دوازده استان در مسیر بازگشت به پیک دوم

در این میان هرچند استان خوزستان، بنابر موارد اعلامی وزارت بهداشت همچون رعایت موازین بهداشت فردی و اجتماعی و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی، احتمالا در روزهای آتی وضعیت بهتری خواهد داشت، اما همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و اجرای محدودیت‌ها در آن ادامه دارد. همچنین لرستان نیز در وضعیت هشدار قرار دارد استان‌های کرمانشاه و سیستان و بلوچستان هم به مرحله هشدار نزدیک شده‌اند.

دلیل افزایش آمار مبتلایان

البته مقامات وزارت بهداشت، افزایش آمار مبتلایان به ویروس کرونا را به معنای شدت گرفتن شیوع یا افزایش ابتلا نمی‌دانند. بنابر آنچه حق‌دوست رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با ویروس کرونا دیروز اعلام کرده، علت این افزایش در آمار، تغییر تمرکز از بیماران بستری در بیمارستان‌ها به کل جامعه است. به‌عبارت دیگر، میزان شناسایی افراد مبتلا تنها به مراجعه‌کنندگان به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با علائم شدید، محدود نشده و حالا با افزایش ابزارهای شناسایی، مبتلایان خارج از بیمارستان‌ها و مراکز درمانی با علائم کم هم شناسایی و در زمره مبتلایان شمارش می‌شوند.

از سوی دیگر، ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت هم درباره روند افزایشی ابتلا به کرونا در برخی استان‌ها به دو معیار «تعداد افراد بستری در بیمارستان» و «تعداد مرگ‌ومیر ناشی از کرونا» و همچنین معیار «شناسایی افراد جدید» اشاره کرد و با تاکید بر اینکه بستری در بیمارستان و مرگ‌و‌میر کرونا حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد نسبت به دو ماه گذشته کاهش داشته، اعلام کرد که قدرت بیماریابی بالاتر رفته و حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از موارد شناسایی شده مبتلا، ناشی از بیماریابی در افراد کم‌علامت یا بی‌علامت و پیگیری از افراد با تماس نزدیک بوده است.

وضعیت استان‌ها

با این همه، گزارش اپیدمیولوژی بیماری کرونا تا روز ۲۷ اردیبهشت که با موضوع تحلیل استانی از سوی وزارت بهداشت منتشر شده، نشان می‌دهد که علاوه‌بر استان‌هایی که در ابتدای این گزارش به آنها اشاره کردیم و در مرحله پیک دوم قرار دارند، پنج استان سمنان، تهران، زنجان، خراسان رضوی و کهگیلویه و بویراحمد، روند نزولی را تجربه می‌کنند. موارد دیگری از گزارش وزارت بهداشت هم حاکی از آن است که احتمالا ۶ استان اردبیل، قزوین، آذربایجان‌شرقی، مازندران، گلستان و آذربایجان غربی اخیرا پیک اپیدمی را تجربه کرده‌اند. همچنین این گزارش می‌افزاید: احتمالا دو استان فارس و خراسان جنوبی به مرحله ثبات رسیده باشند و البته در ۹ استان یزد، قم، البرز، ایلام، اصفهان، همدان، بوشهر، کرمان و سیستان و بلوچستان، ناسازگاری داده‌ها اجازه تحلیل درستی از وضعیت اپیدمی را نداده است.

پایین‌ترین میزان فوتی در تهران

همچنان که در گزارش وزارت بهداشت آمده تهران ازجمله استان‌هایی است که شیب نزولی را تجربه می‌کند؛ موضوعی که علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلان‌شهر تهران نیز به آن اشاره کرد و در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، با اشاره به بستری شدن ۴۱ بیمار جدید در بخش‌های ویژه بیمارستان‌های تهران گفت: از آغاز اسفند تاکنون پایین‌ترین میزان مرگ‌و‌میر مربوط به بازه زمانی ۲۴ ساعته روز شنبه تا یکشنبه بوده است. او البته با وجود آنکه این امر را نویدبخش آن می‌داند که در یک هفته اخیر به سمت شرایط مطلوب‌تری در حال حرکت هستیم، اما باز هم تاکید کرد که «این وضعیت می‌تواند ناپایدار و شکننده باشد و تا زمان ثبات قطعی وضعیت در تهران مانند گذشته هشدارهای جدی بهداشتی باید مورد نظر قرار بگیرند.»

