انحصار و عدم رقابت بلای بزرگی برای کشور است عكس: president.ir

روحانی اضافه کرد: پس از اعلام تک نرخی شدن ارز یک عده دلال وارد عرصه شده و برای واردات کالا دلار دریافت کردند، اما با ثبت سفارش و اقدامات صوری، نیمی از ارز دریافتی خود را در بازار آزاد عرضه کردند و این کار بسیار ناپسندی بود. اگر چه باید با آن برخورد شود، اما مگر می‌شود بالای سر هر فردی دو مامور گماشت. بنابراین با توجه به تخلفاتی که انجام شد، دولت نتوانست طرح تک نرخی ارز را دنبال کند.رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: امروز هم برای کالاهای اساسی دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی می‌دهد اما در این حوزه نیز شاهد تخلفاتی هستیم. به نحوی که شخصی برای واردات ماده اولیه دارویی که تاریخ مصرف آن ۳ ساله است، ارز دریافت می‌کند، اما موادی وارد می‌کند که بیش از ۳ ماه از تاریخ انقضای آن باقی نمانده است بنابراین خیانت‌هایی در این حوزه انجام می‌شود که اصلا گفتنی نیست. در این شرایط همه باید دست به دست بدهیم تا کشور را نجات بدهیم.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، رئیس جمهور افزود: عده‌ای ثبت سفارش کردند و از بانک مرکزی پول گرفتند با تیمی از دلال‌های خارجی هماهنگ کردند، ۱۰۰ میلیون دلار پول گرفتند ۵۰ میلیون دلار جنس وارد کردند و بقیه را وارد بازار کردند. قوه‌قضائیه و دستگاه نظارتی بررسی کند. روحانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو، با بیان اینکه انحصار و عدم رقابت بلای بزرگی برای کشور است، گفت: در کشورمان در هر موضوعی که رقیب وجود نداشته باشد، شاهد پیشرفت نخواهیم بود و انحصار و انزوا، کشور را به عقب می‌اندازد.رئیس‌جمهور در ادامه سخنانش در واکنش به سفر مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا به منطقه گفت: اینکه آمریکا می‌خواهد ایران در منطقه، خود را کنار بکشد تا خودش همه‌کاره منطقه شود، از کارهای نشدنی است و امکان‌پذیر نیست. هر چقدر هم که وزیر خارجه آمریکا حتی به جای یک هفته ده‌ها هفته هم در کشورهای منطقه بچرخد، باز هم ناموفق خواهند بود. او همچنین اهداف آمریکا از آغاز جنگ اقتصادی با ایران را تشریح کرد.

آغازگر جنگ اقتصادی نبودیم

رئیس‌جمهوری روز دوشنبه در ادامه سفرهایش به استان‌های مختلف وارد استان گلستان شد. او صبح روز گذشته در جلسه شورای اداری استان گلستان گفت: هدف ترامپ، جدایی مردم از نظام، دست شستن از استقلال و انزوای ایران است اما او هم موفق نشد و نخواهد شد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری، رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز در شرایط تحریم قرار داریم به این معنا که شرایط عادی و طبیعی نیست، اظهار کرد: قرار داشتن در این شرایط سخت به این معنا نیست که از تحریم بترسیم و از اهداف خود دست برداشته و عقب‌نشینی کنیم، اما به هر حال شرایط جنگ اقتصادی ویژگی‌های خاص خود را دارد. وی در ادامه گفت: جنگ اقتصادی بدون سختی معنا ندارد. روحانی با اشاره به آثار جنگ اقتصادی آمریکا علیه کشورمان، اظهار کرد: ابرقدرت مستبدی به نام آمریکا با کمک صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه جنگ اقتصادی بزرگی را بر ملت ایران تحمیل کرده و معلوم است که این جنگ می‌تواند شهید، مجروح و خسارت داشته باشد، اما مهم این است که باید در مقابل آن ایستادگی کنیم و البته در این جنگ ما نیز خسارت‌هایی به دشمن می‌زنیم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: افتخار دولت دوازدهم این است که ما آغازگر این مسیر نبودیم. البته به‌طور مداوم ما را تحریک کردند که شروع‌کننده باشیم و در این راه دولت دوازدهم خدمت بزرگی به ایران و ملت بزرگ ایران  کرد که در آینده ابعاد و زوایای مختلف این کار دولت دوازدهم را برای مردم بازگو خواهم کرد.روحانی اضافه کرد: شاید اگر دولت دیگر و شرایط دیگری در کشور حاکم بود، ما آغازگر می‌شدیم. البته خیلی تحریک کردند که ما را لبه آتش ببرند که یک جا نقض‌کننده باشیم تا بلافاصله آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیانیه داده و به واسطه آن فشارها و قطعنامه‌های مختلف علیه کشورمان صادر شود.رئیس جمهور با تاکید بر اینکه افتخار دولت این است که آغازگر و متجاوز به حقوق بین‌المللی نبوده است، گفت: امروز هم آغازگر جنگ اقتصادی آمریکا، صهیونیست‌ها و مرتجعین منطقه هستند چرا که هنوز هم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند که ایران کاملا به تعهدات خود پایبند بوده است.

