اصوات راوی دنیای درون

این آلبوم شامل شش قطعه برای ساز پیانو است که در نگارش این قطعات ضمن بهره‌مندی از اصول کمپوزیسیون موسیقی غربی و علمی، از مصالح موسیقیایی، رنگ و بیان موسیقی ایرانی هم به‌طور عامدانه‌ استفاده شده است اما این رویکرد با آنچه در بیان عامیانه پیانوی ایرانی خطاب می‌شود بنا بر سلایق و دلایل شخصی و البته فنی، به دور است.

سه قطعه اول که پیشوند «پانوراما» دارند در واقع دنباله پانوراماهایی هستند که اساس آنها در مجموعه اول پایه‌ریزی شده است؛ قطعاتی که در آنها از الگوهای تماتیک یا ریتمیک موسیقی ایرانی به‌طور مستقیم بهره گرفته شده است. به‌طور مثال قطعه شماره ۱ (پانوراما گردانیه) از گوشه نوا  قطعه شماره ۲ (پانوراما گیلانه) بر اساس آواز دشتی و موسیقی گیلان زمین و قطعه سوم (پانوراما پاوموری) براساس یکی از مقامات مجلسی و باستانی تنبور به همین نام است و در واقع مرثیه‌ای است سوزناک در غم عزیز از دست رفته. این قطعه پس از حادثه تلخ زلزله کرمانشاه ۹۶ نگاشته و به آسیب‌دیدگان این واقعه هدیه شده است. انتصاب پیشوند «پانوراما» بر این دسته قطعات، اشاره به تصاویر کشیده در عکاسی دارد که درواقع کنایه‌ای است به کشیدگی زمان. اما سه قطعه بعدی قطعات لیریک و تغزلی برای پیانو هستند که رویکردی غیرمستقیم به المان‌های موسیقی ایرانی دارند. انتخاب عنوان «مانترا» علاوه بر شوق من به نگرش شرق و ارتباط معنایی با فضای موسیقی حاضر، کنایه‌ از اصواتی است که اندیشه را به مقصد رهایی رهسپار می‌کند.

 

این مطلب برایم مفید است