هشدارها درباره سفر

از سوی دیگر، همچنان هشدارها درباره نرفتن به سفر به‌ویژه در تعطیلات پیش‌رو (عید فطر) مطرح است و مقامات وزارت بهداشت به‌صورت ویژه بر این موضوع تاکید دارند. علاوه‌بر حقدوست رئیس کمیته اپیدمیولوژی ستاد ملی مبارزه با کرونا که تاکید کرده «هنوز برای رفتن به سفر تفریحی خیلی زود است و نباید به سفر برویم مگر در موارد ضروری»، ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت هم در این باره هشدار داده است. او روز گذشته در نشست خبری ویدئو کنفرانسی، از مردم خواست سفرها را به حداقل برسانند و غیر از ضرورت، به سفر نروند. حریرچی با تاکید بر اینکه خطر شیوع کرونا با سفر در این تعطیلات طولانی وجود دارد، اعلام کرد: فعل سفر در انتقال ویروس تاثیرگذار است و می‌تواند موجب شیوع ویروس شود.

کاهش رفت و آمد تا ۲ سال

البته هشدارهای وزارت بهداشت محدود به فصل بهار و حتی پایان سال ۹۹ نیست. حریرچی معاون وزارت بهداشت بر این باور است که «باید مناسباتمان را تا پاییز ۱۴۰۱ تغییر دهیم.»او روز گذشته تاکید کرد: «مسلم است که ما باید در ۱۸ الی ۲۴ ماه بسیاری از رفتارهایمان را تغییر دهیم، از جمله رفت‌و‌آمد‌های خانوادگی، سفر و ملاقات‌ها باید کم شود. ما باید طی ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده همه تلاشمان را بکنیم که هرچیزی که جنبه اقتصادی دارد و معیشت مردم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد به حداکثر برسانیم و هر چیزی که اثرات اقتصادی ندارد، ولی منجر به شیوع بیشتر ویروس کرونا است به حداقل برسانیم.»

سه پیش‌بینی برای کرونا

حریرچی درباره سه پیش‌بینی آینده دوران کرونا تاکید کرد که در ۱۸ الی ۲۴ ماه آینده مردم سراسر جهان با این ویروس درگیر خواهند بود. او گفت: اولین پیش‌بینی این است که در نیمکره شمالی ما در پاییز با موج‌هایی از ویروس کرونا مواجه خواهیم که شدت شیوع ویروس از اسفند و فروردین ماه کمتر است، اما مجددا منجر به قرنطینه و تعطیلی خواهد شد. معاون وزارت بهداشت ادامه داد: پیش‌بینی دوم این است که مطابق با همه‌گیری آنفلوآنزای اسپانیایی که اوایل قرن گذشته بود، موج دوم در پاییز خصوصا در نیمکره شمالی شدیدتر خواهد بود و تعطیلات و اقدامات بیشتری لازم باشد. حریرچی گفت: پیش‌بینی سوم درباره ویروس کرونا این است که در پاییز موج‌هایی خواهیم داشت، اما منجر به تعطیلی نخواهد شد.

آخرین آمار

با این همه دیروز وزارت بهداشت اعلام کرد که مجموع مبتلایان کرونا در کشور به بیش از۱۲۰ هزار نفر رسیده است. کیانوش جهانپور توضیح داد که از روز شنبه تا یکشنبه ۲۸ اردیبهشت‌ماه و براساس معیارهای قطعی تشخیصی، یک هزار و ۸۰۶ بیمار جدید مبتلا به کووید-۱۹ در کشور شناسایی شد و مجموع بیماران کووید-۱۹ در کشور به ۱۲۰ هزار و ۱۹۸ نفر رسید. همچنین در طول این بازه ۲۴ ساعته، ۵۱ بیمار کووید-۱۹ جان خود را از دست دادند و به این ترتیب مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۶ هزار و ۹۸۸ نفر رسید.به گفته سخنگوی وزارت بهداشت تاکنون ۹۴ هزار و ۴۶۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند و ۲۷۰۵ نفر از بیماران مبتلا به کووید-۱۹ در وضعیت شدید این بیماری تحت‌مراقبت قرار دارند.