اهداف آمریکا از جنگ اقتصادی

رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکا نیز در جنگ اقتصادی چندین هدف را دنبال می‌کند، گفت: هدف اصلی آمریکا این است که مردم ایران از نظام اسلامی جدا شوند و دیگر راه شهدا و علما را ادامه نداده و برای استقلال، امنیت، آزادی، ایمان، اعتقاد و هویت ایرانی و اسلامی خود حاضر به فداکاری نباشند اما به فضل الهی در این هدف خود به هیچ‌وجه موفق نخواهند شد چرا که ملت ایران به اسلام، عشق می‌ورزند و مصمم هستند راه استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی ایران را مانند ۴۰ سال گذشته با قدرت ادامه دهند.روحانی منزوی کردن ایران را هدف دیگر آمریکا از جنگ اقتصادی علیه ملت ایران دانست و گفت: بدون تردید هرگونه پیشرفت و توسعه در کشور با انزوا همخوانی ندارد، چرا که اگر صادرات نداشته باشیم و سرمایه‌‌گذاری و تکنولوژی پیشرفته وارد کشور نشود، قرار گرفتن در مسیر رشد و توسعه بسیار دشوار و چه بسا نشدنی است.رئیس‌جمهور با طرح این سوال که چرا تولید دچار مشکل می‌شود، گفت: اگر کالایی تولید شود، اما به فروش نرسد، بدون تردید، کارخانه تعطیل می‌شود، بنابراین تقاضا است که تولید را تحریک می‌کند.

روحانی با اشاره به اینکه اگر تکنولوژی هم نباشد، نمی‌توان به راحتی مسیر توسعه را طی کرد، اظهار کرد: برخی تکنولوژی‌ها را باید خودمان بسازیم و گاهی نیز نیاز داریم که آن را وارد کنیم و اگر تکنولوژی‌های پیشرفته از خارج خریداری شود، بدون تردید مسیر میانبری برای پیشرفت طی خواهیم کرد. همان‌طوری که اگر برای صنعت هسته‌ای تکنولوژی را وارد نمی‌کردیم، چه بسا ۳۰ سال آینده به وضعیتی که الان در آن هستیم دست می‌یافتیم.رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در دوران ریاست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی با یک کشوری مذاکره و یک عدد سانتریفیوژ به کشور وارد کردیم و غنی‌سازی را با سرعت بهتری آغاز کردیم. چه بسا اگر آن را وارد نمی‌کردیم، شاید ۱۰ تا ۲۰ سال عقب‌تر از شرایط کنونی بودیم.روحانی افزود: در دوران جنگ تحمیلی نیز وقتی به دنبال موشک ضد زره بودیم، نقشه ساخت آن را خریداری کردیم و در زمستان سال ۶۲ بود که با آقای هاشمی رفسنجانی برای تست آن موشک حضور یافتیم البته ما می‌توانستیم بالاخره خودمان آن موشک را بسازیم اما بی‌تردید سال ۶۲ نمی‌توانستیم آن را تولید و تست کنیم.رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه آمریکا قصد دارد دیواری دور ایران بنا کند، تاکید کرد: این کار برای آمریکا امکان‌پذیر نیست و ایران هیچ‌گاه منزوی نخواهد شد و هم‌اکنون در سطح جهان نسبت به اهداف آمریکا درخصوص توافق هسته‌ای و تحریم‌ها تنها چند کشور انگشت‌شمار از آن حمایت می‌کنند و به جز این چند کشور تمام کشورهای دنیا، حتی متحدین آمریکا و اتحادیه اروپا از ایران دفاع کرده و آمریکا را محکوم می‌کنند لذا آمریکا هیچ‌گاه نمی‌تواند ایران را در محاصره قرار دهد.روحانی خاطر نشان کرد: هدف دیگر آمریکا این است که نقش ایران را در منطقه کمرنگ کند تا نتوانیم در این منطقه جزو کشورهای پیشرو و تأثیرگذار باشیم و این موضوع را در چند کشور از جمله یمن امتحان کردند، اما موفق نبوده و به دنبال آن هستند که خود را از یمن بیرون بکشند و امروز مشخص شده که کارشناس‌های نظامی آمریکا در یمن حضور داشتند.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: در چند سال گذشته برخی کشورهای منطقه بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار اسلحه خریداری کردند که عمدتا از آمریکا بوده است، اما به‌‌رغم این تسلیحات اعلام می‌کنند که در یمن شکست خورده و یمن راه‌حل نظامی ندارد.روحانی گفت: هدف دیگر آمریکا از جنگ اقتصادی این است که فشار وارد کند تا ما امتیاز سیاسی در بخش‌های هسته‌ای و موشکی یا در منطقه به آنها بدهیم چرا که ترامپ مرتبا اعلام می‌کند که سر توافق هسته‌ای بر سر آمریکا کلاه رفته و بدترین توافق تاریخ آمریکا بوده است، البته جمهوری اسلامی ایران در این توافق هدف برد - برد را پیگیری می‌کرده است.روحانی تصریح کرد: آمریکا به دنبال اعمال فشار است، اما هیچ‌گاه تسلیم فشارهای آمریکا نشده و در مقابل آن سر فرود نخواهیم آورد. باید به آمریکایی‌ها تفهیم کنیم که اگر می‌خواهند با ایران صحبت کنند باید به ملت ایران احترام بگذارند و تحریم‌ها را کنار بگذارند. رئیس‌جمهور افزود: ما هیچ‌گاه از حرف زدن مضایقه نکردیم، اما باید این موضوع از چارچوب اصولی و منطقی برخوردار باشد.رئیس‌جمهور با بیان اینکه آمریکایی‌ها به زعم خودشان سه گلوگاه سیستم بانکی، درآمدهای ارزی و حمل و نقل را تحت فشار قرار داده‌اند، گفت: در حوزه کشتیرانی و حمل و نقل کالا با پیش‌بینی‌هایی که از قبل کرده بودیم اقدامات خوبی انجام شده و طی ماه‌های اخیر ۱۰ فروند کشتی کانتینر بر خریداری کرده‌ایم ضمن اینکه راه‌های جایگزینی نیز در این حوزه وجود دارد.

