حسن روحانی استقرار پرونده نظام سلامت را آغاز گام دوم تحول نظام سلامت در کشور دانست و گفت: این کار رضایت زیادی را در شهروندان ایجاد کرده و موجب رفاه آنان را فراهم می‌کند. پرونده الکترونیک سلامت؛ مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات مربوط به رخدادهای سلامت مردم از پیش از تولد تا هنگام مرگ است که در بستر الکترونیکی امن ذخیره می‌شود.

 دسترسی به بخشی از این اطلاعات در هر مکان و زمان منحصرا در اختیار و مالکیت صاحب پرونده و تنها در صورت اجازه فرد و با رعایت قواعد محرمانه و حریم خصوصی در اختیار نظام سلامت به‌صورت تجمیعی و اشخاص مجاز قرار خواهد گرفت. سامانه‌های پایه پرونده الکترونیک سلامت در همه مراکز بهداشتی کشور پیاده و نزدیک به ۹۰ درصد جمعیت کشور تحت پوشش این خدمات هستند.  درهمین حال روز گذشته حسن روحانی رئیس‌جمهور در دیدار با وزیر و مدیران ارشد وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با ابراز خرسندی از آغاز حرکت بسیار ارزشمند در نظام سلامت گفت: امروز هزینه‌های غیرضرور برداشته می‌شود و سلامت مردم بهتر تامین خواهد شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، رئیس‌جمهور با اشاره به اقدامات بسیار مهم دولت یازدهم و دوازدهم در طرح تحول نظام سلامت، افزود: در طرح تحول سلامت به‌رغم شرایط سختی که دولت یازدهم و دوازدهم با آن مواجه بود، کار بزرگی به‌وجود آمد. در دولت یازدهم تا چند سال تحریم و چند سال در فشار کاهش قیمت نفت قرار داشتیم به‌گونه‌ای‌که قیمت نفت از ۱۲۰ دلار به ۳۰ دلار رسید اما دولت به‌گونه‌ای تلاش کرد که این کاهش درآمدها تا یک چهارم را مردم احساس نکنند. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه طرح تحول نظام سلامت، یکی از خدمات غیرقابل انکار دولت به ملت ایران بود، گفت: بسیاری از رهبران جهان در چندین دیدار خواستار چگونگی اجرای موفق این طرح در ایران بودند.

رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش، با اشاره به اهمیت ایجاد شادی و نشاط در جامعه و اینکه بهداشت بالاتر از درمان است، افزود: بخشی از این بهداشت مربوط به نشاط و امید مردم است و نباید چهره گرفته مردم کسی را سر حال بیاورد و همه دستگاه‌های تبلیغاتی از جمله روزنامه‌ها، صداوسیما و رسانه‌ها باید به مردم امید دهند. روحانی با تاکید بر اینکه نباید در زندگی خصوصی مردم مداخله کرد و این مداخله باید در حد ضرورت قانونی باشد، افزود: این مداخلات ضدبهداشت است و تذکر زیاد انسان را کلافه می‌کند و تحمل هر انسانی حدی دارد.

رئیس‌جمهور ضرورت وجود نشاط و سرزندگی در بین مردم و جامعه را خاطر نشان کرد و افزود: این به معنای آن نیست که اگر مشکلاتی در کشور وجود داشت به مردم اعلام نکنیم، بلکه نباید آنان را مایوس و در امانت خیانت کنیم. سعید نمکی وزیر بهداشت نیز بابیان اینکه حداقل ۷۵ میلیون ایرانی با کد ملی قابلیت تشکیل پرونده الکترونیک سلامت را دارند، گفت: از این پس برای هر فرد بدون پرونده الکترونیک سلامت در زمان مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی، این پرونده تشکیل و سابقه مراجعات و بیماری‌های وی نیز به آن منتقل می‌شود.