هیچ منعی برای غنی‌سازی ایران وجود ندارد

به گزارش «ایسنا» محمدجواد ظریف در پیامی توییتری خطاب به کشورهای اروپایی مشارکت‌کننده در توافق‌نامه هسته‌ای با ایران در این باره نوشت: «یادآوری برای سه شریک اروپایی ما در برجام: طبق ان‌پی‌تی، برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت هیچ منعی برای غنی‌سازی ایران وجود ندارد؛ نه اکنون، نه در سال ۲۰۲۵ و نه پس از آن. برای شرکای اروپایی، خواندن سندی که آن را امضا کردند و قول دادند از آن دفاع کنند، می‌تواند مفید باشد.»

ادعاهای جنجالی سفیر فرانسه در واشنگتن

این درحالی است که جرارد آرود، سفیر فرانسه در واشنگتن روز یکشنبه در صفحه توییتر خود با بیان اینکه انقضای برجام به معنای عدم پایبندی ایران به یک برنامه غیرنظامی برای فعالیت‌های هسته‌ای آن نیست، مدعی شد که در صورت عدم رعایت این مساله از سوی ایران پس از برجام ممکن است باز هم تحریم‌هایی علیه این کشور اعمال شود. به گزارش «ایسنا» سفیر فرانسه در واشنگتن در صفحه رسمی توییتر خود نوشت: «گفتن اینکه با انقضای مدت برجام (توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی)، ایران مجاز به غنی‌سازی اورانیوم خواهد شد. براساس معاهده ان‌پی‌تی و پروتکل الحاقی آن، (ایران) باید تحت نظارت سرسختانه نشان دهد که فعالیت‌های هسته‌ای آن غیرنظامی هستند.» جرارد آرود در ادامه مدعی شد که در صورت لزوم و رعایت نکردن معاهده ان‌پی‌تی از سوی ایران، ممکن است حتی پس از انقضای برجام تحریم‌هایی علیه ایران اعمال شود و نوشت: «همان‌گونه که در سال ۲۰۰۲ گفتیم، غنی‌سازی اورانیوم بدون یک برنامه معتبر غیرنظامی، براساس معاهده ان‌پی‌تی غیرقانونی محسوب می‌شود، همان‌طور هم در سال ۲۰۲۵ (انقضای برجام) قادر خواهیم بود تا در صورت لزوم واکنش نشان دهیم. تحریم‌هایی اعمال شدند و ممکن است دوباره اعمال شوند؛ پس از برجام همه اینها بر روال خود باقی می‌مانند.» وی در ادامه درباره برنامه غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران افزود: «روسیه اورانیوم غنی‌شده مورد نیاز را برای تاسیسات هسته‌ای بوشهر فراهم می‌کند و دلیل قانع‌کننده‌ای وجود ندارد که ایران پس از برجام بیش از حد غنی‌سازی انجام دهد.»

عراقچی خواستار توضیح پاریس شد

این ادعاهای سفیر فرانسه در آمریکا در ابتدا با واکنش سیدعباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امورخارجه ایران مواجه شد و وی در توییتی نوشت: «اگر توییت‌های جرارد آرود، موضع فرانسه است، ما با نقض آشکار و عمده اهداف برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ روبه‌رو هستیم. نیاز است پاریس فورا توضیح دهد یا ما اقدام مقتضی انجام می‌دهیم.»

