او مواضع سیاسی اتحادیه اروپا در قبال برجام را مواضعی محکم خواند و ابراز امیدواری کرد در زمینه توسعه همکاری‌های اقتصادی و در عمل نیز گام‌های ارزنده و مناسبی از سوی اتحادیه اروپا برداشته شود. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: ما معتقدیم عده‌ای که مخالف روابط عمیق ایران و اتحادیه اروپا هستند، برنامه‌هایی را برای تخریب این روابط خوب، طراحی کرده‌اند که نباید به آنها اجازه داده شود که این برنامه‌های خود را پیش ببرند. رئیس‌جمهوری ابراز امیدواری کرد که روابط ایران و کشورهای عضو اتحادیه اروپا در حوزه‌های اقتصادی و همکاری برای تحکیم برجام و مسائل منطقه‌ای بیش از پیش گسترش یابد.

«ورونیک پتی» سفیر جدید بلژیک در تهران نیز ضمن تقدیم استوارنامه خود و ابلاغ سلام گرم پادشاه و نخست‌وزیر کشورش به حسن روحانی گفت که روابط تهران – بروکسل در همه زمینه‌های مورد علاقه و به‌ویژه اقتصادی بیش از پیش توسعه یافته است و دو کشور در سال ۲۰۲۰ میلادی، یکصدمین سالگرد برقراری روابط مشترک را جشن خواهند گرفت. او برجام را یک موفقیت بزرگ در عرصه بین‌المللی برشمرد و گفت که اتحادیه اروپا و بلژیک همه تلاش‌های خود را برای حفظ برجام به‌کار گرفته‌اند.

دیدار با سفیر جدید هلند

رئیس‌جمهوری، در دیدار با سفیر جدید هلند روابط دو کشور را دیرینه ، صمیمانه و مثبت توصیف کرد و گفت: علاقه‌مند هستیم در روابط دو کشور در تمامی زمینه‌ها به‌ویژه عرصه‌های اقتصادی و بانکی، تحولات گسترده و سازنده‌ای در راستای منافع دو ملت رقم بخورد. حسن روحانی پس از دریافت استوارنامه «ژاک لویی ورنر» سفیر جدید هلند در تهران، با اشاره به اینکه تحکیم روابط با آمستردام برای تهران بسیار حائز اهمیت است، اظهار کرد: اطمینان دارم با همکاری‌های دوجانبه می‌توان روابط دو کشور را در عرصه‌های مختلف به‌ویژه در زمینه بانکی و مالی هرچه بیشتر ارتقا داد.

رئیس‌جمهوری با استقبال از مواضع سیاسی هلند و اتحادیه اروپا در زمینه برجام، گفت: باید همه تلاش کنیم تا از این توافق بسیار مهم و بین‌المللی به‌خوبی حفاظت و صیانت شود و امیدوارم حکم موقت دادگاه‌ بین‌المللی لاهه بر رفتار غیرقانونی دولت آمریکا، از جمله در موضوع تحریم‌های ضدانسانی تاثیرگذار باشد. ژاک لویی ورنر سفیر جدید هلند هم در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود، اهتمام جدی آمستردام برای تقویت روزافزون روابط دوستانه با تهران را مورد تاکید قرار داد و گفت: دولت هلند کاملا از اجرای برجام حمایت می‌کند و همگام با تقویت نهادهای مالی اتحادیه اروپا مصمم است روابط بانکی را با ایران ارتقا داده و اجازه ندهد تحریم‌ها، تاثیرات سوئی بر روابط اقتصادی دو کشور بگذارد.

