دنیای اقتصاد: وزیران کابینه یازدهم، در واپسین روزهای کاری در پاستور، یکی پس از دیگری وضعیت حضورشان در کابینه بعد را اعلام می‌کنند. برخی صریح و برخی دیگر در لفافه. بیشترین حاشیه دیروز حضور وزیران در حیاط پاستور پس از جلسه هیات وزیران، واکنش و پاسخ‌های آنها به سوالی بود که درباره حضور یا عدم حضورشان در دولت آینده مطرح شد.

در میان وزیرانی که دیروز به این سوال خبرنگاران پاسخ دادند، محمود واعظی حضور خود در دولت آینده را تایید کرد؛ البته نه در جایگاه وزارت ارتباطات. واعظی با تاکید بر اینکه در وزارت ارتباطات کابینه دوازدهم حضور نخواهد داشت، تایید کرد که «صحبت‌هایی» برای «ریاست دفتر رئیس‌جمهور» با او شده است. پیش از این نیز گمانه‌هایی نزدیک به یقین، نام محمود واعظی را در فهرست مردان روحانی در دولت دوازدهم مطرح و از او به عنوان محتمل‌ترین گزینه برای «ریاست دفتر رئیس‌جمهور دوازدهم»، یاد کرده بودند. وزیر ارتباطات دولت یازدهم در عین حال تاکید کرد که شخص رئیس‌جمهوری مشخص خواهد کرد در چه جایگاهی به خدمت ادامه دهم. البته این جمله را برخی دیگر از اعضای دولت که نخواستند به روشنی از چگونگی ادامه کارشان در دولت روحانی سخن بگویند نیز تکرار کردند. ازجمله معصومه ابتکار معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست هم دیروز، توپ را به زمین حسن روحانی انداخت و درباره حضورش در کابینه دوازدهم گفت که رئیس‌جمهور مشخص می‌کند چه کسانی در کابینه باشند و ما هم تابع نظر ایشان هستیم. رضا صالحی‌امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هم این‌گونه به سوال درباره کارش با دولت آینده پاسخ داد. او که هنوز عمر حضورش در دولت یازدهم به‌عنوان «وزیر»، به یک‌سال نرسیده، در حاشیه جلسه دیروز هیات دولت به خبرنگاران گفت: «حضورم در دولت بعد در اختیار رئیس‌جمهوری است و همه ما تابع تصمیمات رئیس‌جمهور هستیم.» او در عین حال تاکید کرد: «آنچه برای اعضای کابینه مهم است، موفقیت رئیس‌جمهوری و در مرحله بعد آنچه ما به دنبال آن هستیم، پاسخگویی به مطالبات مردم است.»

پست بعدی نعمت‌زاده؟

برخلاف صالحی امیری، محمدرضا نعمت‌زاده، دیروز صراحت را بر لفافه گویی ترجیح داد و رسما اعلام کرد که در کابینه دوازدهم، وزیر نخواهد بود. وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد که «ان‌شاءالله وزیر نخواهیم بود؛ چرا که در خواستمان این است که کارها قدری سبک‌تر شود.» «اقتصادنیوز» هم در خبری، خروج محمدرضا نعمت‌زاده از کابینه را قطعی خواند و نوشت: «محمد شریعتمداری به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه جانشینی او در وزارت صنعت، معدن و تجارت مطرح است.» این سایت خبری همچنین با انتشار شنیده‌هایی به نقل از منابع نزدیک به دولت خبر داد که نعمت‌زاده پس از ترک وزارت صنعت، به وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی رفته و به‌عنوان قائم‌مقام وزیر مشغول به فعالیت خواهد شد. با این همه، دیروز و در میان وزیرانی که درباره چگونگی حضورشان در دولت آینده سخن گفتند، سید محمود علوی وزیر اطلاعات، بیش از همه در لفافه پاسخ داد. او در پاسخ به این سوال که آیا در کابینه دوازدهم می‌مانید یا خیر گفت: «سربازم و سرباز سنگر خدمت خودش را تعیین نمی‌کند.»