در حوزه اخلاق کم آورده‌ایم

روحانی درادامه سخنان خود با اشاره به وعده‌هایش درسفرهای استانی گفت: هیچ طرح و پروژه‌ای هم نبوده که وعده داده باشیم و اجرایی شدن آن را پیگیری نکنیم. روحانی تصریح کرد: نمی‌شود که همه مردم در انتخابات شرکت کنند و دولتی را انتخاب کنند و انتظار داشته باشند که دولت همه کارها را درست کند. این در حالی است که دولت به تنهایی توان این کار را ندارد و اصل و اساس حضور و همراهی مردم است. روحانی همچنین تصریح کرد: در ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی در همه عرصه‌ها پیروز شدیم و تنها در یکجا کم آورده‌ایم و آن حوزه اخلاق، ایثار، فداکاری، راستگویی و ادای امانت است. رئیس‌جمهور گفت: چرا تولیدکننده و کاسب به سود کم و منطقی قانع نیستند و جیب بزرگ برای بیت‌المال دوخته شده است.

لزوم فعالیت در فضای مجازی

به گزارش «ایرنا» رئیس‌جمهوری دوشنبه شب در جمع علما و روحانیون اهل تسنن و تشیع استان گلستان، با بیان اینکه در معنویت و کارزار مبارزه با تبلیغات دشمن شرایط بسیار دشواری داریم، گفت که امواج فناوری از ما اجازه نمی‌گیرند و باید در فضای مجازی فعال باشیم.در دومین روز از سفر رئیس‌جمهوری به استان گلستان مرکز ۱۵۲ تختخوابی اورژانس و ترومای شهید نبوی (۵آذر) گرگان با حضور رئیس‌جمهور به بهره‌برداری رسید. روحانی صبح دیروز پس از گشایش مرکز ترومای گرگان هنگام خروج از بیمارستان «۵ آذر»، در مواجهه با شماری از جانبازان قطع نخاعی از خودرو پیاده شد و در خیابان با آنان دیدار و گفت‌وگو کرد. همچنین رئیس‌جمهوری با اشاره به ظرفیت‌های بکر گلستان گفت: در این سفر ۲۰ هزار میلیارد تومان تفاهم‌نامه میان بانک‌ها برای توسعه همه جانبه این استان امضا شد. نخستین سفر دکتر حسن روحانی به گلستان آذر ۹۳ انجام شد.