اتابک نادری - کارگردان

کمدی «دپوتات»

  کارگردان: اتابک نادری

  بازیگران: غزاله جزایری، یاشار نادری، اتابک نادری، قاسم روشنایی، شبنم قلی‌خانی، وحید نفر، هادی عطایی و پندار اکبری

  مکان:  پردیس تئاتر شهرزاد - سالن دو

  دوره اجرا: سه‌شنبه ۷ فروردین تا جمعه ۷ اردیبهشت

  ساعت: ۲۱:۳۰

موضوع نمایش «دپوتات» برای بسیاری افراد خوشایند است چون کلیشه نیست. ضمن این‌که دروغ گفتن را نکوهش می‌کند، چون مساله فراگیر انسانی و اخلاقی است ولی چون شکل گفتنش و ارائه‌اش نو است می‌توانم بگویم که یک کمدی متفاوت است و کلیشه‌های رایج امروزی که در دل صحنه‌های تئاتر می‌بینیم، همچون جدایی زن و شوهر و اختلافات خانوادگی که از اینها کیلومترها فاصله دارد را می‌خواهد خیلی تحلیل‌گرایانه در حالت کمیک و طنز نمایش دهد. داستان این نمایش، در مورد نماینده شهر آتن یونان است که دنبال یک رییس دفتر می‌گردد که پاسخگوی مراجعه‌کنندگانش باشد. در این راستا فرد جدیدی را استخدام می‌کنند که وارد زندگی‌اش می‌شود و اتفاقاتی را شکل می‌دهد.  نمایش «دپوتات» یک کمدی کلامی نیست و تا حدودی مبتنی بر موقعیت و قصه است و نگاهی اجتماعی و البته نه خیلی منتقدانه دارد؛ با یک قصه شیرین و جذاب. معتقدم که کارگردانی امری ذاتی و فطری است که اکتسابی هم می‌شود؛ یعنی به مرور باید مهارت‌هایی هم برای نیل به آن کسب کرد. بازیگری هم همین‌طور است. در خیلی‌ها ذاتا وجود دارد اما همان را هم باید پرورش داد و با استفاده از یک‌سری تمرین تکنیک، به توانمندی‌هایی رسید. به نظر من مهم‌ترین عامل توفیق یک نمایش، انتخاب درست متن و سوژه نمایشنامه است. در سال‌های اخیر حتی اغلب موضوعات نمایش‌ها و فیلم‌ها شبیه به هم شده است. مثلث‌های عشقی، روابط دختر و پسری و جدایی زن و شوهرها محور اصلی بیشتر اجراها و فیلم‌ها هستند. در سینما هم خیلی از کمدی‌های متفاوت مورد توجه مخاطب قرار گرفته است. من سراغ سوژه‌ای در نمایشم رفتم که به روابط انسانی و اجتماعی به‌صورت رئالیستی در زیر متنی از کمدی پرداخته است و این روابط هم در جاهایی از نمایش مورد نقد و چالش قرار گرفته است. شاید همین مساله باعث استقبال مخاطب از دپوتات شده است.من کارهای طنز زیادی بازی کرده‌ام. در نمایش دپوتات در بحث استفاده از کلام در نمایش فقط ایجاد خنده مدنظرمان نبود و تلاش کردیم به موقعیت کمدی درنمایش برسیم. دو شخصیت‌ نمایش جنبه تیپیک و کاریکاتوری داشتند تا فضای نمایشی جذابی در کنار سایر شخصیت‌ها که جدی و رئال هستند در نمایش به‌وجود بیاید. در موقعیت‌های درون نمایش اتفاقات بامزه‌ای رخ می‌دهد. نکته مهم در «به‌دنبال دروغ‌گو» که «دپوتات» را براساس آن نوشتیم این بود که طنز آن، کلامی نیست. این متن پتانسیل خاصی دارد و  رفتارهای انسانی را نقد کرده است. دروغ در سراسر دنیا بد است. نکته اینجاست که ما به‌لحاظ ساختار اجتماعی بسیار به یونان نزدیک هستیم. وقتی متن را خواندم بسیار از این شباهت‌ها متعجب شدم.

1459574313970_depotat-th3