امیـد بـه مهـار کرونـا تـا پایـان اردیبهشت عکس: ایکانا

مجلسی‌ها که جلسات علنی خود را از هفته دوم اسفند بنابر توصیه ستاد ملی مبارزه با کرونا لغو کرده بودند و در سال جدید نیز تنها به برگزاری جلسات مجازی بسنده کردند، دیروز به بهارستان رفتند اما نتوانستند دو طرح سه فوریتی «تعطیلی یک ماهه کشور» و «تشکیل جلسات مجازی مجلس در مواقع بحرانی» را به تصویب برسانند. جالب آنکه رای‌گیری در جلسه دیروز پارلمان نه به‌صورت رایانه‌ای بلکه به‌صورت قیام و قعود انجام شد.

دلیل «نه» مجلس به طرح تعطیلی کشور

طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور در هنگام بررسی سه فوریت آن، در پی اخطار یکی از نمایندگان مبنی بر مغایرت این طرح با اصل ۷۹ قانون اساسی و رای موافق مجلس از دستور کار پارلمان خارج شد. علی ادیانی سه فوریت این طرح را مغایر چهار اصل قانون اساسی عنوان و تاکید کرد: طبق اصل ۷۹ قانون اساسی دولت باید در این باره لایحه دهد و مجلس آن را تصویب کند. علاوه‌بر این طبق اصل ۷۵ قانون اساسی طرح نمایندگان نمی‌تواند موجب افزایش هزینه یا کاهش هزینه برای دولت شود. او افزود: این طرح همچنین با اصل ۱۷۶ مغایر است؛ چراکه براساس آن تعطیلی و حد و حصر قائل شدن و محدود کردن حقوق شهروندی جزو اختیارات شورای عالی امنیت ملی است. چرا ما به‌دنبال قانون‌نویسی هستیم در حالی که شهریور امسال قانون مدیریت بحران به دولت ابلاغ شده و نیازی به این طرح نیست.مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس که در غیاب علی لاریجانی ریاست جلسه را به عهده داشت، این اخطار را وارد دانست و گفت: به نظرم این طرح از نظر قانونی اشکال داشته و ما نباید آن را می‌پذیرفتیم. در ادامه این اخطار به رای مجلس گذاشته شد که نمایندگان با آن موافقت کردند و بر همین اساس این طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

از سوی دیگر، سه فوریت طرح دیگری که با اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس درصدد قانونی کردن برگزاری جلسات «مجازی» یا «تلفیقی از مجازی و حضوری» مجلس در مواقع بحرانی بود هم با مخالفت نمایندگان روبرو شد.یکی از دلایل مخالفان این طرح، نبود مکانیزم دقیق برای احراز هویت نمایندگان حاضر در جلسات مجازی بود. مخالفان تاکید داشتند که در جلسات اخیر مجازی مجلس هم نمایندگان با احراز هویت وارد سامانه می‌شدند، اما این وضعیت قابل‌کنترل نیست؛ زیرا ممکن است فرد دیگری کد احراز هویت را بزند و مشخص نیست چه کسی رای داده است.در نهایت سه فوریت این طرح به رای‌گیری گذاشته شد آن هم رای‌گیری به‌صورت قیام و قعود. مسعود پزشکیان گفت که برای سه فوریت این طرح، باید از ۱۹۴ نماینده حاضر ۱۰۱ نفر رای بدهند که با شمارش کسانی که به نشانه مخالفت با این سه فوریت روی صندلی‌های خود نشستند می‌توان گفت سه فوریت این طرح رای نیاورده است.

تلاش برای جلوگیری از فروپاشی اقتصادی

البته مجلسی‌ها دیروز پیش از بررسی این دو طرح سه فوریتی، میزبان سعید نمکی وزیر بهداشت، محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور بودند. براساس گزارش خبرگزاری فارس، وزیر بهداشت در اظهارات خود با تاکید بر اینکه هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد سهمگین‌تر از تداوم کرونا نیست تاکید کرد که باید با در نظر گرفتن پروتکل‌های بهداشت از فروپاشی اقتصادی جلوگیری کرده و کرونا را مدیریت کنیم و این ویروس باید در حداقل زمان مهار شود.

