«موسیقی من» وجود ندارد

گفت‌وگو با آراد آریا

 الکساندر ریباک با آلبوم داستان پریان به شهرت بین‌المللی رسید اما جنس موسیقی او تحت‌تاثیر موسیقی اسکاتلند است. چه شد که فکر کردید چنین همکاری بین شما و ریباک می‌تواند اتفاق بیفتد؟

الکساندر تحت‌تاثیر موسیقی خاصی نیست، تنها در بعضی آثارش ویولن را به سبک اسکاتلندی نواخته است. به‌نظر من او به دنبال خلق موسیقی خوب است، در هر سبکی که آن را بیابد. فکر می‌کنم او شایسته‌ترین برنده یورو ویژن بوده است. من هم به موسیقی او علاقه داشتم.

 گفته‌اید که این همکاری ادامه‌دار است، قصد دارید تا پروژه خود را درچه مسیری جلو ببرید؟

همکاری با الکساندر لذت‌بخش بود و حالا یک دوستی خوب هم از آن به‌جا مانده است. برنامه‌هایی برای همکاری داریم که در آینده اعلام می‌کنیم.

 آیا قصد ندارید پروژه خود را با ریباک به فضاهای موسیقی راک نزدیک کنید؟

احتمالا در اثر بعدی شنونده المان‌های موسیقی راک باشید.

 آیا همکاریتان با ریباک به‌عنوان یک نوازنده است یا او قرار است به‌عنوان آهنگساز نیز در ادامه حضور داشته باشد؟

اگر مساله مجوز نبود قطعا همخوانی هم می‌کردیم اما بله، احتمالا روی آهنگی که اخیرا ساخته به‌زودی می‌خوانم.

 موسیقی شما هرچند به‌طوری کلی پاپ محسوب می‌شود اما به‌نظر می‌رسد از المان‌های تعیین شده این روزها برای جذب مخاطب دوری می‌کند. چه تصوری از جایگاه خود در موسیقی ایران دارید؟

همیشه کار دلم را کرده‌ام. گاهی بیشتر به سلیقه عموم مردم نزدیک است و گاهی خاص پسندتر. در کارنامه من عنوان اولی تکرار هم شده است. چه برنده شدن در میان نود راکر چه عناوینی همچون تاپ شدن در تلویزیون. به هرحال فارغ از اینکه امروز سلیقه اکثریت مردم ما به کدام سو رفته فکر می‌کنم شعوری در آثار من بوده که می‌توانم با موسیقی ام کار‌های بین‌المللی کنم.

گفت‌وگو با ریباک

 آقای ریباک به‌نظر می‌رسد که جنس موسیقی شما متفاوت از موسیقی آراد آریا است. چه نکته‌ای باعث شد به یک پروژه مشترک فکر کنید؟

ریباک: من فکر می‌کنم که چیزی به اسم «موسیقی من» وجود ندارد. آنچه که وجود دارد «ساز من» است و ویولن‌سازی است که مادامی که من شیفته آن هستم، با هر سبکی از موسیقی می‌‌تواند همراه شود. همچنین من واقعا حس خوبی نسبت به خوانندگی آراد آریا دارم.

 آیا این همکاری شما با آراد آریا ادامه‌دار است؟ قصد دارید تا پروژه خود را در چه مسیری جلو ببرید؟

ما پیش از این ثابت کرده‌ایم که روح‌ موسیقی‌هایمان به خوبی با یکدیگر همخوانی دارد. عجله‌ای در کار نیست اما اگر به ایده جدی برای موسیقی‌مان برسیم، آن ایده را عملی خواهیم کرد.

 نظر شما راجع به خوانندگی و آهنگسازی آراد آریا چیست؟

من این احساس را دارم که آراد آریا، نسخه شرقی من است. حداقلش این است که من واقعا می‌توانم به قول نروژی‌ها، «ملودی‌ روح او» را بفهمم. آراد از موسیقی برای ارتقای خودش بهره نمی‌برد. در عوض از خودش به منظور ارتقای موسیقی استفاده می‌کند.

 به‌طورکلی نتیجه این همکاری در فضای موسیقی ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

رویای بزرگی که من دوست دارم با آراد محقق شود این است که به منظور یک اجرا به ایران دعوت شوم و در کنار «بعد تو»، تعدادی از کارهای خودم را نیز در ایران اجرا کنم.