بهره‌برداری از راه‌آهن مراغه-ارومیه در هفته دولت

معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: مسیر ریلی منتهی به ارومیه درحال تکمیل است تا مرکز استان (آذربایجان شرقی) را به شبکه ریلی متصل کند، این پروژه پیشرفت مناسبی دارد‌، از ارومیه‌ تا مهاباد به طول حدود ۱۰۰ کیلومتر مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد باقیمانده این پروژه تا دو هفته آینده تکمیل شود و پس از آن کمیسیون تعیین سرعت از این خط بازدیدی داشته باشد، پس از عملیات ایمن‌سازی محور، پروژه آماده بهره‌برداری شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار کرد: پیش‌بینی می‌کنیم حداکثر تا هفته دولت یا پایان شهریورماه امسال این پروژه آماده بهره‌برداری شود و توسط یکی از مقامات کشور بهره‌برداری رسمی آن در شهریورماه انجام شود. خادمی بیان کرد: این مسیر ریلی از مراغه و در ادامه خط تهران ـ تبریز شروع می‌شود که در مراغه مسیر جدا می‌شود و سپس به مهاباد و نقده و پس از آن به ارومیه متصل می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: مسیر ریلی از مراغه تا مهاباد در سال ۹۱ به طول ۸۴ کیلومتر بهره‌برداری شد و قطار تا مهاباد امکان سیر دارد. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور گفت: ریل‌گذاری مهاباد تا نقده در سال ۹۵ به پایان رسید و از نقده تا ارومیه به طول ۷۵کیلومتر در سال ۹۶ ریل‌گذاری به پایان رسید و در سال ۹۷ تنظیم خط صورت گرفت و این خط به طول ۹۸ کیلومتر مسیر مستقیم و ۱۱۲ کیلومتر مسیر و ایستگاه‌هایی که در مسیر هستند به‌صورت ریل‌گذاری‌شده آماده افتتاح رسمی است. خادمی در مورد ایستگاه‌های مراغه تا ارومیه اظهار کرد: چهار ایستگاه در این مسیر داریم که شامل دو ایستگاه علائمی‌ و دو ایستگاه اصلی است؛ ایستگاه نقده با پیشرفت فیزیکی ۹۷ درصد آماده افتتاح است، همچنین ایستگاه تشکیلاتی و بزرگ ارومیه با ۱۶ هزار مترمربع مساحت شامل ساختمان‌های ایستگاه است که ۵۴۰۰ مترمربع از این رقم فقط سالن اصلی است که بیش از ۹۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: ‌ایستگاه راه‌آهن نقده، ایستگاه مسافری درجه دو است که به لحاظ رعایت اصول زیبایی‌شناسی در معماری یکی از ایستگاه‌های قابل‌توجه محسوب می‌شود؛ مساحت ساختمان مسافری آن ۱۹۲۰ مترمربع، مساحت کل زیربنا ۱۰ هزار و ۷۸۲ مترمربع و از چهار خط ایستگاهی تشکیل شده است.  معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: ایستگاه تشکیلاتی درجه یک ارومیه به‌عنوان بزرگ‌ترین ایستگاه راه‌آهن مراغه‌-ارومیه با زیربنای حدود ۱۶ هزار و ۶۰۰ مترمربع با استفاده از آخرین تکنولوژی‌ ایستگاه‌سازی در زمینی به مساحت ۳۰ هکتار احداث شده است؛ ساختمان اصلی ایستگاه ۵ هزار و ۳۷۰ متر مربع مساحت دارد و دارای ۹ خط ایستگاهی است؛ پس از افتتاح ایستگاه فعلی، یک ایستگاه صرفا مسافری در داخل محدوده شهری و جنب پایانه مسافری برون‌شهری در داخل شهر ارومیه احداث خواهد شد. وی افزود: این هفته کمیته بررسی سرعت در پروژه حضور می‌یابد و ما نیز از این پروژه بازدید کردیم تا آخرین مشکلات آن را نیز بررسی کنیم، ضمن آنکه تاکید شد از طریق دریزین از این خط بازدید شود تا همه مشکلات موجود در مسیر احصا، بررسی و رفع شود. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار کرد: امیدواریم با همکاری مسوولان استانی و استاندار این خط ریلی تکمیل و سومین استان به شبکه ریلی کشور متصل شود و این زمینه‌ای برای توسعه همه‌جانبه منطقه خواهد بود.