در مرحله مدیریت کرونا هستیم

نمکی با بیان اینکه آنچه امروز در کشور می‌بینیم، مرحله مدیریت بیماری است و به مهار و کنترل نرسیدیم، تاکید کرد: نباید دچار توهم یا گرفتاری محاسباتی شویم. این کار در اوج تحریم‌ها انجام شده است. وزیر بهداشت با تاکید دوباره بر این نکته که امروز در مرحله مدیریت بیماری کرونا هستیم، گفت: در روزهای آینده در برخی استان‌ها به مرحله کنترل هم خواهیم رسید و امیدواریم تا پایان اردیبهشت به مرحله مهم‌تری برسیم و ان‌شاءالله به مهار ویروس کرونا خواهیم رسید.نمکی با اشاره به آمار کرونا در ایران، رو به افزایش بودن آن را افزایش شناسایی و بیماریابی عنوان کرد و گفت: این به معنی تشخیص زودرس، ایزوله کردن و جداسازی به موقع است. با این اقدام افراد را در مراحل اول بیماری شناسایی کرده و از دیگران جدا کردیم و همچنین اجازه ندادیم این افراد در شرایط سنگین بیماری مراجعه کنند تا نیازمند آی‌سی‌یو باشند. اکنون با بیماریابی، اعلام و گزارش بیماری بالا رفته و به علت کاهش بار بیمارستان و رسیدگی بیشتر کادر بهداشت و درمان، مرگ و میر کاهش پیدا کرده است و در روزهای آتی شاهد این خواهیم بود که فاصله بین مرگ‌ها و موارد مثبت ابتلا بیشتر می‌شود. وزیر بهداشت با بیان اینکه این فاصله بیشتر، وضعیت ایران را بهتر نشان می‌دهد، گفت: امروز از نظر ابتلا رتبه هفتم و در مرگ و میر رتبه ششم را در جهان داریم.

زمان ورود کرونا به ایران

وزیر بهداشت درباره زمان ورود بیماری به ایران بیان کرد: بلافاصله پس از اخذ گزارش کرونا از ووهان، ترتیبی برای مقابله با ویروس دادیم. برای ما مشخص بود که ویروس جدید با رفتاری متفاوت، ما را گرفتار می‌کند. کرونای جدید رفتار کاملا متفاوتی از قبلی‌ها داشت و در چین قتل عامی در ووهان اتفاق افتاد و بعد به سایر مناطق این کشور سرایت کرد.نمکی افزود: در روز اول برای پروازهای مستقیم از چین تصمیم گرفتیم و به همه دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ کردیم. از اوایل بهمن، دانشگاه‌ها برای تخت خالی و امکانات و آزمایشگاه آماده شدند؛ زیرا کیت تشخیصی کرونا درست بعد از دو هفته که در ایران تشخیص داده شد، توسط سازمان جهانی بهداشت وارد شد. ولی در همان روزهای اول در انستیتو پاستور، کیت تشخیصی کرونا جدید را طراحی کرده بودیم و دو آزمایشگاه در کشور آماده تشخیص بود.وی بیان کرد دو مورد در روز ۲۹ بهمن به ما گزارش دادند که در شهر قم علائم دارند. در همان لحظه اعلام کردم که این گزارش متفاوت است و باید به آن شک کنیم. بلافاصله تست کردیم و صبح روز ۳۰ بهمن که چهارشنبه بود در دولت اعلام کردم که ما دو مورد دیشب در قم داشتیم که علائم بیماری کرونا را دارند. آزمایش اول مثبت شده بود و باید دو آزمایش دیگر هم انجام می‌شد. همان روز ظهر این موارد اعلام شد. هرچند برخی دوستان توصیه داشتند که اعلام آن قبل از انتخابات درست نیست، اما معتقدم درست‌ترین کار، صداقت و راستگویی به مردم است.

منشأ کرونا در ایران

نمکی اظهار کرد: ۲۳ تیم اپیدمیولوژیست در حال کار روی این موضوع هستند که منشا اول بیماری کجا بود. آنچه در گیلان اتفاق افتاد با آنچه در قم اتفاق افتاد، دو مقوله جداگانه است. همه این موارد را بررسی کردیم و در یک جلسه غیرعلنی مواردی را مطرح می‌کنیم. او ادامه داد: امروز زمان ریشه‌یابی بیماری و منشأ آن نیست و وقت مبارزه با بیماری است.

تاکید بر ادامه تلاش برای کنترل

عبدالرضا رحمانی‌فضلی، وزیر کشور هم دیروز در صحن علنی با بیان اینکه روند ابتلا به بیماری کرونا در کشور روبه کاهش است و استان‌هایی چون گیلان و مازندران به وضعیت مطلوبی دست یافته‌اند،گفت: این به این معنا نیست که شرایط در کشور عادی شده است، بنابراین باید تلاش‌ها برای کنترل این ویروس در کشور ادامه یابد.