ضرورت استفاده از صندوق توسعه ملی برای توسعه حمل‌ونقل ریلی

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، سعید محمدزاد در حاشیه نشست هم‌اندیشی با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حمل‌ونقل ریلی در بخش صنعت یکی از مهم‌ترین موالفه‌هاست و حتما باید بتواند نقش خود را به درستی ایفا کند تا صنعت بتواند اثربخشی مناسبی داشته باشد و در اقتصاد ملی بتوانیم شاهد رشد و توسعه باشیم. وی افزود: براساس پیشنهاد رئیس کمیسیون صنایع قرار شد یک کارگروه مشترک با کمیسیون صنعت داشته باشیم تا در اثربخشی هر چه بیشتر راه‌آهن در حوزه صنعت کشور راهکارهایی اندیشه و آنها را پیگیری کنیم. اکبریان، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت: در جلسه کمیسیون صنایع مجلس با اعضای هیات‌مدیره راه‌آهن و وزیر راه و شهرسازی بخش‌های مختلف حمل‌ونقل ریلی کشور را مورد بررسی قرار دادیم.

وی افزود: صنعت حمل‌ونقل ریلی نزد کمیسیون صنایع مجلس از نظر جابه‌جایی بار و مسافر، اشتغال و ارتقای ایمنی سفر از اهمیت زیادی برخوردار است.  وی با تاکید بر توجه به توسعه صنعت ریلی براساس افزایش تولید داخل تصریح کرد: باید به تولیدکنندگان داخلی حوزه صنعت ریلی در ابعاد مختلف توجه ویژه‌ای شود تا رونق اقتصادی در صنایع تولیدی ریلی ایجاد شود. امیدواریم در بحث توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای ریلی میان شهرهای بزرگ، حاشیه شهرها و مناطق محروم راه‌آهن بتواند به موفقیت‌های بیشتری دست یابد. اکبریان در پاسخ به پرسشی درباره استفاده از منابع صندوق توسعه ملی برای احداث راه‌آهن چابهار – زاهدان گفت: نباید برای هر فعالیتی از صندوق توسعه ملی استفاده کنیم. درحال‌حاضر چندین هزار میلیارد تومان سرمایه بخش‌خصوصی داریم که سرگردان است. یکی از هنرهای ما این است که بتوانیم سرمایه‌های سرگردان را جذب کنیم. دولت هم سود جذب این سرمایه‌ها را تضمین کند.

وی تاکید کرد: البته صنعت حمل‌ونقل ریلی یکی از صنایعی است که ضرورت دارد از صندوق توسعه ملی برای آن استفاده شود. رئیس کمیسیون صنایع و معادن درخصوص توسعه راه‌آهن چابهار-زاهدان و اهمیت سرمایه‌گذاری بخش غیردولتی گفت: مهم‌ترین نکته تضمین سود و سرمایه بخش‌خصوصی یا غیردولتی است تا آنها پس از سرمایه‌گذاری از کرده خود پشیمان نشوند. اگر به بخش‌خصوصی ایرانی میدان داده شود به سرمایه‌گذار خارجی نیازی نیست.