روزنامه‌نگار در فضای مجازی هم روزنامه‌نگار است

روزی یکی از عقلا به نویسنده این سطور پندی داد و گفت: این شغل افراد نیست که آنان را بزرگ یا کوچک می‌کند، بلکه خود آنها هستند که شغل خود را به اندازه «روزنامه‌نگاری» بزرگ و محترم خواهند کرد. تفاوت روزنامه‌نگار با دیگران در داشتن تریبون است. به همین دلیل در شمار نخبگان قرار می‌گیرد؛ چون دسترسی مستقیم به اخبار و منابع آن دارد، می‌تواند نظراتش را به شکل گسترده و در جایگاهی حقوقی (و نه حقیقی ) منتشر کند و نظراتش به‌عنوان منبع معتبر شناخته شود. پس باید تابع جایگاهی باشد که در آن قرار گرفته است. هنر روزنامه‌نگار، رمز گشایی از اخبار است. این هنر متکی بر کشف چرایی و چگونگی یک اتفاق خواهد بود. او نمی‌تواند به قول معروف روی زمین سست گام بردارد و کلامش بی‌بنیاد باشد.

اصولا توجه مخاطبان روزنامه‌نگار حتی در فضای مجازی نیز مربوط به درکی است که از جایگاه حقوقی او دارند.

به باور مخاطبان، روزنامه‌نگار به دلیل دسترسی به منابع خبری و فهم آن سوی چهره رخدادها، قادر است پرده از اسرار بردارد و به تاریکی‌ها در فهم مخاطب کمک کند. جز این باشد، نوشته‌اش می‌رود در کنار دلنوشته‌های همه آنانی که برحسب احساس یا درک خود از یک رویداد، هرچه می‌خواهند در فضای مجازی یا دفتر یادداشت‌های روزانه خود می‌نویسند یا اظهار نظر می‌کنند.

اما آیا روزنامه‌نگاران به‌دلیل آنکه زیر سایه این اعتبارهستند، نمی‌توانند مثل همه مردم صاحب دلنوشته‌های خود باشند؟ روزنامه‌نگاران احساس دارند، از غم و مشکلات مردم رنج می‌برند و در شادی آنان شریکند. همه کوشش آنان برون‌رفت از مشکلات ریز و درشتی است که مردم با آن دست به گریبانند. آنان ممکن است به دلایل مختلف نتوانند هرآنچه که واقعی و به حقیقت نزدیک است، به تمامی در رسانه‌های خود منتشر کنند؛ از این‌رو فضای مجازی فرصتی می‌شود برای خلاصی از گفتن بیش از آنچه در رسانه‌ها اجازه نشر یافته است. در این فضا، روزنامه‌نگار که باید اصل بی‌طرفی و داشتن نقش ناظر بی‌طرف در انتشار اخبار را داشته باشد، قادر خواهد بود احساس و درک خود را از یک رویداد با مخاطبانش در میان بگذارد؛ ولی آنچه او را در این‌کار مقید می‌کند همانا برجستگی جایگاه حقوقی در برابر جایگاه حقیقی اوست.

از این‌رو آهنگ، ادب کلام، شیوه استدلال و چگونگی جلوه او در فضای مجازی اهمیت ویژه دارد. اشتباه نشود؛ قرار نیست روزنامه‌نگار خود را در فضای مجازی سانسور کند، بلکه منظور این است که او در اندازه یک روزنامه‌نگار بنویسد، استدلال کند و حتی احساساتش را بروز دهد. چه خوب‌، چه بد؛ چه بخواهیم و چه نخواهیم، روزنامه‌نگار در فضای مجازی هم، روزنامه‌نگار است.