طرح مجلس درباره الزام دسترسی به اینترنت

سیده فاطمه حسینی رئیس فراکسیون حمایت از توسعه زیست بوم نوآوری و فن‌آوری و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دیروز در اظهاراتی اعلام کرد که قطعی اخیر اینترنت، روزانه ۲۵۰۰ میلیاردتومان به کسب و کارهای حوزه فناوری خسارت زده است. همچنین روز گذشته سیده حمیده زرآبادی یکی دیگر از نمایندگان، از تقدیم طرحی دو فوریتی برای الزام دسترسی به خدمات اینترنت خبر داد؛ طرحی که بر اساس ماده واحده آن، اعمال هرگونه قطع یا مسوولیت استفاده از خدمات مبتنی بر بستر اینترنت (اعم از داخلی و بین‌المللی) تحت هر عنوان، بدون مجوز مجلس ممنوع است.

جزئیات طرح اینترنتی مجلس

زرآبادی در گفت‌وگو با «ایسنا» ضمن بیان اینکه هرگونه اختلال در اینترنت کشور، علاوه بر خسارت‌های مادی، خسارت‌های غیرقابل محاسبه و عمیقی را بر پیکره نظام تحمیل می‌کند، گفت: در صورت تصویب این طرح در مجلس، دولت صرفا در شرایط اضطرار با مصوبه شورای عالی امنیت ملی می‌تواند پس از اطلاع‌رسانی عمومی در مدت زمان دسترسی به برخی از خدمات مبتنی بر بستر اینترنت ( اعم از داخلی و بین‌المللی ) محدودیت اعمال کند. از سوی دیگر، در این طرح تصریح شده که محدودیت دسترسی به خدمات مبتنی بر بستر اینترنت (اعم از داخلی و بین‌المللی) برای دستگاه‌های اجرایی موضوع ماده ۵ قانون مدیریت خدمات کشوری، دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی شرکت‌ها و موسسات خصوصی حتی در شرایط اضطرار اعمال نخواهد شد.

میزان خسارات مستقیم قطعی اینترنت

همچنین در جلسه علنی دیروز مجلس، سیده فاطمه حسینی در تشریح مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان، با تاکید بر اینکه ریسک‌های سیاسی در کشور بر فضای اقتصادی کشور سایه افکنده و این ریسک‌ها تنفس درفضای زیست بوم نوآوری و فناوری را دشوار می‌کند، گفت:‌ اگر چه جلسات متعددی در کمیسیون اقتصادی و هیات رئیسه مجلس برگزار و چالش‌های بیمه‌ای و بانکی شرکت‌های استارت‌آپی بررسی شد، اما ناامیدی بر فضای زیست بوم دیده می‌شود. دکمه قرمزی که هرگز نباید فشرده می‌شد، فشرده شده و یکی از زیرساخت‌های مهم این زیست بوم یعنی دسترسی به شبکه جهانی اینترنت در کمال ناباوری به‌طور یکباره برای مدت طولانی قطع شد.

 براساس گزارش «ایرنا» عضو فراکسیون امید مجلس در ادامه با بیان اینکه بنابر گزارش‌ها، خسارت‌های مستقیم تنها به کسب و کارهای حوزه فناوری روزانه بالغ بر ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان برآورد شده است، یکی از مهم‌ترین چالش‌های استارت‌آپ‌ها را در زمینه ثبت، صدور و نظارت بر فعالیت کسب و کارها خواند و گفت: ضررهایی نیز در این حوزه مترتب می‌شود؛ تعدد نهادهای مسوول مجوزدهی و نظارت بر فعالیت کسب و کارها از چالش‌های مهم زیست بوم استارت‌آپی است.

مشکلات در زمینه مجوزدهی

حسینی با اشاره به مواردی از نهادهای مسوول در مجوز دهی و نظارت بر فعالیت کسب و کارهای استارت‌آپی ادامه داد: نهادهای مختلف، به استناد قانون با مقرراتی که اختیار صدور مجوز را برای آنها پیش‌بینی کرده است می‌توانند به نظارت، جریمه با تعطیلی این کسب و کارها به‌صورت ناگهانی اقدام کنند. علاوه بر این، فرآیندهای قضایی نیز با مشکلاتی همچون عدم آشنایی بدنه قضایی حاکمیت با مختصات این کسب و کارها، عدم استفاده کامل از ظرفیت دادسراهای جرایم رایانه‌ای و عدم شفافیت فرآیندهای قضایی به دلیل برخی مداخلات نهادهای غیرقضایی در امور قضایی مواجه هستند.

