بازارگاه‌های دیجیتالی ابزاری برای افزایش راندمان حمل‌ونقل کشور

بازارگاه‌های الکترونیکی حمل‌ونقل، اطلاعات محموله‌‌ها را از طریق موبایل و اینترنت در دسترس شرکت‌های حمل‌ونقل و کامیون‌داران قرار می‌‌دهد و آنان را در یافتن بار برگشت یاری می‌رساند تا با زمان‌‌بندی بهتر و کاهش زمان یافتن بار مناسب بتوانند از کامیون‌‌های خود بهتر استفاده کنند. از سوی دیگر با کاهش زمان و تسهیل انجام تعاملات و معاملات، انتظار صاحبان کالا را برای حمل محموله‌‌های آماده خود کاهش ‌دهند. فرآیندهای فعلی تخصیص بار به کامیون که مبتنی بر نوبت‌دهی و تعرفه است را به رزرو، ارائه پیشنهاد بارهای برگشتی، تسهیل و تسریع روند اعلام تا حمل بار و... که همه موارد فوق در نهایت در شفافیت هزینه حمل موثر (از طریق از بین رفتن هزینه‌های پنهان مانند اخذ کمیسیون‌های نامتعارف) و در عین حال درآمد کامیون‌داران را افزایش می‌دهد. در بازارگاه‌های الکترونیکی، کاربران به یکدیگر امتیاز می‌دهند، امتیازدهی محیط ارزیابی مستمر را ایجاد می‌‌کند و باعث تشویق اعضا به تعهد به کیفیت بهتر خدمات شده و با نشان دادن عملکرد واقعی اعضا ریسک‌های موجود در معامله را کاهش می‌دهد.

در همین راستا، سامانه هوشمند حمل‌ونقل باروان را راه‌اندازی کرده‌ایم. در این سامانه مشتری یا کاربر بار خـود را به نزدیک‌ترین و مجهزترین کامیون یا تریلر ثبت‌شده در سامانه باروان معرفی می‌کند. سامانه و سرویس هوشمند باروان با سایر خدمات حمل‌ونقل موجود، متمایز است. این سامانه همه گزینه‌های مطلوب اقتصادی و ایمنی را برای بار و کامیون در اختیارمصرف‌کنندگان قرار می‌دهد. در حقیقت ERP حوزه حمل‌ونقل هستیم. اتوماسیون کامل فرآیند حمل بار از نقطه اعلام بار، رصدبار، صدور سند حمل از بستر نرم‌افزاری تا حسابداری از بستر این بازارگاه دیجیتالی انجام می‌شود. قرار است فورواردر صنعت حمل‌ونقل باشیم. در بازارگاه مسوولیت حمل‌ونقل همچنان به عهده شرکت‌های حمل‌ونقل است. سامانه باروان اولین دارنده نرم‌افزار صدور بارنامه آنلاین است که زیرنظر سازمان راهداری صادر خواهد شد. این سامانه تقریبا یکسال است که فعال شده و در قیمت‌گذاری بار انواع جزئیات شامل نوع بسته‌بندی، روز بارگیری، وزن بار و نوع بار تاثیرگذار بوده و براساس تن-کیلومتر محاسبه می‌شود. بستر صدور حواله الکترونیک کاملا آماده است و عزم سازمان راهداری بر این است که این موضوع زودتر اجرایی شود. به راحتی با این ابزار می‌توانیم بارهای سراسر کشور را ببینیم و راننده می‌تواند بار موردنظر خود را به مقاصد موردنظر انتخاب کند. درحال‌حاضر ۷ هزار و ۸۰۰ راننده فعال در این بازارگاه داریم. شرکت‌های حمل‌ونقلی می‌توانند از این ابزار برای گسترش بازار خود استفاده کنند. نزدیک به ۳۰ میلیون بارنامه در طول سال در کشور صادر می‌شود که حدود ۴۰ تا ۴۵ درصد فرار بارنامه‌ای در کشور داریم که با این بازارگاه می‌توان از آنها جلوگیری کرد.

با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری قصد داریم نقش بازارگاه‌ها را در صنعت حمل‌ونقل پررنگ‌تر کنیم و سعی داریم ابزاری برای افزایش راندمان حمل‌ونقل کشور باشیم. برای فرهنگ‌سازی این موضوع از تدوین کارگاه‌های آموزشی در کانون کامیون‌داران شروع کردیم و اولین مسابقه رالی خانوادگی خودروهای سنگین کشور را در کرج برگزار کردیم. تمامی موارد شامل سنجش راننده، تعیین اصالت بار و بارنامه بر پایه درگاه‌های الکترونیکی سازمان راهداری انجام می‌شود. با همکاری سازمان راهداری و معاونت علمی فناوری ریاست‌جمهوری تشکیل حواله الکترونیک واحد از بستر بازارگاه‌ها به‌زودی به‌صورت واحد اتفاق خواهد افتاد. صاحبان و منابع مالک بار کلان شامل کارخانجات سیمان، فولاد، پتروشیمی و... به‌شدت به‌دنبال مدرن و صنعتی کردن حمل‌ونقل کالاهای خود و افزایش بهره‌وری آن هستند و مدیریت سالن بار حمل‌ونقل مجازی به‌شدت باعث تحول صنعت حمل‌ونقل در سال‌های آینده خواهد شد.