فارس - رییس ستاد اصل ۴۴ شرکت ملی صنایع پتروشیمی در مورد تعیین مکانیزم قیمت‌گذاری خوراک واحدهای پتروشیمی گفت: در این خصوص پیشنهادی به وزارت نفت ارسال شده که بر اساس آن، قیمت خوراک متناسب با قیمت محصول تعیین می‌شود.

مهدی آقاجانی با اشاره به آخرین وضعیت واگذاری شرکت ملی صنایع پتروشیمی در بورس اظهار داشت: بر اساس آخرین مصوبه‌ هیات‌عالی واگذاری، مقرر شد این شرکت در قالب یک هلدینگ با ۱۴ شرکت زیرمجموعه واگذار شود.

وی افزود: ۱۷ شرکت نیز به صورت مستقل واگذار خواهند شد.

وی در مورد نحوه تصمیم‌گیری برای قیمت‌گذاری خوراک تحویلی به این شرکت و مکانیزم آن نیز گفت: این مساله همواره وجود داشته و مهم‌ترین عامل در قرارداد فروش و خرید محصول و خوراک نیز قیمت است که قیمت‌ها نیز در نوسان است.

آقاجانی تصریح کرد: در خصوص قراردادهای بلند‌مدت خرید و فروش خوراک و محصول هنوز مکانیزم خاصی نداریم و اغلب قراردادها به صورت کوتاه مدت یا حداکثر میان‌مدت بسته می‌شود.

رییس ستاد اصل ۴۴ شرکت ملی صنایع پتروشیمی در ادامه یادآور شد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی در این خصوص پیشنهادی را مطرح کرده که بر اساس آن، قیمت خوراک متناسب با قیمت محصول تعیین شود. در این صورت اگر قیمت محصول تغییر یابد، قیمت خوراک تحویلی نیز متناسب با آن تغییر کند. به گفته وی، این پیشنهاد به وزارت نفت ارسال شده ولی هنوز نتیجه‌ای حاصل نشده و منتظر جواب هستیم. وی گفت: البته در چند سال اخیر قیمت حامل‌های انرژی در کشور تعیین و بر اساس‌ آن، قیمت خوراک و محصول تعیین شده است. اما با نوسانات گوناگون قیمت در بازارهای جهانی، این مورد در شرکت‌های خصوصی دیگر پاسخگو نیست و آنها معتقدند قیمت خوراک و محصول باید به صورت روزانه و بر مبنای نوسانات قیمت‌ها مشخص شود.