ایران بار دیگر داغدار شد. بامداد چهارشنبه یک دستگاه تانکر حامل سوخت با یک دستگاه اتوبوس مسافربری در سنندج تصادف کرد؛ حادثه‌ای که تعدادی از هموطنان را به کام مرگ کشید. در پی این حادثه دلخراش، استانداری کردستان در اطلاعیه‌ای سه روز عزای عمومی اعلام کرد. حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دیروز در پیامی با ابراز همدردی و تسلیت به خانواده‌های جان‌‌باختگان سانحه رانندگی ترمینال مسافربری سنندج، به استاندار و مسوولان استان کردستان فرمان داد تا علت وقوع این سانحه را بررسی و نسبت به تسکین آلام خانواده‌های داغ‌دیده و نیز ارائه گزارش اقدام کنند. عبدالرضا رحمانی فضلی وزیر کشور هم در پیامی ضمن‌تسلیت و ابراز همدردی از استاندار کردستان خواست تا به وضعیت آسیب‌دیدگان رسیدگی فوری شود. آیت‌الله‌هاشمی شاهرودی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهوری، محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهوری و علی لاریجانی رئیس‌مجلس شورای اسلامی هم در پیام‌هایی جداگانه این حادثه تلخ و جان‌باختن و زخمی شدن تعدادی از هموطنان را تسلیت گفتند.

جزئیات حادثه

ساعت ۱۰ دقیقه بامداد چهارشنبه، یک دستگاه اتوبوس «دیدار سیرگیتی» به قصد تهران، از ترمینال سنندج خارج شده بود که به محض خروج از ترمینال، یک تانکر حامل سوخت از پشت به اتوبوس برخورد کرد و اتوبوس دچار حریق شد. به گزارش سایت خبری الف، یکی از رانندگان اتوبوس دچار سانحه تصادف سنندج گفت: در زمان وقوع سانحه اتوبوس ۱۷ سرنشین داشت که تنها دو نفر نجات پیدا کردند و ۱۵ نفر جان باختند. چیاکو کریمی یکی از دو راننده اتوبوس که از این حادثه جان سالم به‌در برده است، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس در سنندج اظهار کرد: اتوبوس برای سوار کردن مسافر پشت یک دستگاه وانت توقف کرد که ناگهان همزمان با برخورد تانکر با اتوبوس صدای انفجار بلند شد و تانکر و اتوبوس به صورت همزمان دچار حریق شدند.

او با بیان اینکه در کل ۱۴ مسافر، ۲ راننده و یک شاگرد راننده سرنشین اتوبوس بودیم، اظهار کرد: تنها دو نفر از این ۱۷ سرنشین جان سالم به‌در برده و مابقی متاسفانه جان باخته‌اند. با این حال، بهمن مرادنیا، استاندار کردستان  درباره آمار کشته‌شدگان گفت: در این‌باره هیچ پنهان‌کاری انجام نشده و تعداد قطعی کشته‌ها ۱۱ نفر است. او گفت: ۵ نفر هم در این حادثه مصدوم شده‌اند. البته سخنگوی اورژانس کشور هم در گفت‌و‌گو با «ایسنا» از تحویل بقایای اجساد حادثه تصادف اتوبوس مسافربری و کامیون حمل سوخت در سنندج در قالب ۱۱ کیسه خبر داد. مجتبی خالدی گفت: علاوه‌بر ۱۱ قربانی حادثه که هویت‌شان مشخص شده بود، تاکنون ۱۱ کیسه حاوی بقایای اجساد جمع‌آوری شده از محل حادثه برای تشخیص هویت به پزشکی قانونی تحویل شده است. او مجددا تاکید کرد که تاکنون فقط هویت ۱۱ کشته برای ما محرز است؛ چون اجساد سوخته‌اند و تعداد آنها هنوز معلوم نیست.

این در حالی است که صالح زندی، معاون عملیات سازمان آتش‌نشانی شهر سنندج با بیان اینکه در این حادثه دو دستگاه خودروی وانت پیکان و خودرویی که قابل شناسایی نبود، قربانی حادثه شدند و ۱۸ هزار لیتر مواد سوختی در این حادثه سوخت، تاکید کرد: ۱۳ جسد تحویل نیروهای اورژانس داده شد که ۱۲ نفر آن مربوط به اتوبوس و یک نفر آن مربوط به نفتکش است و راننده و شاگرد راننده اتوبوس نجات پیدا کرده‌اند. با این همه، دیروز دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان، پارگی شیلنگ ترمز تانکر حمل سوخت را علت اولیه حادثه تصادف سنندج اعلام کرد. او همچنین با تاکید بر اینکه تانکر حمل سوخت مربوط به خود ایران بوده، شایعات درباره اینکه تانکر و راننده آن از کشور عراق بوده‌اند را رد کرد. بهمن مرادنیا، استاندار کردستان هم نقص کامیون نفتکش را علت حادثه سنندج اعلام کرد.

منابع خبری همچنین دیروز خبر دادند: درحالی‌که تعدادی از هموطنانمان در حادثه تصادف اتوبوس در سنندج در حال سوختن بودند و مردم و امدادگران مشغول کمک به حادثه‌دیدگان، تعداد انگشت‌شماری عناصر آشوبگر ناگهان در بین مردمی که در محل حادثه حضور داشتند، ظاهر شدند و به سمت نیروهای امدادی و انتظامی حمله‌ور و لحظاتی مانع امداد‌رسانی شدند و با سنگ و چوب به تعدادی از خودروهای دولتی، انتظامی و امدادرسان صدمات جدی وارد کردند. رضا میرزایی، مدیرکل امنیتی استان کردستان درباره حاشیه‌های یادشده، به «ایسنا» توضیح داد: عده‌ای از مردم در دقایق اولیه این حادثه با دیدن صحنه آتش‌سوزی و پیکر جانباختگان احساساتی شده و با عوامل نیروی انتظامی حاضر در محل حادثه درگیر شدند. عده‌ای معدود از حاضران در محل حادثه به سمت نیروهای انتظامی سنگ‌پرانی کردند و یک دستگاه سمند را نیز به آتش کشیدند.