دیدار با سفیر جدید آفریقای جنوبی

در ادامه این دیدارها، رئیس‌جمهور با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران، آفریقای جنوبی را دوست نزدیکی برای خود می‌داند، اظهار کرد: با توجه به نزدیکی دو ملت، خواهان برقراری روابط گسترده و صمیمی با دولت مردمی و دموکراتیک آفریقای جنوبی هستیم. حسن روحانی روز سه‌شنبه پس از دریافت استوارنامه «ویکا مازوی کومولو» سفیر جدید آفریقای جنوبی با بیان اینکه تهران و پرتوریا علاوه بر روابط دوجانبه در عرصه‌های بین‌المللی نیز همکاری‌های نزدیک و سازنده‌ای با یکدیگر دارند گفت: دو کشور در مقاطع مختلف همواره در عرصه‌های بین‌المللی از لحاظ سیاسی و حقوقی از یکدیگر حمایت کرده‌اند و امیدواریم بتوانیم روابط خود را در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی بیش از گذشته توسعه دهیم. رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران و آفریقای‌جنوبی از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار هستند که آن را می‌توانیم مکمل اقتصاد یکدیگر قرار دهیم. روحانی همچنین تقویت مناسبات مالی و بانکی بین دو کشور را مورد تاکید قرار داد و اظهار امیدواری کرد که شاهد تحولی در این زمینه باشیم. ویکا‌مازوی کومولو سفیر جدید آفریقای جنوبی نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود با تاکید بر حمایت آفریقای جنوبی از حکم دادگاه لاهه اظهار کرد: آفریقای جنوبی همواره از مواضع جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین‌المللی حمایت می‌کند و عمیقا تمایل داریم روابط اقتصادی بین دو کشور را در عرصه‌های مختلف گسترش دهیم و در این راستا حوزه‌هایی را برای همکاری مشترک شناسایی کرده‌ایم. مازوی‌کومولو با بیان اینکه مصمم هستیم در تقویت مناسبات اقتصادی دو کشور بر موانع بانکی غلبه کنیم، گفت: آفریقای جنوبی بر تعهد مجدد خود برای در کنار ایران ماندن به‌ویژه در شرایط دشوار کنونی تاکید دارد.

شرکت‌های ژاپنی در ایران خواهند ماند

رئیس‌جمهوری ایران در ادامه دیدار با سفرای جدید خارجی با اشاره به ضرورت گسترش همکاری‌ها و سرمایه‌گذاری‌های مشترک توسط شرکت‌ها و بخش خصوصی ایران و ژاپن، بر تلاش در راستای توسعه مناسبات و همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف تجاری، اقتصادی، انرژی، پتروشیمی، ماشین‌سازی، بهداشت و درمان، محیط‌زیست و گردشگری تاکید کرد.

حسن روحانی روز سه‌شنبه هنگام دریافت استوارنامه سفیر جدید ژاپن در کشورمان با اشاره به اینکه در آستانه نودمین سالگرد برقراری روابط دیپلماتیک ایران و ژاپن قرار داریم اظهار کرد: روابط دیرینه ایران و ژاپن همواره دوستانه بوده و دو ملت برای یکدیگر احترام خاصی قائل هستند. سفیر جدید ژاپن در تهران نیز در این دیدار ضمن تقدیم استوارنامه خود به رئیس‌جمهور کشورمان، گفت: امپراتوری و دولت ژاپن خواهان توسعه روابط و همکاری‌های دوستانه تهران – توکیو است. «میتسوگو سایتو» با اشاره به روابط تاریخی و دوستانه دو کشور در زمینه‌های مختلف اظهار کرد: دولت و شرکت‌های ژاپنی به‌رغم فشارها و تحریم‌های آمریکا همچنان به روابط خود با ایران ادامه می‌دهند و در ایران می مانند؛ چراکه تجار و مسوولان ژاپنی نسبت به آینده ایران اطمینان دارند.

دیدار با سفیر جدید قطر

روحانی در دیدار با سفیر جدید قطر با بیان اینکه اراده قوی دو دولت ایران و قطر بر توسعه همه‌جانبه روابط استوار است، اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره قطر را به‌عنوان کشوری دوست، برادر و همسایه تلقی کرده و روابط نزدیک‌تر دو کشور را به نفع دو ملت و منطقه می‌دانیم. حسن روحانی روز سه‌شنبه پس از دریافت استوارنامه «محمدحمدسعدالفهیدالهاجری» سفیر جدید قطر، با تاکید بر اینکه تهران خواهان امنیت و آرامش کامل در منطقه حساس و آبراه مهم خلیج‌فارس است، تاکید کرد: دخالت سایر کشورها در امور داخلی کشورهای همسایه قابل قبول نیست و معتقدیم ملت قطر، ملتی رشید و بزرگ هستند و مسوولان قطر نیز با حکمت، امور کشور خود را اداره می‌کنند و از نظر تهران کسی حق ندارد، برای مردم و حکومت قطر تصمیم‌گیری کند. محمد حمد سعد الفهید الهاجری سفیر جدید قطر نیز در این دیدار پس از تقدیم استوارنامه خود اهمیت تقویت روابط با جمهوری اسلامی ایران را مورد تاکید قرارداد و گفت: قطر به‌طور جدی تلاش می‌کند که روابط دو کشور را برای منافع دو ملت هر چه بیشتر ارتقا دهد.

دریافت استوارنامه سفرای بوسنی و سنگال

دریافت استوارنامه سفرای جدید بوسنی و هرزگوین و سنگال و توسعه و تقویت روابط دوجانبه از دیگر برنامه‌های رئیس‌جمهوری ایران در دیدار با سفرای خارجی بود.