احضار سفیر جدید فرانسه

پس از توییت عراقچی نیز سفیر جدید پاریس در تهران تنها چند ساعت پس از ارائه رونوشت استوارنامه خود به ظریف، برای ارائه توضیحات به وزارت‌خارجه احضار شد. فیلیپ تیه‌بو، سفیر جدید جمهوری فرانسه در تهران روز یکشنبه توسط سیدحسین سادات‌ میدانی، رئیس دبیرخانه ستاد پیگیری اجرای برجام به وزارت امورخارجه احضار شد. به گزارش «ایسنا» در این جلسه طرف ایرانی با اشاره به توییت‌های منتسب به سفیر فرانسه در واشنگتن که محتوای آنها از نظر کشورمان به هیچ عنوان قابل پذیرش نیست، خواستار توضیح دولت فرانسه شده و اعلام کرد در صورتی که اظهارات مزبور مورد تایید دولت فرانسه بوده و بیان‌کننده مواضع رسمی این کشور باشد، این امر در مخالفت آشکار با اهداف و مفاد برجام خواهد بود و چنانچه به نحوی رضایت‌بخش به این مساله رسیدگی نشده و موضوع فیصله نیابد، جمهوری اسلامی موضوع را براساس سازوکارهای پیش‌بینی شده در برجام پیگیری کرده و حق خود برای هرگونه واکنش مقتضی را محفوظ می‌داند. در واکنش، سفیر فرانسه در تهران ضمن ابراز بی‌اطلاعی از توییت‌های منتسب به سفیر کشورش در واشنگتن، بر اراده سیاسی این دولت بر اجرای کامل مفاد برجام تاکید ورزید و اعلام کرد مراتب را بلافاصله به پاریس گزارش خواهد کرد.

آغاز به‌کار تیه‌بو در تهران

تیه‌بو چند ساعت قبل از احضار به وزارت خارجه ضمن دیدار با وزیرخارجه ایران و ارائه رونوشت استوارنامه خود به وی، ماموریت خود را در تهران آغاز کرد. سفیر جدید جمهوری فرانسه در تهران در آغاز ماموریت خود در کشورمان بعدازظهر روز یکشنبه با وزیر امور خارجه دیدار و رونوشت استوار‌نامه خود را تسلیم او کرد. به گزارش «ایسنا» ظریف در این دیدار ابتدا ضمن اشاره به روابط تاریخی و دراز مدت دو کشور و وجود نگرش مثبت مردم کشورمان در قبال فرانسه، خواستار رفع موانع موجود مقابل روابط بین دو کشور با اتکا به دوراندیشی و خردمندی بین مقامات دو کشور شد. او با اشاره به حضور گروهک تروریستی منافقین در خاک فرانسه آن را یکی از مشکلات موجود بین دو کشور دانست. وزیر امورخارجه کشورمان همچنین از آمادگی ایران برای گفت‌وگو و همکاری با مقامات فرانسوی برای حل مشکلات منطقه یاد کرد و ضمن اشاره به تحولات خطرناکی که اخیرا در منطقه شمال آفریقا از جمله لیبی و سودان به وقوع پیوسته، آن را حاصل دخالت برخی از کشورهای عرب در منطقه دانست. ظریف در بخش دیگری از این دیدار ضمن انتقاد از بیانیه اخیر G -۷ و اظهارنظر سفیر فرانسه در آمریکا در قبال فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان، تداوم این قبیل مواضع را نابود‌کننده توافق هسته‌ای بین دو طرف دانست. سفیر جدید فرانسه نیز با اشاره به گفت‌وگوهای اخیر روسای جمهور دو کشور با یکدیگر، با تاکید بر اراده فرانسه برای ادامه گفت‌وگوها با کشورمان در مورد مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی افزود: موضع و اراده فرانسه همان‌طور که در گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور فرانسه با دکتر روحانی تاکید شد، حضور در برجام، حمایت و اجرای تعهدات آن از سوی دو طرف است. وی با اشاره به انجام تعهدات جمهوری اسلامی ایران در قبال برجام، به تلاش و نقش فرانسه در تاسیس و معرفی «اینس‌تکس» اشاره کرد.

عقب‌نشینی دیپلمات فرانسوی

البته بعد از اینکه ادعاهای آرود منجر به بروز تنش دیپلماتیک بین تهران و پاریس شد، این دیپلمات فرانسوی توییت‌های جنجالی خود را پاک کرد. وی یکشنبه شب مجبور به عقب‌نشینی و حذف این توییت شد.