رحمان قهرمان‌پور در گفت‌وگو با «ایسنا» گفت: «واقعیت یا اصل کلی این است که هر کدام از این کشورها تابع مقتضیات خود در نظام بین‌الملل هستند. در شرایطی که اتحادیه اروپا نتوانسته تا الان فشار آمریکا را برای ایجاد کانال مالی کم کند تا بدون مبادله دلار تبادل کالا انجام شود بالطبع ترکیه، هند و سوئیس در راه‌اندازی این کانال به‌طور دو جانبه با ایران یا اجرای کامل آن محذوریت جدی دارند.»

وی با اشاره به فشار آمریکا روی این کشورها برای ممانعت از همکاری و تعامل دوجانبه مالی و بانکی با ایران ادامه داد: «حتی اگر در حوزه سیاسی این کشورها مقداری دنبال حفظ استقلال خود باشند در عرصه اقتصاد جهانی، آنها با اقتصاد جهان که تحت تاثیر آمریکا و دلار است، ادغام شده‌اند و جاهایی که راه‌اندازی و اجرای کانال مالی دوجانبه با اصول و مقتضیات  نظام مالی جهانی یا سرمایه‌داری در تقابل باشد این کار انجام نخواهد شد؛ اروپا هم در اینس‌تکس چیزی که وعده داده است تبادل کالاهای اساسی و ضروری در حوزه بشردوستانه است نه اینکه تمامی کالاها را در بر بگیرد. احتمالا ترکیه، هند، چین و سوئیس هم بخواهند در همین زمینه‌های بشردوستانه اقدام کنند که طبعا هم منافعی برایشان دارد اما بعید می‌دانم ترکیه بیش از حد بخواهد یا بتواند در مقابل نظام مالی جهانی مقاومت کند.» این کارشناس مسائل ترکیه ادامه داد: «ترکیه به‌دلیل همجواری و همسایگی با ایران در دوره‌هایی که ایران با تحریم مواجه شده بیشتر با ایران همکاری کرده است دلیل این هم، همین همسایگی دو کشور است، به این شکل هم منافع خود و هم سیاست حسن همجواری را با ایران پیش می‌برد. در عین حال در یکی دو سال اخیر در بحث هالک بانک حساسیت ویژه‌ای ایجاد شده است به‌طوری که نزدیک بود این مساله به بحرانی در روابط آمریکا و ترکیه منجر شود از این رو ترکیه در تعاملات خود احتیاط بیشتری را در پیش خواهد گرفت.»

قهرمان‌پور در پاسخ به این پرسش که به نظر می‌رسد بخش مهمی از انرژی و زمان در مذاکرات مربوط به ایجاد کانال مالی با ترکیه و نیز دیگر کشورها صرف پیدا کردن راه‌های جدید برای دور زدن تحریم‌ها خواهد شد چراکه بسیاری از مسیرها توسط آمریکا بسته شده است، اظهار کرد: «در هر حال ورود به اقتصاد غیررسمی هزینه دارد. آمریکا شاید بتواند در اقتصاد رسمی نفت ایران را صفر کند اما تمام اقتصاد دنیا رسمی نیست. حتی در اروپا هم سهم اقتصاد غیررسمی قابل‌توجه است مثلا در سال ۲۰۰۵ در گزارشی آمده بود که ۸ و نیم‌درصد اقتصاد سوئیس غیررسمی است. اقتصاد غیررسمی لزوما اقتصاد سیاه نیست بلکه معامله و تعامل به شکل نقدی و ... است. این درحالی است که تحریم‌ها عمدتا معطوف به اقتصاد رسمی است.» وی خاطرنشان کرد: «تفاوت این دوره از تحریم‌ها با دوره‌های قبل این است که به نظر می‌رسد آمریکا با اطلاعات و اشراف بیشتری وارد کار شده است.»