با عادی‌انگاری این دستاورد را دوباره به یک توفان سهمگین بدل کنیم که ممکن است در اداره آن به سختی عمل کنیم. به گزارش «ایسنا» وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه ما نگران موج سفرهای آینده هستیم، گفت: یکی از دغدغه‌ها در استان هرمزگان، سفرهای سنگین به جزایر جنوب کشور بود. وی با اشاره به جهش ویروس کرونا در انگلیس گفت: امروز اثبات شد که انگلیسی‌ها دروغ گفتند که ویروس جهش‌یافته فقط ۷۰ درصد قدرت سرایتش بالا رفته است. بلکه چند شب قبل بعد از مدت‌ها اعلام کردند این ویروس هم بیماری‌زایی‌اش بالاتر است و هم مرگ‌زایی آن. این جهش فقط مختص اروپا نیست، بلکه در هر اقلیمی می‌تواند اتفاق بیفتد. حتی اگر تمام راه‌ها را بر ویروس اروپایی و انگلیسی ببندیم که کار صعبی است؛ چراکه ویروس نه به پاسپورت نیاز دارد و نه به ویزا. همان‌طور که ویروس ووهان را در قطب جنوب یافتید، ویروس انگلیس هم می‌تواند در دنیا بچرخد. وی با بیان اینکه ما خیلی نگران این چرخش هستیم. تصریح کرد: بر این اساس باید به شدت بحث مسافرت‌ها را جدی بگیریم و در این راستا بر سختگیری‌های جدید پافشاری می‌کنیم. وزیر بهداشت، ضمن توصیه به روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی برای تشدید نظارت بر اجرای پروتکل‌های بهداشتی افزود: عقب‌نشینی از هرگونه پروتکل‌شکنی و عدم ایستا‌دگی در مقابل پروتکل‌شکنان خیانت ملی است. به گزارش «ایرنا» نمکی افزود: تقاضای بنده این است که روسای دانشگاه‌هایی که در مناطق تحت پوشش آنها مرز هوایی، دریایی و زمینی وجود دارد، به شدت مراقبت کنند. بعضی از گزارش‌هایی که دریافت می‌کنیم متا‌سفانه حاکی از آن است که در برخی از مبادی ورودی این کار به نحو احسن انجام نمی‌شود.

زمان ورود پارت اول واکسن کرونا

در کنار این نگرانی‌ها از احتمال شدت بیماری کرونا، آن‌طور که حسن روحانی رئیس‌جمهوری اعلام کرده است واکسیناسیون کرونا در ماه جاری در کشور آغاز خواهد شد. در همین ارتباط روز گذشته وزیر بهداشت هم اعلام کرد: در روزهای آینده اولین پارت‌های واکسن وارداتی کرونا را از منابع مطمئن وارد خواهیم کرد. به گزارش «ایسنا» وی افزود: ما پیگیر واردات واکسن از مبادی مختلف و مطمئن هستیم و واکسن در حال ورود به کشور است و کار واکسیناسیون را براساس طبقه‌بندی گروه‌های پرخطر آغاز خواهیم کرد.

نمکی درباره واکسن کرونای تولید مشترک با کوبا تاکید کرد: ما واکسن کوبایی نداریم. ما واکسنی داریم به نام واکسن انستیتو پاستور که با انتقال دانش فنی از کشور کوبا است. همچنین به گزارش «ایرنا» وزیر بهداشت گفت: برای واکسیناسیون گروه‌های پرخطر برنامه‌هایی داشتیم و رهبر معظم انقلاب منعی برای واکسیناسیون با واکسن خارجی مورد تایید قبل از تولید واکسن داخلی نداشتند.