در خواست تشکیل کارگروهی برای مشکلات

همچنین مسعود پزشکیان نایب رئیس مجلس، خواستار تشکیل کارگروهی برای حل مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان شد و گفت: نکته مهم این است که نیروهای علمی و دانش‌بنیان باید مورد توجه قرار گیرند. در این جلسه مسائلی در رابطه با مشکلات این شرکت‌ها مطرح شد از جمله در حوزه تامین اجتماعی، فضای کسب و کار، مالیات، گمرک و مجوزها اما مگر غیر از دولت این موضوع به جای دیگری ربط دارد؟ چرا باید کاری کنیم فضای کسب و کار مشکل پیدا کند؟ دولت می‌تواند لایحه فوریتی در این باره به مجلس بیاورد و مشکلات را حل کند.

سند راهبردی اقتصاد هوشمند

از سوی دیگر، فرهاد دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی در جلسه علنی دیروز مجلس اعلام کرد: آیین‌نامه‌ای برای تنظیم رابطه شرکت‌های دانش‌بنیان با دولت تهیه و هسته اندیشه‌ورزی اقتصاد هوشمند تشکیل شده است، اکنون نیز سند راهبردی و نقشه راه اقتصاد هوشمند در آستانه نهایی شدن است و جایگاه ویژه‌ای برای شرکت‌های دانش‌بنیان قائل شده‌ایم. دژپسند درباره دستاوردها و مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: مشکلاتی در حوزه مالیاتی شرکت‌های دانش‌بنیان وجود دارد؛ از نظر قوانین و مقررات مشکلی وجود ندارد، اما در حوزه اجرا هنگام مواجهه شرکت‌های دانش‌بنیان با سازمان امور مالیاتی و گمرک مشکلاتی ایجاد می‌شود. وزیر اقتصاد با بیان اینکه مشکلات میان شرکت‌های دانش‌بنیان با سازمان امور مالیاتی و گمرک را در قالب بخشنامه رفع کرده‌ایم، گفت: برخی مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه مالیات نیازمند اصلاح قانون مالیات مستقیم است که وزارت اقتصاد این قانون را مورد بررسی قرار داده و تامین نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان، نوپا و نوآور مورد توجه قرار گرفته است تا با سرعت بیشتر و بدون مشکل به مسیرشان ادامه دهند.

وعده وزیر علوم

از سوی دیگر منصور غلامی وزیر علوم در جلسه علنی دیروز پارلمان وعده داد که «تسهیلات صدور محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را فراهم می‌کنیم.» وزیر علوم با بیان اینکه بهترین حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت از تولید آنها در بازار است، گفت: ورود کالاهای مشابه را اگر کمبود هم داشته باشیم باید متوقف یا محدود کنیم تا شرکت‌ها بتوانند سر پا بایستند و محصولات را به بازار ارائه کنند، البته باید تسهیلاتی برای صادرات محصولات آنها پیش‌بینی کرد.

همچنین سورنا ستاری معاون رئیس‌جمهوری نیز شرکت‌های دانش‌بنیان را خط مقدم مبارزه عنوان کرد و گفت: برای رشد اقتصاد دانش‌بنیان باید از بازار این شرکت‌ها صیانت کرد. او با تشریح مشکلات شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: ما هر سال نفت را می‌فروشیم و جنس وارد می‌کنیم. کاری که در اقتصاد به آن نفرین منابع گفته می‌شود. باید بررسی شود که چرا کشورهای دارای منابع زیرزمینی پیشرفت نمی‌کنند، ما باید به نیروی انسانی به‌عنوان پایه اقتصاد نگاه کنیم و اگر آنها فراموش شوند همین بساط می‌ماند.

ستاری ادامه داد: امروز ما ۴ هزار و ۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان و بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان فروش آن هم برای سال گذشته داشتیم که امسال رشد بیشتری خواهیم داشت. معاون رئیس‌جمهوری با اشاره به ایجاد بیش از ۳ هزار شغل در این بخش گفت: استارت‌آپ‌ها تامین‌کننده نیروی‌ انسانی هستند، باید بتوانیم در زمینه «بیو تکنولوژی»، «آی‌سی‌تی»، «نانو و سلول‌های بنیادین» هم اقداماتی انجام دهیم که اینها همه در اکوسیستم جدید شدنی است.